Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Historia innowacji

Niezwykle śmiały i nowoczesny Peugeot 208 drugiej generacji już niedługo pojawi się w polskich salonach. Warto więc przypomnieć, jak wiele ciekawych i wyprzedzających epokę rozwiązań wprowadzili w świat motoryzacji jego legendarni poprzednicy.



Peugeot 201 – świat masowej motoryzacji


Dokładnie 90 lat temu zadebiutował przełomowy model w rozwoju marki z lwem na masce – Peugeot 201. Był to pierwszy model z zastrzeżoną trzycyfrową numeracją, z zerem pośrodku. A dlaczego wybrano liczbę 201? Otóż model ten był dwieście pierwszym samochodem opracowanym przez markę Peugeot od 1889 roku. Ale ten samochód zasłużył się producentowi nie tylko tym. Peugeot 201 był też pierwszym wielkoseryjnym samochodem z lwem na masce, który walnie przyczynił się do popularyzacji marki Peugeot w Europie. W szczególności uznanie zyskała 4-drzwiowa wersja berline stanowiąca niemal 2/3 sprzedaży modelu. Wytwarzano też wersje roadster, torpedo oraz pojazdy dostawcze. Do napędu pojazdów wykorzystywano benzynowe silniki o pojemności 1,1 litra i 1,5 litra i mocy odpowiednio 23 oraz 35 KM. W ciągu ośmiu lat produkcji fabrykę opuściło 142 tys. tych samochodów.

Peugeot 202 – nietuzinkowość popłaca

Następcą modelu 201 był wyraźnie większy i niezwykle ciekawy stylistycznie model 202, którego produkcję rozpoczęto w 1938 roku. Samochód był łatwo rozpoznawalny po reflektorach umieszczonych pod kratką osłony chłodnicy. Jedną z nowinek w 4-dzwiowym modelu berline był m.in. przesuwny metalowy dach, ale wiatr we włosach można było poczuć również w wersji kabriolet oraz 4-drzwiowej, z miękkim, składanym dachem. Peugeot myślał również o przedsiębiorcach wprowadzając do gamy praktyczną wersję pikap.

Peugeot 203 – solidny fastback-sedan

Kolejne niezwykle ciekawe modele, noszące oznaczenia 203 i 204, nie były klasycznymi samochodami miejskimi. Peugeot 203 miał już długość 435 cm. To właśnie ten model zbudował marce Peugeot opinię samochodów niezwykle trwałych i oszczędnych. Od 1948 roku w ciągu 12 lat produkcji z fabryki w Sochaux wyjechało prawie 700 tys. tych samochodów w przeróżnych wersjach: od eleganckiego fastback-sedana, poprzez kabriolety, coupe, kombi, aż po wersję pikap. Co ciekawe, niemal wszystkie sedany Peugeot 203 wyposażano w szyberdach, a fotele miały możliwość poziomego ułożenia oparć, dzięki czemu uzyskiwano miejsce do spania dla dwóch osób.

Peugeot 204 – popularny kompakt

Peugeot 204, który pojawił się na rynku w 1965 roku, był klasycznym modelem kompaktowym oferowanym w wersji sedan, coupe, cabrio, kombi oraz van. Samochód miał długość 399 cm w najdłuższej wersji oraz pokaźny jak na lata 60. rozstaw osi 259 cm, co zaowocowało dużą obszernością kabiny oraz przedziału bagażowego w wersji kombi (1480 l). Peugeot 204 w latach 60. był pojazdem niezwykle nowoczesnym. Miał on przedni napęd, niską maskę, silnik umieszczony poprzecznie z przodu oraz wydajne tarczowe hamulce na przednie koła. Podstawową jednostką był silnik benzynowy 1,1 litra o mocy 45 KM. W 1967 roku pod maską zadebiutował ówcześnie najmniejszy na świecie silnik Diesla o pojemności 1,25 l i mocy 54 KM. W ciągu 11 lat Peugeot dostarczył klientom ponad 1,6 mln tych samochodów.

