Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Audi RS e-tron GT performance. Najmocniejszy

Audi RS e-tron przeszło niedawno facelifting. Teraz czterodrzwiowe coupé debiutuje w najmocniejszej wersji GT performance z udoskonalonymi silnikami i wydajniejszym napędem. Moc? 925 KM.

RS e-tron GT performance to dynamiczny okręt flagowy elektromobilności spod znaku Audi. Od samego początku zachwycał osiągami i wyglądem. Teraz przeszedł kilka z pozoru drobnych zmian, które jeszcze bardziej poprawiły jego osiągi.

Oprócz silnika synchronicznego z magnesami trwałymi (PSM) na przedniej osi, który otrzymał wzmocniony wałek i rozwija moc 342 KM, elektryczne gran turismo ma nowo opracowaną jednostkę PSM na tylnej osi o mocy 564 KM. Zwiększona gęstość miedzi specjalnego uzwojenia typu wsuwkowego w stojanie obu silników maksymalizuje przewodzenie prądu.

Lżejszy

Przy okazji zmian udało się zmniejszyć wagę tylnego silnika o 10 kg, m.in. dzięki zastosowaniu lżejszego, bardziej kompaktowego wirnika. Co więcej, oba silniki dysponują rezerwami mocy przydatnymi podczas dynamicznych sytuacji drogowych. Funkcja Launch Control pozwala krótkotrwale wykorzystać zasoby akumulatora wysokiego napięcia oraz silników elektrycznych i uzyskać moc maksymalną 925 KM.

Ponadto w przednim napędzie zastosowano zmodyfikowaną elektronikę z udoskonalonym falownikiem, który pozwala uzyskać wyższe natężenie prądu – do 600 amperów, czyli o 300 amperów więcej niż w innych wariantach: Audi S e-tron GT i Audi RS e-tron GT. Także tylny falownik pracuje przy natężeniu 600 amperów.

Wydajniejszy

Moc rekuperacji wzrosła do 400 kW. Maksymalna wartość opóźnienia wynosi 4,5 m/s2. Do tej wartości samochód polega wyłącznie na odzysku energii. Odzysk energii w trakcie jazdy wybiegiem („żeglowania”) zwiększono do 0,6 m/s2 oraz 1,3 m/s2 (wcześniej: 0,3 i 0,6).



Jednym z celów rozwojowych modelu była wysoka efektywność we wszystkich zakresach obciążeń i powtarzalna dostępność maksymalnej mocy. Rezultatem jest większa powtarzalność osiągów oraz lepsza wydajność. Kluczową rolę odgrywają tu dostosowane zarządzanie termiką i inteligentne połączenie czterech obwodów chłodzenia – szczególnie w sportowym trybie RS, który stanowi ekskluzywną cechę topowego wariantu.

Aby zapewnić wystarczające chłodzenie akumulatora w obliczu zwiększonego zapotrzebowania na moc, system zarządzania termiką przełącza się na obieg AC. Dostosowany obieg układu chłodzenia odpowiada za warunki we wnętrzu, a jednocześnie aktywnie obniża temperaturę w obiegach chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia i obu silników elektrycznych RS e-tron GT performance. Chłodzenie jednostek elektrycznych, klimatyzowanie kabiny oraz kondycjonowanie wysokonapięciowego akumulatora mogą być teraz kontrolowane w dużej mierze niezależnie od siebie.

Nowa chemia ogniw

RS e-tron GT performance ma akumulator o pojemności brutto 105 kWh (97 kWh netto), z dostosowanym udziałem niklu, kobaltu i manganu. Efekt to większa ilość energii do dyspozycji oraz wyższa moc ładowania względem poprzednika. Maksymalne prądy ładowania zwiększono do 400 A. Aktywacja funkcji Launch Control umożliwia przepływ prądu o natężeniu do 1100 A.



Dotyczy to także nowej funkcji push-to-pass, która przy prędkościach powyżej 30 km/h zapewnia 10-sekundowy wzrost mocy o 95 KM. Gdy kierowca aktywuje push-to-pass, akumulator wykorzystuje tę samą mapę, co w przypadku Launch Control. Jednocześnie podzespoły napędu automatycznie przełączają się w tryb jazdy dynamic.

Po co najmniej 10 sekundach regeneracji funkcję można aktywować ponownie. Nowa płyta chłodząca o architekturze U-Flow zapewnia spójny transfer ciepła i zimna. Prąd ładowania w wysokonapięciowym akumulatorze zawsze ograniczają najcieplejsze ogniwa. Maksymalna moc ładowania została zwiększona o 50 kW, do 320 kW. Dzięki temu na stacji ładowania o wysokiej mocy (HPC), w optymalnych warunkach, akumulator samochodu może zostać naładowany od 10 do 80% w ciągu zaledwie 18 minut.

Aktywne zawieszenie

W standardzie auto dostępne jest z pneumatycznym zawieszeniem z techniką 2-komorową/2-zaworową. Zapewnia ono wyraźne korzyści w zakresie dynamiki jazdy, bez uszczerbku na komforcie. Po raz pierwszy jako opcja dostępny jest innowacyjny system aktywnego zawieszenia, selektywny dla każdego z kół.

Tradycyjnie kierowca może kształtować charakter samochodu, korzystając z systemu Audi drive select. Do wyboru są tu trzy profile: efficiency, comfort oraz dynamic. Portfolio uzupełniają dwa indywidualnie konfigurowalne, specyficzne dla wariantu RS programy RS1 i RS2, które pozwalają skonfigurować napęd, zawieszenie, prześwit oraz brzmienie. Kierowca może ustawić oba te tryby bezpośrednio z poziomu spłaszczonej u dołu i u góry kierownicy.

Z zewnątrz podobny

Audi e-tron GT nie zmienił się jakoś szczególnie. Zmianie uległy detale. Dostępny na życzenie matowy, przyciemniony dach z włókna węglowego można łączyć z innymi opcjonalnymi dodatkami kamuflażu z włókna węglowego, których Audi używa po raz pierwszy i które są dostępne wyłącznie dla tego wariantu. Kamuflaż obejmuje wstawki w przednim zderzaku, osłonach progów, sekcjach dyfuzora i lusterkach bocznych. RS e-tron GT performance jest też oferowane ze specjalnym zielonym lakierem Bedford.

Przeczytaj również
Popularne