Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Volvo i Daimler Truck powołują spółkę produkującą ogniwa paliwowe

Spółki Daimler Truck AG i Grupa Volvo podpisały wstępne porozumienie o utworzeniu nowej spółki joint venture. Jej celem jest rozwój systemów ogniw paliwowych, ich wprowadzenie do produkcji seryjnej oraz sprzedaż do zastosowań w ciężkich pojazdach użytkowych i w innych obszarach.

Daimler skonsoliduje w powstającej spółce joint venture wszystkie swoje aktualne działania w zakresie ogniw paliwowych. Grupa Volvo nabędzie 50 procent tej spółki za sumę ok. 0,6 miliarda euro, w formule bez zadłużenia i bez środków pieniężnych (cash free ‒ debt free).

Daimler Truck AG i Grupa Volvo będą posiadać po 50 procent udziałów w spółce joint venture, działającej jako niezależna i autonomiczna jednostka. We wszystkich innych obszarach biznesowych Daimler Truck AG i Grupa Volvo nadal pozostaną konkurentami. Połączenie sił obniży koszty rozwoju ponoszone przez obie firmy oraz przyspieszy wprowadzenie na rynek systemów ogniw paliwowych w produktach przeznaczonych do transportu ciężkiego i trudnych zastosowań w transporcie dalekobieżnym. W kontekście obecnego spowolnienia gospodarczego współpraca stała się jeszcze bardziej niezbędna do osiągnięcia celów Zielonego Ładu w realistycznych ramach czasowych.

Wspólnym celem obu firm jest zaoferowanie w drugiej połowie dekady produkowanych seryjnie ciężkich pojazdów użytkowych napędzanych ogniwami paliwowymi, przeznaczonych do wymagającego i ciężkiego transportu dalekobieżnego. Ponadto powstająca spółka joint venture zajmie się także innymi zastosowaniami ogniw paliwowych.

Aby umożliwić realizację tego wspólnego przedsięwzięcia, Daimler Trucks łączy wszystkie działania koncernu związane z ogniwami paliwowymi w nowej jednostce wyspecjalizowanej w tej dziedzinie. Umożliwi to między innymi podporządkowanie Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH spółce Daimler Truck AG. Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH ma wieloletnie doświadczenie w rozwoju ogniw paliwowych i systemów magazynowania wodoru dla różnych pojazdów.

Spółka joint venture obejmie zakłady w Nabern (Niemcy), które obecnie są główną siedzibą Mercedes­Benz Fuel Cell GmbH, oraz inne zakłady produkcyjne w Niemczech i Kanadzie.

Podpisane wstępne porozumienie nie jest wiążące. Ostateczne porozumienie ma zostać wypracowane do trzeciego kwartału i podpisane przed końcem 2020 roku. Wszystkie potencjalne transakcje podlegają weryfikacji i akceptacji przez właściwe urzędy do spraw ochrony konkurencji.

Fakty na temat ogniw paliwowych i wykorzystania wodoru jako paliwa

  • Ogniwo paliwowe zasilane wodorem przekształca energię chemiczną paliwa, w tym przypadku wodoru, i pochodzący z powietrza tlen w energię elektryczną, zasilającą silnik elektryczny samochodu.
  • Istnieją dwie metody wytwarzania potrzebnego wodoru. Tak zwany zielony wodór może być wytwarzany lokalnie na stacji paliw ‒ pozyskiwany z wody przy użyciu energii elektrycznej. Natomiast tzw. niebieski wodór pozyskiwany jest z gazu ziemnego, przy czym wykorzystuje się technologię wychwytywania węgla, aby wyprodukować paliwo neutralne pod względem emisji CO2.

 

Daimler AG / Volvo Trucks

Przeczytaj również
Popularne