Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2024

MAN stawia na różnorodność

Podczas targów IAA Transportation MAN zaprezentował najnowszą 12-tonową elektryczną ciężarówkę eTGL. Oprócz niej na stoisku można podziwiać wszystkie dostępne napędy od wysokoprężnych, przez elektryczne po wodorowe.

Nowość MAN-a to uzupełnienie elektrycznej gamy, która teraz obejmuje auta od 12 do 50 ton. Konfiguracji eTrucków jest wiele, a te z największym zasięgiem dysponują pakietami aż siedmu akumulatorów o łącznej pojemności 560 kWh, co przekłada się na zasięg około 650 km.

Najmniejsza i zarazem najnowsza ciężarówka ma zasięg do 235 kilometrów, szybkie ładowanie w ciągu około 30 minut oraz ładowności do 6600 kilogramów (w zależności od nadwozia). Stanowi idealne połączenie cichego i lokalnie bezemisyjnego transportu w miejskiej logistyce towarowej dla sieci spożywczych, firm z branży handlu detalicznego i branży gastronomicznej.

Wodór

Ofertę pojazdów bezemisyjnych do zastosowań specjalnych uzupełni napęd wodorowy MAN hTGX. Dzięki temu marka będzie pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który od 2025 roku wprowadzi na rynek małą serię pojazdów z silnikami cieplnymi na wodór.

Innowacje w dziedzinie konwencjonalnych napędów wysokoprężnych dla
ciągników siodłowych MAN, od modelu 2025, będą skupiać się na ograniczaniu zużycia paliwa i emisji CO2 o nawet 4 procent. Jest to możliwe dzięki wydajnemu, całkowicie przeprojektowanemu układowi napędowemu PowerLion i nowemu silnikowi D30, które oparte są na wspólnej platformie podzespołów Grupy Traton, nowej skrzyni biegów TipMatic 14 i na różnych rozwiązaniach poprawiających aerodynamikę. Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ.

Choć przejście na bezemisyjny transport towarowy obejmuje kilka technologii napędów, to naszym głównym celem jest elektromobilność, będąca głównym filarem rozwoju technologii bezemisyjnych – powiedział Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny MAN Truck & Bus podczas targowej konferencji.

Przydatnym dodatkiem w specjalnych zastosowaniach może być silnik cieplny na wodór, podobnie jak napędy wykorzystujące ogniwa paliwowe, które znajdują się obecnie nadal w fazie rozwoju. Napęd wysokoprężny będzie nadal odgrywał ważną rolę przez cały okres transformacji, aż do momentu całkowitego wycofania napędów tego typu - dodał.

Sieć ładwoania

Oprócz premiery nowej ciężarówki ogłoszono także nowe partnerstwo na rzecz poprawy infrastruktury ładowania. Firma energetyczna E.ON oraz MAN Truck & Bus uruchomią w całej Europie około 170 publicznych stacji ładowania z około 400 punktami przeznaczonymi dla samochodów ciężarowych.

E.ON i MAN inwestują w nowe stacje ładowania powstające przy istniejącej sieci serwisowej MAN, w których będą mogły być ładowane również pojazdy użytkowe innych producentów. W samych Niemczech zaplanowano otwarcie około takich 125 lokalizacji. Dzięki temu powstanie największa jak dotąd w tym kraju publiczna sieć ładowania pojazdów ciężarowych. EKolejne instalacje powstają m.in. w Austrii, w Wielkiej Brytanii, w Danii, we Włoszech, w Polsce, Czechach i na Węgrzech.

Już uruchomiono dwie stacje ładowania w ośrodku serwisowym MAN w Berlinie-Wildau, a dwie kolejne (w Karlsfeld i w Fürstenwalde) mają zostać uruchomione już za kilka miesięcy.

Przeczytaj również
Popularne