Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Przewaga dzięki wszechstronności

Nie będzie odkryciem jak napiszemy, że obecnie nie ma jedynego rozwiązania na drodze do dekarbonizacji transportu dokonywanego samochodami użytkowymi. Istnieją drogi komplementarne. IVECO z powodzeniem rozwija wszystkie najważniejsze technologie pozwalające ograniczać emisje szkodliwych substancji.

IVECO nie wskazuje obecnie technologii napędowej, która okaże się dominująca w przyszłości. Nadal zamierza wytwarzać samochody z napędami spalinowymi dostosowywanymi do aktualnie obowiązującej normy emisji spalin Euro 6, a biorąc pod uwagę restrykcyjne założenia kolejnej normy, nie powinno mieć problemu ze spełnieniem wymagań Euro 7. Co istotne, nowe silniki wysokoprężne IVECO mogą być zasilane HVO, czyli uwodornionym olejem roślinnym. Technologia pozwala ograniczyć emisję dwutlenku węgla nawet o 90%. A co z innymi technologiami?

Pojazdy gazowe od trzech dekad

Włoska marka zebrała ogromne doświadczenie w produkcji pojazdów wykorzystujących paliwa metanowe. Znajdują się one w ofercie od 1996 roku. Metan wykorzystany do napędu może pochodzić ze źródeł odnawialnych, jako biometan w dwóch postaciach: bioLNG, czyli bio skroplony gaz ziemny i bioCNG, czyli sprężony gaz ziemny. W segmencie ciężkim marka z włoskim rodowodem ma aktualnie ponad 60% udział w rynku pojazdów zasilanych gazem w Polsce. Marka zawdzięcza to nie tylko największemu na rynku zasięgowi nawet do 1600 km, ale też wsparciu dla klientów w całym cyklu życia produktu, począwszy od doboru stacji tankowania odpowiedniej do potrzeb przewoźnika. Włoska marka promuje napęd LNG głównie w pojazdach o masie powyżej 16 ton, w zastosowaniach długodystansowych. Do zadań komunalnych i dystrybucyjnych pojazdach rozsądnym rozwiązaniem jest CNG. Zgodnie z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych samorządy miast liczących powyżej 50 tysięcy mieszkańców zlecając zadania publiczne mogą je kierować tylko do podmiotów, których udział floty zasilanej energią elektryczną lub gazem ziemnym jest nie mniejszy niż 10%. A od 2025 powinien być nie mniejszy niż 30%. Perspektywy dla tego rodzaju napędu nadal są więc obiecujące.

Choć szanse na awarie i zapłon akumulatorów trakcyjnych są minimalne to jednak włoscy inżynierowie postanowili dmuchać na zimne. Rozwiązaniem wyraźnie podnoszącym poziom bezpieczeństwa jest m.in. system ułatwiający szybkie schładzanie lub gaszenie akumulatorów trakcyjnych. Wydajnie ogranicza on wzrost temperatury akumulatorów i skutki pożaru. IVECO zaprojektowało specjalny wlew ulokowany z boku pojemnika akumulatorów trakcyjnych poprzez który strażacy mogą zalać cały akumulator wodą minimalizując skutki pożaru.


Gama lekka na prąd

Równolegle IVECO intensywnie rozwija ofertę pojazdów bateryjnych. W pierwszej grupie pojazdów BEV, w których energia kumulowana jest w akumulatorach i służy do zasilania silnika pojazdu, od ubiegłego roku IVECO oferuje model gamy lekkiej eDaily. Wkrótce dołączy do niego niedawno pokazany na Kongresie Nowej Mobilności elektryczny ciągnik siodłowy IVECO HD BEV.