Peugeot 104 – najpraktyczniejszy na rynku

Nim przedstawimy kolejny model z oznaczeniem 20x przejdźmy do roku 1972. Wówczas Peugeot postanowił poszerzyć gamę o miejski model 104. W momencie debiutu był to najkrótszy 4-drzwiowy samochód na świecie! Szybko wzbudził on uznanie swoją praktycznością, a klienci docenili wyjątkowo wysoki komfort jazdy oraz dobrze dobraną paletę silników. W ciągu 12-letniej historii produkcji tego modelu pod maskami stosowano silniki benzynowe o mocy od 46 do 80 KM, co, biorąc pod uwagę masę własną pojazdu (ok. 800 kg), było wartością zupełnie wystarczającą. Nowoczesne silniki umieszczone poprzecznie z przodu ułatwiły uzyskanie obszernego wnętrza. Rok po debiucie w gamie znalazła się też 20 cm krótsza wersja Coupe z 3-drzwiowym nadwoziem. W 1976 roku pojawiło się niezwykle praktyczne nadwozie pięciodrzwiowe z bardzo współczesnym i ustawnym bagażnikiem z niskim progiem załadunku. Peugeot 104 stał się popularny w całej Europie znajdując ponad 1,6 mln nabywców.

Peugeot 205 – wzorcowy hatchback

Jeszcze większy sukces odniósł jego bezpośredni następca, czyli model 205, zaprezentowany w lutym 1983 roku. Francuscy inżynierowie wyjątkowo starannie przygotowywali się do jego produkcji. Prace konstrukcyjne nad modelem 205 trwały aż sześć lat, i kosztowały 1,2 mld franków, z czego połowę kwoty przeznaczono na inwestycje technologiczne w fabryce Mulhouse. Peugeot 205 wyróżniał się niezwykle proporcjonalnym i lekkim optycznie nadwoziem o długości 3,7 metra. Peugeot znokautował konkurencję w zakresie zabezpieczenia antykorozyjnego. W modelu 205 szeroko zastosowano cynkowanie blach, a nadwozie dodatkowo zabezpieczano w kąpieli kataforetycznej. Do tego spód pojazdu pokrywano grubą warstwą masy ochronnej PVC. Wszystkie te działania pozwoliły wydłużyć gwarancję na nadwozie do sześciu lat, to wartość ówcześnie nieosiągalna dla rynkowych rywali. Mimo większych rozmiarów od 104-ki Peugeot 205 okazał się jeszcze lżejszy od poprzednika, ważąc od 740 do 800 kg. Tylko stalowe samonośne nadwozie ważyło w tym modelu zaledwie 194 kg. Klienci od początku produkcji mieli do wyboru szeroką paletę jednostek napędowych o pojemnościach od 1.0 do 1,4 litra, a także pięć wersji wyposażenia. Dzięki silnikom zużywającym ok. 5 l benzyny na 100 km z powodzeniem można było przejechać 1000 km na jednym tankowaniu. Jeszcze większy zasięg można było uzyskać podróżując modelem 205 z 1,8-litrowym dieslem pod maską o mocy 60 KM. Już 35 lat temu zużywał on zaledwie 3,9 l ON na setkę. Peugeot 205 cieszył niezwykłą precyzją prowadzenia i komfortem jazdy oraz użytecznością na co dzień. Praktycznym rozwiązaniem było dzielone oparcie tylnej kanapy. Zatem koło osoby siedzącej z tyłu można było przewieźć również przedmioty o długości 129 cm. Zależnie od wersji klienci mogli znaleźć w wyposażeniu m.in. elektrycznie podnoszone szyby przednie i dodatkowe wygłuszenie nadwozia. Z czasem pojawiły się wersje z automatyczną skrzynią biegów. Od 1994 roku można było zamówić dwieściepiątkę w wersji cabrio. W gamie pojawił się również model dostawczy – 205F. Prawdziwym technicznym majstersztykiem był Peugeot 205 Turbo 16 wyposażony w turbodoładowany 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik o mocy 320 KM. Przenosił on moc na cztery koła i pozwalał jechać z maksymalną prędkością 210 km/h! Mechanizm różnicowy pozwalał na zmianę rozdziału momentu obrotowego między osie, zależnie od nawierzchni, po jakiej poruszał się pojazd. Najbardziej ekstremalny wariant 205-tki T16 osiągał moc 450 KM i rozpędzał ten pojazd do setki w 4,5 sekundy. Model 205 może się pochwalić wyjątkowymi sukcesami rajdowymi, w tym dwukrotnym zwycięstwem w Rajdzie Dakar w latach 1987–1988. Za kierownicą zwycięskich maszyn jechali Ari Vatanem i Juha Kankkunen, sławni fińscy kierowcy rajdowi. Do tego Peugeot 205 ma na liście dokonań zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata w grupie B w latach 1985–1986. Sukcesy sportowe zaowocowały wyjątkową rynkową popularnością usportowionych wariantów GTI z silnikami o mocach od 105 do 130 KM. Wersje te przejęły z modelu T16 m.in. przednią szybę oraz blok silnika. W ciągu 15 lat produkcji na światowe ulice wyjechało ponad 5,3 miliona niezwykle udanych Peugeotów 205. Obecnie jest to jeden z najbardziej pożądanych klasycznych francuskich samochodów.

