Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Turbulencje podaży i popytu

Wartość sfinansowanych inwestycji w leasingu i w pożyczce leasingowej w I połowie 2022 roku na poziomie 42 miliardów złotych, to dobra wiadomość dla naszej branży. Poziom ten choć nieznacznie niższy od osiągniętego w analogicznym okresie przed rokiem został zrealizowane w bardzo trudnych warunkach.

Wartość sfinansowanych inwestycji w leasingu i w pożyczce leasingowej w I połowie 2022 roku na poziomie 42 miliardów złotych, to dobra wiadomość dla naszej branży. Poziom ten choć nieznacznie niższy od osiągniętego w analogicznym okresie przed rokiem został zrealizowane w bardzo trudnych warunkach. W I połowie 2022 roku mieliśmy do czynienia z turbulencjami podażowymi i popytowymi takimi jak wzrost cen wyrobów gotowych, wzrost stóp procentowych, a tym samym kosztów finansowania. Z tymi zjawiskami mieliśmy do czynienia nie tylko w segmencie pojazdów lekkich, gdzie rynek skurczył się o 11%, ale także w pojazdach ciężkich, szczególnie w segmencie ciągników siodłowych oraz naczep i przyczep. Pojazdy ciężkie po bardzo dobrym roku 2021 odnotowały niewielką pozytywną, 2% dynamikę, zawdzięczając dobre wyniki klientom zainteresowanym samochodami ciężarowymi powyżej 3,5 t. oraz autobusami, głownie przeznaczonymi do obsługi komunikacji miejskiej. Najlepsze wyniki osiągnięto w rynku maszyn i urządzeń (10% wzrostu r/r), choć i tu barierą były problemy w dostępie do dóbr, szczególnie bardziej zawansowanych technologicznie. Z rezygnacją lub wstrzymywaniem się z decyzjami inwestycyjnymi mieliśmy do czynienia przede wszystkim w grupie najmniejszych przedsiębiorstw, które najsilniej reagują na wzrosty cen, czy kosztów finansowania. W mniejszym stopniu zjawisko to objęło przedsiębiorstwa największe, które realizują długoletnie plany inwestycyjne i w większym stopniu są odporne na tego typu zawirowania w gospodarce. W ten sposób w ciągu ostatnich 6 miesięcy udział mikroprzedsiębiorstw w ogólnej wartości sfinansowanych transakcji zmniejszył się z 54, 1 % do 50,5%, a największych firm o rocznych obrotach powyżej 20 mln zł. zwiększył się z 25,4% do 28,3%. Stabilną sytuację w branży nie tylko zawdzięczamy bieżącym wynikom, ale także ogólnej wartości aktywom będącym w użytkowaniu przedsiębiorstw. W połowie 2022 roku przekroczyła ona poziom 172 mld zł. powodując 7% wzrost portfela r/r. Tym samym wartość aktywów będących w posiadaniu klientów firm leasingowych przekroczyła obecnie saldo kredytów inwestycyjnych udzielonych przedsiębiorstwom przez banki na rynku ruchomości.

Jeżeli chodzi o prognozy na II połowę roku, to naszym zdaniem, pomimo, że pojawia się co raz więcej czynników dezinflacyjnych, będziemy mieli do czynienia z ujemną dynamiką także w pozostałych kwartałach tego roku. Spodziewamy się 4,5% spadku obrotów całym 2022 roku i tym samym wartości sfinansowanych inwestycji na poziomie 84 mld.zł.. Kluczowym czynnikiem, który ostatecznie wpłynie na poziom sfinansowanych inwestycji będzie przede wszystkim kwestia dostępu do aktywów i poziom ich cen.

Andrzej Sugajski
Prezes Zarządu
Związek Polskiego Leasingu

Przeczytaj również
Popularne