Elektryczne eDaily wyróżnia się znacząco na tle konkurencyjnych bezemisyjnych aut dostawczych. Obecnie wielu rywali oferuje modele elektryczne w ograniczonej liczbie wersji. Zwykle najpierw w gamie pojawiały się elektryczne furgony, z czasem poszerzano ją o kolejne warianty. Włosi postawili jednak na znacznie większą różnorodność. Obecnie liczba wariantów eDaily jest tak duża, że wymagałaby rozrysowania w tabeli pokaźnej wielkości. Dla przedsiębiorcy ważne jest to, że prawie na pewno znajdzie w gamie wersję skrojoną pod swoje potrzeby. Model eDaily to jest ten sam Daily, popularny i znany ze swojej wszechstronności oraz wytrzymałości, tylko z napędem elektrycznym. Jest dostępny w wersjach o DMC od 3,5 do 7,2 tony w wersjach furgon o kubaturze od 7,3 m3 do 19,6 m3, jako podwozie pod zabudowę, skrzyniowej, w wariancie z podwójną kabiną oraz jako minibus. Warianty o DMC od 3,5 t do 4,25 t są wyposażane w pojedyncze koła z tyłu, a wszystkie wersje od 4,25 t w podwójne. Minibus oraz podwozie zamówimy wyłącznie w wariancie o DMC 7,2 t. Włoski dostawczak imponuje możliwością ciągnięcia przyczepy hamowanej o masie nawet 3,5 tony dla wariantów z dwoma lub trzema zestawami akumulatorów. Niektóre towary w czasie transportu wymagają ostrożniejszego obchodzenia się z nimi. O tym również pomyśleli inżynierowie IVECO oferując w opcji pneumatyczne zawieszenie Air-Pro, które zapewnia redukcję drgań o 25%.

Ramowa konstrukcja eDaily ułatwiła rozlokowanie akumulatorów trakcyjnych. Ich liczba jest skalowalna. Możemy zamówić wariant w jednym pakietem akumulatorów o pojemności 37kWh (35 kWh netto). Zestaw ten położony jest w ramie pod kabiną i jest stosowany w wariantach o DMC maksymalnie 4,25 t. Zasięg w tej wersji wynosi 110-120 km. eDaily z dwoma pakietami akumulatorów o pojemności 74 kWh (70 kWh netto) umożliwia przejechanie od 120 do 235 km na jednym ładowaniu. Dwa akumulatory dostępne są już w całej gamie eDaily od DMC od 3,5 t do 7,2 t. Trzy zestawy akumulatorów o pojemności 111 kWh netto pozwolą na osiągniecie zasięgów na poziomie 180-300 km. W zależności od rozstawu osi taki zestaw zamówimy w wariantach o DMC od 4,25 tony. Producent chwali się bardzo wysoką pojemnością użyteczną baterii, na poziomie 95%. IVECO daje możliwość domówienia lub wyjęcia zestawu akumulatorów trakcyjnych w już użytkowanych pojazdach. Producent zakłada ośmioletni cykl życia dostawczego pojazdu elektrycznego w firmie.
I przez cały ten okres możliwa jest zmiana liczby zamontowanych akumulatorów trakcyjnych. To unikalne rozwiązanie na rynku.

Model eDaily z jednym zestawem akumulatorów 35 kWh możemy ładować prądem stałym o mocy 40 kW, co potrwa godzinę (20-80%). Wersje z dwoma lub trzema zestawami akumulatorów mają już możliwość ładowania mocą 80 kW. Dla wersji 70 kWh ładowanie zajmie godzinę (20-80%), a dla wariantu 108,8 kWh półtorej godziny. Podstawowy akumulator trakcyjny współpracuje z jednostką napędową o mocy 100 kW (300 Nm). Warianty z większym zestawem akumulatorów mogą napędzać silnik o mocy 140 kW (400 Nm). Jest to jednostka mocniejsza od większości konkurentów w segmencie. We wszystkich wariantach napęd przenoszony jest na koła tylne. W samochodzie możemy też zastosować przystawkę ePTO o mocy 15 kW (400V), która idealnie nada się np. do napędzania agregatów chłodniczych, urządzeń w śmieciarkach itp. Dostawcze eDaily może dysponować kilkoma trybami jazdy, których wyboru może dokonywać nie tylko kierowca, ale również manager floty. Poprzez stronę i aplikację IVECO ON może zdalnie śledzić kluczowe parametry floty pojazdów eDaily.

Elektryczne eDaily już zostało docenione przez klientów. Na przykład Petit Forestier nawiązał współpracę z IVECO w ramach której włoski producent dostarcza 2 tys. elektrycznych eDaily. Dostawy odbywają się przez trzy lata, począwszy od tego roku. Petit Forestier zamówił różne wersje nadwoziowe od IVECO. Zdolności produkcyjne IVECO w przypadku użytkowych pojazdów elektrycznych wynoszą ok. 11 tys. szt. rocznie.

Gama ciężka na horyzoncie

IVECO realizuje równolegle ambitne plany rozwoju gamy ciężkich pojazdów zasilanych z akumulatorów (HD BEV) oraz ogniw paliwowych (HD FCEV). W czerwcu br. IVECO Group przeję

Przeczytaj również
Popularne