Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Shell

VAN.EA czyli elektrynczne vany Mercedesa. Powstawać będą w Polsce

Mercedes Benz Vans po raz pierwszy pochwalił się kompletnie nowym elektrycznym vanem. Zgodnie z zapowiedziami auto powstało na nowej platformie przeznaczonej do budowy średnich i dużych vanów. Auta, które jeszcze nie mają nazw produkowane będą w Polsce.

Począwszy od 2026 r. wszystkie nowo opracowane średnie i duże vany Mercedesa, będą oparte na modułowej i skalowalnej architekturze elektrycznej VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture). Pierwsze prototypy właśnie wyjechały na drogi publiczne.

Opracowanie jednej architektury VAN.EA pozwoli Mercedes-Benz Vans uprościć specjalnie zaprojektowaną ofertę pojazdów elektrycznych, co przełoży się na znaczne korzyści skali. Planowane jest zmniejszenie liczby wariantów w portfolio o ponad 50% w porównaniu z obecnie dostępnymi wersjami samochodów dostawczych z napędem spalinowym (ICE), przy jednoczesnym uwzględnieniu tej samej liczby zastosowań dla klientów.

 

Niezależnie od tego, czy z napędem na przednie koła, czy 4x4, wszystkie pojazdy będą wyposażone w najnowszą wersję systemu operacyjnego Mercedes-Benz (MB.OS), a także w system ładowania 800 V i ładowarkę AC o mocy 22 kW.

Architektura

Auta będą powstawać na jednej, tej samej, bo skalowalnej platformie składającej się z trzech modułów. Moduł przedni to elektryczny układ napędowy i przedniej osi. Moduł ten jest taki sam we wszystkich wariantach VAN.EA, dzięki zoptymalizowanej strategii części wspólnych. Istotne dla klienta rozróżnienie odbywa się w dwóch pozostałych modułach.

Moduł środkowy wyznacza długość pojazdu. Tutaj również znajduje się znormalizowana obudowa baterii. Wewnątrz obudowy zainstalowane są akumulatory wysokonapięciowe o różnych pojemnościach.

Moduł tylny z kolei będzie dostępny w dwóch wersjach: z silnikiem elektrycznym dla wersji VAN.EA z napędem na wszystkie koła oraz bez silnika elektrycznego dla wersji z napędem na przednie koła.

Na bazie tych trzech modułów, VAN.EA umożliwia produkcję zarówno komercyjnych samochodów dostawczych, jak i używanych prywatnie vanów, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnej synergii.

Luksusowe prywatne vany (VAN.EA-P)

VAN.EA-P oznacza prywatne vany w segmencie średniej wielkości. Ma to być samochód dla klientów ceniących wysoki styl życia, pojazd do przewozu VIP, mobilne biuro czy wreszcie auto dla aktywnych rodzin. Planowany zasięg to ponad 500 kilometrów. W momencie wprowadzenia na rynek dostępna będzie autonomiczna jazda poziomu drugiego, a do końca dekady planowane jest wdrożenie poziomu trzeciego według klasyfikacji SAE.

Samochody dostawcze premium (VAN.EA-C)

VAN.EA-C to z kolei pojazdy dostawcze premium klasy średniej i dużej. To idealna baza dla klientów ceniących sobie funkcjonalność, zasięg, ładowność i przestrzeń ładunkową. Dzięki modułowej i skalowalnej konstrukcji architektura jest dostosowana do różnych konfiguracji i rozwiązań zabudowy: od pojazdów kurierskich po karetki pogotowia lub samochody dostarczające świeżą żywność, od miejskich vanów lub pojazdów z platformą po podnośniki koszowe, lub samochody kempingowe – możliwych jest bardzo wiele opcji.

Dzięki systemowi operacyjnemu MB.OS Mercedes-Benz Vans zaoferuje klientom komercyjnym więcej cyfrowych możliwości, w tym dostęp do aplikacji innych firm. W momencie wprowadzenia na rynek dostępna będzie jazda autonomiczna poziomu drugiego, a do końca dekady planowane jest wdrożenie poziomu czwartego według klasyfikacji SAE, aby wykorzystać potencjał biznesowy transportu bez kierowcy.

Mercedes zerka nie tylko na Chiny

Mercedes-Benz Vans dąży do dalszego wzrostu w najważniejszych regionach. Dziś Europa jest najsilniejszym rynkiem z 60% udziału w całkowitej sprzedaży na całym świecie. Mercedes-Benz Vans chce tutaj umocnić swoją pozycję. Patrząc w przyszłość, firma dostrzega jednocześnie znaczny potencjał wzrostu w przypadku dużych samochodów dostawczych klasy premium w Stanach Zjednoczonych, natomiast w Chinach w segmencie luksusowych prywatnych vanów.

Do 2030 roku w Stanach Zjednoczonych Mercedes-Benz Vans zamierza znacząco zwiększyć sprzedaż i rentowność, a także rozszerzyć portfolio, dodając do oferty samochody dostawcze oparte na VAN.EA. Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Chinach, producent planuje oferować oparte na VAN.EA prywatne vany o niezrównanym poziomie luksusu, aby jeszcze lepiej zaspokoić oczekiwania swoich wyrafinowanych klientów.

W Stanach Zjednoczonych Mercedes-Benz Vans po raz pierwszy zaoferuje także prywatnego luksusowego vana średniej wielkości.

Elektryczne kampery

Mercedes planuje także wykorzystać nową platformę do budowy elektrycznych kamperów i pojazdów turystycznych średniej i dużej wielkości. Ma to być nowy standard branżowy stworzony wraz z międzynarodowymi partnerami biznesowymi w zakresie kamperów na całym świecie.

Sieć produkcyjna

Mercedes-Benz Vans reorganizuje globalną sieć produkcyjną, m.in. przez budowę pierwszej fabryki w pełni elektrycznych lekkich samochodów dostawczych (eLCV) w Jaworze na Dolnym Śląsku. Nowa fabryka będzie pracować wg najwyższych standardów w zakresie produktywności, uproszczonych procesów i zrównoważonego rozwoju w produkcji samochodów elektrycznych segmentu premium.

W Düsseldorfie w Niemczech oprócz samochodów dostawczych eSprinter i Sprinter z napędem spalinowym, produkowane będą również podwozia z dużą kabiną oparte na VAN.EA. Fabryka w Ludwigsfelde, druga z dwóch w Niemczech, będzie nadal produkować Sprintera i eSprintera, a także stanie się centrum kompetencyjnym w zakresie przekształcania na elektryczne vany na przykład samochodów kempingowych. Ponadto Mercedes-Benz Vans będzie produkować średniej wielkości samochody dostawcze oparte na VAN.EA w swoim zakładzie w Vitorii w Hiszpanii.

Konkurencja

Nowa platforma i nowe auta dostawcze Mercedesa to odpowiedź niemieckiej marki na coraz śmielej rozpychające się w tym segmencie auta azjatyckie. I nie chodzi tutaj wcale o chińskie auta dostawcze a koreańskie. Na targach w Hanowerze Kia pokazała całą rodzinę małych elektrycznych dostawczaków. Więcej o PBV pisaliśmy TUTAJ.

Swojego elektrycznego dostawczaka zaprezentowało tam także Renault - więcej o Estafette przeczytasz TUTAJ

Przeczytaj również
Popularne