Do Polkowic dotarły trzy kolejne zeroemisyjne autobusy Yutong E7S. Jeden z nich to setny egzemplarz dostarczony dla samorządów przez Busnex Poland. W całej Europie takich zeroemisyjnych autobusów jeździ już ponad 1600 szt.
Model E7S to najnowszej generacji miejski autobus elektryczny. Najmniejszy z gamy zeroemisyjny autobusów marki Yutong korzysta z najnowszej technologii i baterii CATL.
Polkowice umacniają się na pozycji lokalnego lidera elektromobilności. Już ponad dwa lata temu dostarczyliśmy samorządowi dziewięć autobusów elektrycznych, a dziś dostarczyliśmy trzy kolejne.
Ta dostawa jest dla nas szczególnie uroczysta, gdyż właśnie do Polkowic dostarczymy setny elektrobus marki Yutong. Serce Zagłębia Miedziowego wyznaczyło drogę rozwoju zielonego transportu, którą dziś podążają kolejne miasta i gminy – mówił Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland.
Wybrany przez Polkowice Yutong E7S to najnowszy model tej marki, który właśnie debiutuje na polskim rynku. 7-metrowy elektrobus łączy kompaktowe wymiary i zwrotność z funkcjonalnością, dysponuje 13 miejscami siedzącymi oraz przestrzenią dla osób niepełnosprawnych. Na jednym ładowaniu osiąga nawet 200 kilometrów, a dzięki systemowi rekuperacji energia jest odzyskiwana podczas hamowania. Wyposażenie obejmuje także klimatyzację, elektryczne ogrzewanie oraz monitoring.
Pasażerowie zyskują nowoczesne autobusy. Przed nami jeszcze optymalizacja siatki połączeń, o którą postulowali mieszkańcy. Na razie nowe kierownictwo gminnej komunikacji publicznej analizuje ruch na każdej linii. Będzie to punkt wyjściowy do ewentualnych zmian obejmujących istniejące połączenia. Jednak w przyszłości, chcemy pracować nad nowymi liniami, w tym również regionalnymi. Do tego niezbędna jest szeroka współpraca makroregionalna na poziomie powiatów i odpowiednie rozwiązania prawno-finansowe – powiedział Wiesław Wabik, burmistrz Polkowic.
Polkowice rozwijają tabor komunikacji miejskiej o kolejne zeroemisyjne autobusy dzięki dofinansowaniu z programu „Zielony Transport Publiczny”, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Łączna wartość projektu wyniosła nieco ponad 5,5 mln zł, a dofinansowanie z NFOŚiGW — niemal 3,3 mln zł. Łączna długość linii obsługiwanych przez polkowicki ZKM wynosi obecnie 283 km.
Yutong Bus to największy globalny dostawca autobusów i autokarów, posiadający ponad 10-procentowy udział w światowym rynku. Dzięki zaawansowanym technologiom oraz zakładom badawczo-rozwojowym i produkcyjnym o powierzchni 4 mln m2, firma jest w stanie dostarczać autobusy elektryczne, hybrydowe, wodorowe i zasilane paliwem tradycyjnym do kolejnych miast na wszystkich kontynentach, w tym również w Europie.
W czterech zakładach dziennie powstaje do 400 autobusów, co w skali roku zapewnia imponujący wolumen produkcji liczony w dziesiątkach tysięcy. Yutong Bus jest liderem europejskiego rynku autobusów elektrycznych oraz najlepiej sprzedającą się na świecie marką autobusów napędzanych zieloną energią, w 2022 r. notując niemal 12 tys. zakontraktowanych pojazdów zero- i niskoemisyjnych, a łącznie dostarczając już ponad 190 tys. autobusów.
Jak powiedział nam Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland, dzięki takiej skali Yutong może jako jeden z pierwszych producentów korzystać z najnowszych technologii. To między innymi baterie litowo-fosforanowe nowej generacji chłodzone cieczą globalnego potentata – firmy CATL oraz nowy system zarządzania BMS.
Ponadto Yutong opracował własną platformę do budowy autobusów z architekturą YEA (Yutong Electric Architecture), która integruje wszystkie systemy i sterowniki pojazdu, dając producentowi do nich bezpośredni. Dzięki temu możliwe jest dopracowanie oprogramowania m.in. zwiększenie skuteczności rekuperacji, klimatyzacji oraz zmiana parametrów innych urządzeń bezpośrednio w fabryce za wiedzą i zgodą producenta danego sterownika. To unikalna cecha w tym sektorze.
Podczas 4-letniej obecności na rynku Busnex Poland, oficjalny przedstawiciel Yutong Bus, zakontraktował i dostarczył już niemal 140 autobusów elektrycznych dla 22 samorządów z 8 województw. Przy zamówieniu zapewnione jest również wsparcie techniczne i serwisowe oraz baza wiedzy na temat eksploatacji elektrycznych autobusów. We współpracy z Grupą DBK zostały otwarte trzy punkty serwisowe — w Krakowie, Olsztynie oraz Białymstoku, a w Ostrołęce powstał magazyn części zamiennych.
Takich zamówień będzie więcej, bo na mocy ustawy samorządy będą musiały wymieniać swój tabor na elektryczny. Kiedy i w jakiej skali? To zależy. Jak dodaje Kucharski, samorządy czekają na nową ustawę, która określi zasady dofinansowania na kolejne lata. O tym, że są to olbrzymie inwestycje, nikogo nie trzeba przekonywać. Średni koszt autobusu elektrycznego jest dwa razy wyższy od tradycyjnego, spalinowego.