Peugeot 206 – piękny bestseller

Sukces modelu 205 znakomicie kontynuował jego następca – model 206, który pojawił się na rynku w 1998 roku. Peugeot i w tym modelu udowodnił, że potrafi tworzyć piękne, a zarazem praktyczne samochody. Zwarta, śmiała, a zarazem lekka optycznie i nowoczesna sylwetka zjednała sobie wyjątkową sympatię płci pięknej. W Europie model ten oferowano z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem hatchback. Z czasem pojawiły się też: sedan, kombi 206 SW, pojazd dostawczy 206 Van oraz 2-drzwiowe coupe-cabrio 206 CC. Producent z dużym pietyzmem zadbał o przytulność wnętrza, pełnego łagodnych linii i wyjątkowo wysokiej jakości jak na segment aut miejskich materiałów. Peugeot 206 oferowany był w niezwykle bogatej liczbie wersji silnikowych i wyposażeniowych, które spełniały oczekiwania nawet bardzo wymagających klientów. W wyposażeniu pojawiły się rozwiązania do dziś nie tak często spotykane w pojazdach miejskich, np. elektrycznie sterowany panoramiczny dach oraz czujniki deszczu. W gamie mogliśmy znaleźć silniki benzynowe o pojemności od 1,1 do 2 litrów i mocy od 60 do 177 KM. Pod maską montowano aż cztery silniki Diesla o pojemności od 1,4 do 2 litrów i mocy od 68 KM do 109 KM. Peugeot 206, w ekstremalnej wersji WRC, odnosił wielkie sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Za kierownicą tego modelu po tytuł mistrzowski sięgnął Marcus Grönholm, fiński kierowca rajdowy, w latach 2000 oraz 2002. Przez trzy lata, od 2000 do 2002 roku, marka Peugeot była numerem jeden w klasyfikacji konstruktorów.

Peugeot 206 stał się pierwszym prawdziwie globalnym modelem marki Peugeot. Model ten produkowano lub montowano w 10 krajach na świecie. Samochód okazał się na tyle udany i wszechstronny, że do dziś wytwarzany jest w Iranie. Klienci odebrali kluczyki łącznie do około 10 milionów Peugeotów 206.

Peugeot 207 – miejski innowator

W 2006 roku zadebiutował Peugeot 207, wyraźnie większy i obszerniejszy od swojego poprzednika. Podobnie jak starszy model dostępny był w szerokiej palecie wersji nadwoziowych, począwszy od klasycznych 3- i 5-drzwiowych hatchbacków, wersji cabrio 207 CC, aż po niezwykle funkcjonalne kombi 207 SW. To na bazie ostatniej wersji budowano model Outdoor, jeden z pierwszych terenowo-rekreacyjnych samochodów na rynku w segmencie aut miejskich. Podobnie jak w poprzedniku gama silnikowa pozwalała zaspokoić różnorodne potrzeby nabywców. W mieście doskonale sprawdzały się 1.4 oraz 1.4 VTi o mocach od 75 do 95 KM. Jeszcze lepsze osiągi gwarantowały silniki 1.6 o mocy od 109 do 174 KM w wersji RC. Tradycyjnie nie zabrakło też rozbudowanej gamy diesli o mocach od 68 KM do 112 KM. Szeroka gama wariantów nadwozia, wersji wyposażenia i silników sprawiła, że już w rok po debiucie Peugeot 207 był najchętniej kupowanym samochodem w Europie, utrzymując się w czołówce rankingów sprzedaży aż do debiutu następcy.

Peugeot 208 A.D. 2012 – sprytny mieszczuch

Wiosną 2012 roku zadebiutował Peugeot 208. Samochód, dostępny w dwóch wersjach nadwozia: 5-drzwiowej oraz 3-drzwiowej, w niczym nie przypominał swojego poprzednika 207.

