25 kwietnia 2011
Pikapy mają szansę osiągnąć spektakularny wzrost sprzedaży w Polsce. Do ożywienia w tym segmencie przyczyniają się zmiany w odliczeniach podatku VAT - pikapy i samochody dostawcze, jako jedyne pojazdy o dopuszczalnej masie do 3,5 tony, zachowały po 1 stycznia br. pełną możliwość odliczenia VAT od ceny zakupu auta i paliwa.
Rośnie sprzedaż pikapów
W zeszłym roku sprzedano w Polsce nieco ponad 2,7 tys. pikapów. To niemal o jedną trzecią mniej niż rok wcześniej, i znacząco mniej niż w rekordowym roku 2008, kiedy to na polskie drogi wyjechało prawie 4,9 tys. takich pojazdów. Teraz ostrożnie szacuje się wzrost sprzedaży pikapów o ok. 20-40%, w porównaniu z zeszłym rokiem, jednak niektórzy importerzy po cichu wierzą w jej podwojenie. W zeszłym roku pikapy kupowali głównie przedsiębiorcy wykorzystujący te pojazdy do wytężonej pracy w terenie, czyli np. firmy budowlane i energetyczne. Według importerów tegoroczną sprzedaż skonsumują głównie firmy potrzebujące prostych aut roboczych do pracy, a nie przedsiębiorcy myślący jedynie o pełnym odliczeniu VAT.
Pikap dla każdego
Obecna oferta rynkowa pikapów jest najbogatsza w historii. Przedsiębiorca może wybierać wśród prostych jak młotek wołów roboczych i szeregu luksusowych pojazdów. Często nawet w obrębie tego samego modelu. Przykładem jest Isuzu D-Max, który można kupić w roboczej wersji jako model dla budowlańców czy leśników lub jako dwukrotnie droższy, luksusowy samochód z mocnym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów. Podobnie to wygląda u innych importerów. Mocną pozycję na rynku może zbudować Volkswagen Amarok – wybrany Pikapem Roku 2011. W czerwcu br. rusza też sprzedaż chińskiego pikapa ZX Grand Tiger, którego montaż, z wykorzystaniem polskich podzespołów, odbywa się w Lublinie. Podobnie jak Tata Xenon ma być to oferta dla klientów zwracających uwagę przede wszystkim na cenę.
Pamiętajmy o fiskusie
Pamiętajmy, że aby uznać pikapa za ciężarówkę i korzystać z pełnych odliczeń VAT, auto musi przejść dodatkowe badanie w okręgowej stacji kontroli pojazdów i otrzymać odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym oraz zaświadczenie dla urzędu skarbowego. Obecnie na potrzeby rozliczenia VAT wystarczy aby dokument ten był przechowywany w archiwum firmy. W celu rozliczenia podatku dochodowego, należy przekazać zaświadczenia ze stacji kontroli do właściwego US.
Komentarz:
"Wszystko wskazuje na to, że w tym roku segment pikapów nieco urośnie. Nie będzie to jednak taki boom jaki miał miejsce przed kilkoma laty. Na rynku pojawiło się wiele nowych modeli, a im szersza oferta tym większa sprzedaż.Pikapy są sensownym rozwiązaniem z punktu widzenia finansowania i możliwości pełnego odpisu VAT. Jednak liczba osób zainteresowanych tymi samochodami będzie relatywnie niewielka, z racji typowo użytkowego charakteru tych samochodów. Nie należy patrzeć na pikapy jako na alternatywę dla samochodów typu SUV. Ktoś kto zamierzał na przykład kupić Audi Q7 ze względu na zmianę polityki podatkowej nie kupi w to miejsce pikapa." Wojciech Drzewiecki, ekspert IBRM Samar "W zeszłym roku sprzedaż naszych pikapów wyraźnie wzrosła, i to mimo ogólnego spadku sprzedaży w tym segmencie, który najbardziej dotknął dużych graczy. Wzrost zainteresowania modelem L200 zawdzięczamy przede wszystkim dobrej koniunkturze w budownictwie i wielu przedsiębiorstwach, które profesjonalnie wykorzystują te samochody do swoich działań. Przewidujemy, że w tym roku sprzedaż pikapów Mitsubishi wzrośnie o około 80 procent. Spodziewamy się większego popytu w firmach specjalistycznych, ale i dużego zainteresowania wśród przedsiębiorców, którzy równie często będą wykorzystywać pikapy w pracy, jak i prywatnie." Kinga Lisowska, manager ds. Public Relations Mitsubishi