Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Kia EV3 przekona do elektryfikacji

Model Kia EV9 wjechał na rynek nietuzinkowych elektrycznych SUV-ów, wioząc w swoim siedmiomiejscowym wnętrzu odwagę projektantów. Już wtedy było wiadomo, że po wytyczonej przez większego brata drodze, za kilka miesięcy bezemisyjnie wjedzie model EV3. Samochód, który stanie się najbardziej wolumenowym elektrykiem koreańskiej marki. Celowo nie ma znaku zapytania na końcu, bo mamy taką pewność.

Elektryki wracają do miast – to było tegoroczne hasło przewodnie siódmej edycji testu samochodów elektrycznych Fleet Electric Day. Nic dziwnego, że tam właśnie flotową premierę miał model EV3, czyli pierwszy kompaktowy SUV Kia od podstaw zaprojektowany jako elektryk. Kiedy go zobaczyłem, zrozumiałem, że te nadzieje mają solidne podstawy.

Tym bardziej, że przedstawiciele koncernu chcą nie tylko skusić klientów, którzy dotychczas jeździli samochodami spalinowymi, ale także tych, którzy wybrali elektryka innej marki. Czy to samochód dla firm – trzy razy tak. Dotychczas niewielkie samochody elektryczne były raczej adaptacjami wersji spalinowych i oferowały zasięg z dwójką, czasem z trójką z przodu. Tutaj mamy prawdziwy przełom.

600+

To auto obala szereg mitów, jakie narosły w ciągu ostatnich kilku lat wokół elektryków. Dzięki niespotykanemu w klasie kompaktowych SUV-ów zasięgowi powyżej 600 km staje się pełnoprawnym uczestnikiem niejednej flotowej struktury i to nie jako auto benefitowe, tylko jako narzędzie pracy, np. dla przedstawiciela handlowego. Zasięg jest fantastyczny, ale co firmie po świetnym zasięgu, kiedy jest on opakowany w brzydkie nadwozie. Nic z tych rzeczy. EV3 wyróżnia się też designem, przestronnością, wykonaniem, materiałami, technologią oraz usługami cyfrowymi niespotykanymi dotychczas w tym segmencie. Samochód powstał na przeprojektowanej płycie E-GMP. Tej samej, z której korzystają EV6 oraz EV9. Tłumacząc to na język korzyści dla klientów? Ogrom miejsca wewnątrz, przy zachowaniu gabarytów zewnętrznych typowych dla kompaktowych SUV-ów. EV3 ma 430 cm długości, a rozstaw osi 268 cm. Jeżeli centymetry niewiele mówią, to dodam, że jest to tyle samo co w bestsellerowym większym SUV-ie Kia Sportage! Przestronna i funkcjonalna kabina EV3 wygodnie mieści pięć osób. Pod względem wykończenia bardziej przypomina ona przestrzeń mieszkalną niż wnętrze samochodu. Elegancka konsola środkowa obejmuje przesuwany stolik i schowek. W dolnej części można przechowywać napoje, przekąski, a nawet mały plecak.

Gdy samochód nie porusza się, przedmioty, takie jak laptop, tablet czy smartfon, można położyć na stoliku. Panoramiczny wyświetlacz o przekątnej prawie 30 cali – obejmujący 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, 5-calowy panel klimatyzacji i 12,3-calowy ekran dotykowy sytemu multimedialnego – zapewnia bezpośrednią obsługę klimatyzacji, charakteryzuje się wyraźną grafiką i dostarcza kierowcy informacji w sposób intuicyjny. Ponieważ ekran sięga aż do środka deski rozdzielczej, pasażer na przednim siedzeniu ma łatwy dostęp do systemu audio oraz do nawigacji. Bagażnik EV3 ma 460 litrów pojemności, co w tej klasie jest ponadprzeciętnym wynikiem. Pod przednią klapą znajduje się 25 litrowy frunk.