W dodatku był od niego znacznie lżejszy (w najlżejszej wersji ważył jedynie 975 kg, a średnio 110 kg mniej w porównaniu z 207). Maksymalna różnica pomiędzy tymi dwoma modelami mogła wynieść aż 173 kg. W porównaniu z 207-ką model 208 był o 7 cm krótszy i o 1 cm niższy. Mimo to miał on obszerniejsze wnętrze. W modelu 208 uzyskano 5 cm większą przestrzeń między przednimi i tylnymi siedzeniami, oraz większy o 15 litrów bagażnik. Prawdziwym przełomem na rynku był Peugeot i-CockpitR, z niewielką i niezwykle poręczną kierownicą oraz zegarami odczytywanymi tuż nad jej wieńcem. Rozwiązanie to, przyjęte niezwykle entuzjastycznie, wkrótce znalazło zastosowanie w innych modelach marki Peugeot. Peugeot w modelu 208 postawił wyraźnie na aspekt ekologiczny. Aż 25% masy wszystkich polimerów użytych do konstrukcji samochodu stanowiły „zielone materiały” (pochodzenia naturalnego lub z recyklingu), dzięki czemu Peugeot 208 wkroczył w nową erę ekodesignu. Po raz pierwszy na świecie tylny zderzak oraz wentylator wykonane zostały z użyciem tylko i wyłącznie „zielonych materiałów”.

W modelu 208 zadebiutowała gama znakomitych 3-cylidrowych silników benzynowych PureTech o pojemności 1,0 oraz 1,2 l, które szybko znalazły wielu entuzjastów, równolegle z silnikami 4-cylindrowymi o pojemności 1,4 i 1,6 litra. Najlepsze osiągi oferowały jednostki 1.6 THP/e-THP o mocach od 156 KM do 208 KM. Dla pokonujących większe odległości dostępne były cztery silniki wysokoprężne o mocy od 68 do 120 KM. Podobnie jak legendarni poprzednicy Peugeot 208 kontynuował sukcesy na trasach rajdów. Najbardziej ekstremalnym wariantem był model 208 WRX wyposażony w napęd na cztery koła, moc 560 KM oraz moment obrotowy 850 Nm. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż dwie sekundy!

Peugeot 208 A.D. 2019 – elektryk na start!

W tym roku debiutuje na polskim rynku druga generacja modelu Peugeot 208. Atrakcyjny wygląd rynkowego debiutanta inspirowany jest niezwykle śmiałym prototypem Fractal. Mały „lew” upodobnił się do większego 508, a to oznacza charakterystyczną osłonę chłodnicy oraz układ reflektorów z pionowymi światłami do jazdy dziennej przypominającymi kły i tylnymi światłami przypominającymi pazurki. Nadwozie Peugeota 208 urosło o 8 cm, do 404 cm. Samochód wyposażono w najnowszą generację Peugeot i-CockpitR 3D, małą, spłaszczoną u góry i u dołu kierownicę, dotykowy ekran systemu multimedialnego oraz fortepianowe klawisze służące do wywoływania najważniejszych jego funkcji. Francuzi jeszcze bardziej dopieścili jakość materiałów wykończeniowych, lepiej wyciszyli wnętrze oraz zaprojektowali jeszcze sztywniejsze nadwozie. Pod maskę Peugeota 208 trafił 1,2-litrowy silnik PureTech o mocy od 75 do 130 KM. W ofercie znalazł się BlueHDi o mocy 102 KM. Do wyboru będą przekładnie mechaniczne i automatyczne, w tym udana 8-biegowa przekładnia EAT8. Peugeot 208 został zbudowany na najnowszej platformie CMP, która pozwala w łatwy sposób adaptować pojazd do innych, alternatywnych rodzajów napędu. Model e-208 jest pierwszym całkowicie elektrycznym samochodem osobowym Peugeot dostępnym na masową skalę. Ten bezemisyjny samochód jest napędzany silnikiem o mocy 136 KM, a bateria o pojemności 50 kWh zapewnia mu zasięg nawet 340 km według cyklu WLTP. Aby naładować 80% akumulatora, wystarczy podłączyć auto do stacji szybkiego ładowania na 30 minut, co wystarczy na pokonanie kolejnych 250 kilometrów.

 
Miłosz Kubicki

Kto testował: Miłosz Kubicki

Przeczytaj również
Popularne