Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Zmiany w VAT od samochodów z kratką od 1 kwietnia 2014 r.

kratkaOd 1 kwiet­nia br. od sa­mo­cho­dów oso­bo­wych wy­ko­rzy­sty­wa­nych w ce­lach służ­bo­wych i pry­wat­nych bę­dzie można od­li­czyć 50 proc. VAT, a od aut uży­wa­nych wy­łącz­nie w dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej cały na­li­czo­ny po­da­tek. No­we­li­za­cja usta­wy o VAT wpro­wa­dza nowe re­gu­la­cje do­ty­czą­ce od­li­czeń i roz­li­cza­nia po­dat­ku od sa­mo­cho­dów oso­bo­wych do 3,5 tony wy­ko­rzy­sty­wa­nych przez przed­się­bior­ców. Wy­so­kość od­li­cze­nia bę­dzie za­le­ża­ła od spo­so­bu użyt­ko­wa­nia po­jaz­du. "Zgoda KE spro­wa­dza się do tego, że umoż­li­wia­my od­li­cze­nie stu pro­cent VAT w przy­pad­ku po­jaz­dów sa­mo­cho­do­wych o masie do 3,5 tony, które są wy­ko­rzy­sty­wa­ne wy­łącz­nie do dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej. Wpro­wa­dza­my uprosz­cze­nie dla tych, któ­rzy ko­rzy­sta­ją w mie­sza­nym try­bie, czyli w czę­ści wy­ko­rzy­stu­ją sa­mo­cho­dy do celów pry­wat­nych, a w czę­ści do celów pro­wa­dze­nia dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej" - po­in­for­mo­wał wi­ce­mi­ni­ster fi­nan­sów Ja­nusz Ci­choń. Dodał, że wpro­wa­dzo­na zo­sta­nie for­mu­ła 50-50-50, co ozna­cza, że 50 proc. VAT bę­dzie można od­li­czyć od wy­dat­ku na zakup sa­mo­cho­du, na ser­wis oraz pa­li­wo (od 1 lipca 2015 r.). Za­zna­czył, że zda­niem MF to roz­wią­za­nie ko­rzyst­ne dla przed­się­bior­ców. Do no­we­li­za­cji wpro­wa­dzo­ne zo­sta­ły trzy po­praw­ki. Pierw­sza ma umoż­li­wić pro­wa­dze­nie w for­mie elek­tro­nicz­nej ewi­den­cji prze­bie­gu po­jaz­du, upraw­nia­ją­cej do peł­ne­go od­li­cze­nia VAT. Za­kła­da ona, że w ewi­den­cji nie bę­dzie mu­sia­ła pod­pi­sy­wać się osoba kie­ru­ją­ca po­jaz­dem (je­że­li nie jest po­dat­ni­kiem). Au­ten­tycz­ność do­ko­na­ne­go przez nią wpisu w ewi­den­cji bę­dzie po­świad­cza­na przez po­dat­ni­ka na ko­niec każ­de­go okre­su roz­li­cze­nio­we­go. Ko­lej­na po­praw­ka prze­wi­du­je, że zmia­na wy­ko­rzy­sta­nia sa­mo­cho­du bę­dzie mu­sia­ła być zgła­sza­na fi­sku­so­wi naj­póź­niej przed dniem tej zmia­ny, a nie z sied­mio­dnio­wym wy­prze­dze­niem, jak obec­nie. Trze­cia po­praw­ka prze­wi­du­je, że zmia­ny wejdą w życie 1 kwiet­nia 2014 r., a nie 14 dni od ogło­sze­nia w Dzien­ni­ku Ustaw, jak za­pi­sa­no w pro­jek­cie. Od­rzu­co­ne zo­sta­ły po­zo­sta­łe po­praw­ki. M.​in. ta, by moż­li­wość 50-proc. od­li­cze­nia VAT w przy­pad­ku aut w użyt­ku służ­bo­wym i pry­wat­nym za­stą­pić wskaź­ni­kiem 80 proc. Od­rzu­co­no po­praw­kę, która zmie­rza­ła do znie­sie­nia obo­wiąz­ku pro­wa­dze­nia ewi­den­cji prze­bie­gu po­jaz­du przez po­dat­ni­ków, któ­rzy wy­ka­żą, że uży­wa­ją sa­mo­cho­du tylko i wy­łącz­nie w ce­lach zwią­za­nych z pro­wa­dze­niem dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej. Nie wejdą w życie rów­nież po­praw­ki, które - za­miast 50-proc. od­li­cze­nia - miały umoż­li­wić od­li­cze­nie 99 proc. VAT. Nie wej­dzie rów­nież po­praw­ka, która za­kła­da­ła, że przed­się­bior­cy uży­wa­ją­cy sa­mo­cho­dy w sys­te­mie mie­sza­nym mo­gli­by od­li­czyć 50-proc. VAT od pa­li­wa od chwi­li wej­ścia w życie usta­wy, a nie do­pie­ro od 1 lipca 2015 r., jak prze­wi­dy­wał pro­jekt. Zgod­nie z no­we­li­za­cją, firma bę­dzie mogła od­li­czyć 50 proc. po­dat­ku na­li­czo­ne­go w od­nie­sie­niu do wszyst­kich wy­dat­ków (zwią­za­nych z za­ku­pem i eks­plo­ata­cją auta) do­ty­czą­cych po­jaz­dów o do­pusz­czal­nej masie cał­ko­wi­tej nie­prze­kra­cza­ją­cej 3,5 tony, które wy­ko­rzy­sty­wa­ne są do celów zwią­za­nych z opo­dat­ko­wa­ną dzia­łal­no­ścią go­spo­dar­czą, jak i do celów pry­wat­nych. Wy­ją­tek do­ty­czy VAT od pa­li­wa, bo­wiem w tym przy­pad­ku 50-proc. od­li­cze­nie bę­dzie przy­słu­gi­wać do­pie­ro od 1 lipca 2015 r. Usta­wa za­kła­da, że pełne od­li­cze­nie VAT bę­dzie przy­słu­gi­wa­ło tylko w przy­pad­ku wy­dat­ków zwią­za­nych z po­jaz­da­mi wy­ko­rzy­sty­wa­ny­mi przez po­dat­ni­ka wy­łącz­nie do dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej. Bę­dzie to wy­ma­ga­ło zło­że­nia w urzę­dzie skar­bo­wym in­for­ma­cji o tych po­jaz­dach oraz pro­wa­dze­nia szcze­gó­ło­wej ewi­den­cji prze­bie­gu po­jaz­du. Po­nad­to zno­we­li­zo­wa­na usta­wa prze­wi­du­je nowe re­gu­la­cje do­ty­czą­ce sys­te­mu ko­rekt w przy­pad­ku zmia­ny prze­zna­cze­nia po­jaz­du. Znie­sio­ny zo­sta­nie obo­wią­zek uzy­ska­nia za­świad­cze­nia z urzę­du skar­bo­we­go dla po­trzeb re­je­stra­cji po­jaz­dów spro­wa­dza­nych z in­nych państw UE. W kon­se­kwen­cji znie­sio­na bę­dzie też opła­ta skar­bo­wa od ta­kich za­świad­czeń.Źródło: MOTO ONET

Przeczytaj również
Popularne