Marka autobusu „Neso” to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. NesoBus zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.
Niskopodłogowy NesoBus ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, a jego masa własna to niespełna 13 ton. Pojazd pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących. Konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie.
Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.
Autobus będzie wytwarzany w nowo budowanej fabryce w Świdniku. Docelowo firma chciałaby budować ok. 100 autobusów wodorowych rocznie z przeznaczeniem dla klientów w Polsce i Europie Zachodniej. W kwietniu NesoBus uzyskał już homologację europejską.
Autobusy zasilane wodorem to nie pierwszyzna dla polskich producentów. Parę lat temu taki pojazd zaprezentowały firmy Ursus Bus, Solaris, a w ub.r. sanocki Autosan.
PD / Polsat News