W okresie od stycznia do czerwca 2021 r. klienci odebrali ponad 19 tys. egzemplarzy modeli EQA, EQC i EQV – o blisko 470% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Niebawem do gamy elektrycznych modeli marki dołączy EQB..
Początkowo do oferty trafią dwie wersje z napędem obu osi. W obu przypadkach przednie koła napędza silnik asynchroniczny. Jednostka elektryczna, przekładnia o stałym przełożeniu wraz z mechanizmem różnicowym, układ chłodzenia i energoelektronika tworzą tu zintegrowany, zwarty moduł – tzw. elektryczny układ napędowy (eATS).
Wersje EQB 300 4MATIC i EQB 350 4MATIC mają moduł eATS także przy tylnej osi. Zastosowano tam nowo opracowany silnik synchroniczny z magnesami trwałymi.
Dane techniczne:
|
|
EQB 300 4MATIC |
EQB 350 4MATIC |
Układ napędowy |
|
4x4 |
|
Silniki elektryczne: przód/tył |
rodzaj |
silnik asynchroniczny (ASM)/ silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM) |
|
Moc maks. |
kW/KM |
168/229 |
215/293 |
Maks. moment obrotowy |
Nm |
390 |
520 |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
s |
8,0 |
6,2 |
Prędkość maks. (ograniczona elektr.) |
km/h |
160 |
|
Użyteczna pojemność akumulatora (NEDC) |
kWh |
66,5 |
|
Zasięg (WLTP)[1] |
km |
419 |
419 |
Czas ładowania AC (10-100%, 11 kW) |
h |
5:45 |
5:45 |
Czas ładowania DC (10-80%, 100 kW) |
min |
32 |
32 |
Ładowanie DC: zasięg WLTP po 15 min ładowania |
km |
do ok. 150 |
do ok. 150 |
W trybie wybiegu lub podczas hamowania silniki elektryczne stają się alternatorami: generują energię elektryczną, która trafia do wysokonapięciowego akumulatora w ramach procesu znanego jako rekuperacja.
W domu lub na publicznych stacjach ładowania EQB można ładować prądem przemiennym (AC),
z mocą do 11 kW. Czas potrzebny do pełnego naładowania zależy od dostępnej infrastruktury. Ładowanie AC można przyspieszyć, korzystając np. z domowej stacji ładowania Mercedes-Benz Wallbox Home.
Do dyspozycji jest też oczywiście jeszcze szybsze ładowaniem prądem stałym (DC). W zależności od stanu naładowania i temperatury baterii na odpowiedniej stacji można ładować ją z mocą do 100 kW. W optymalnych warunkach czas ładowania od 10-80% wynosi 32 min, a już w ciągu 15 min można zgromadzić prąd pozwalający na pokonanie kolejnych 300 km (WLTP).
Kierowca może ręcznie regulować funkcję rekuperacji za pomocą manetek za kierownicą. Dostępne są następujące stopnie: D Auto (rekuperacja zoptymalizowana poprzez ECO Assist pod kątem sytuacji na drodze), D+ (żeglowanie), D (słaba rekuperacja) i D- (średnia rekuperacja). Jeśli wybrana jest funkcja D Auto, tryb ten zostanie zachowany po ponownym uruchomieniu auta. Aby się zatrzymać, niezależnie od wybranego stopnia rekuperacji kierowca musi użyć pedału hamulca.
Ponadto użytkownik ma możliwość indywidualnego dostosowania inteligentnej nawigacji do swoich preferencji – może ustawić ją tak, aby np. po przybyciu do celu stan naładowania akumulatora EQB wynosił co najmniej 50%.
Mercedes-Benz