Dwieście elektrycznych koni i płaska krzywa

Kia EV3 jest oferowana z dwoma akumulatorami i w czterech wersjach wyposażenia do wyboru. Niezależnie od wielkości akumulatora (58,3 kWh lub 81,4 kWh) i wersji wyposażenia samochód zawsze jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM, który zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w czasie około 7,5 sekundy. Kia EV3 wyposażona w akumulator 81,4 kWh zapewnia zasięg w cyklu mieszanym WLTP wynoszący aż 605 km. Już słyszę głosy sceptyków, że zasięg to jedno, ale czas ładowania to czas, za który firma płaci. I tutaj przechodzimy do płaskiej krzywej. 29 minut wystarcza, aby doładować akumulator od 10 do 80%. To bardzo ważny parametr. Rozważając zakup auta elektrycznego, często jednym z pytań zadawanych w salonie samochodowym jest właśnie to o zasięg, tymczasem równie ważnym, jak nie ważniejszym, powinno być to, jak szybko naładuję swój samochód. Bo przecież co z tego, że przejadę na jednym ładowaniu 300–400 czy 500 km, jeżeli potem przy szybkiej ładowarce spędzę nie 30, a 70 minut.

 

Naszpikowana, czyli ile to kosztuje?

Bezpieczeństwo dla flotowców to priorytet. Mogą się spierać o wyższość leasingu nad zakupem własnym; napędu elektrycznego nad benzynowym czy obsługi serwisowej w ASO lub w sieci niezależnej, ale zawsze są zgodni, że najważniejsze w polityce flotowej jest bezpieczeństwo.

Kia wyposażyła EV3 w szereg zaawansowanych funkcji związanych z bezpieczeństwem, prowadzeniem, komfortem i ładowaniem, zwykle zarezerwowanych dla dużych znacznie droższych elektrycznych SUV-ów. Asystent unikania kolizji z przodu, asystent utrzymania pasa ruchu, asystent jazdy po autostradzie i asystent parkowania tyłem zapewniają kierowcy dodatkowe wsparcie w każdej sytuacji na drodze. EV3 jest jednym z bardzo nielicznych modeli, który w segmencie kompaktowych elektrycznych SUV-ów oferuje funkcję vehicle-to-load (V2L). Dzięki niej energią zgromadzoną w akumulatorze samochodu pasażerowie mogą zasilać urządzenia zewnętrzne nie tylko takie, jak smartfon i laptop, ale również takie, jak turystyczna lodówka czy ekspres do kawy.

Ponadto Kia EV3 wyposażona została w rekuperację i-Pedal trzeciej generacji. Kierowca może dostosować działanie hamowania regeneracyjnego do swoich upodobań i jeździć, używając tylko pedału gazu, bez konieczności używania hamulca nożnego. To pozwoli na maksymalny odzysk energii i wydłuży zasięg.


Wiemy już, czym jest naszpikowana, a teraz ile za to zapłacimy? Ceny EV3 zaczynają się od 166 900 zł za bogato wyposażoną wersję Air, a dzięki dopłacie w wysokości 18 750 zł w ramach programu „Mój elektryk” cenę EV3 można obniżyć do 148 150 zł. Ponadto Kia Polska każdy samochód wyposaża w przenośną ładowarkę Green Cell Habu SE o mocy 11 kW, która w pełni zastępuje wallbox wymagający specjalistycznego montażu. Wystarczy podpiąć ją w dowolnym miejscu z dostępem do gniazda siłowego i naładować swój samochód…

Ładowanie – rozliczanie, czyli Kia Charge

Pisząc o EV3 warto wspomnieć też o Kia Charge. To usługa, która obejmuje wszystkie czynności związane z ładowaniem samochodów elektrycznych w Europie, dostępna zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firm. Dzięki Kia Charge klient może skorzystać z szeroko dostępnej i łatwej w użyciu usługi ładowania. Wystarczy jedna karta: karta Kia Charge zapewnia szybki i łatwy dostęp do jednej z największych sieci ładowania obejmującej ponad 800 000 punktów ładowania różnych operatorów w 28 krajach w Europie oraz ponad 6200 w Polsce. Możesz wybrać jeden z trzech atrakcyjnych planów taryfowych – dla wygodniejszego, wydajniejszego i łatwiejszego ładowania, a także skorzystać z dodatkowych funkcji planowania trasy w aplikacji. Dzięki Kia Charge użytkownicy elektrycznych samochodów marki Kia mogą korzystać ze stacji ładowania zlokalizowanych nie tylko przy MOP-ach wzdłuż autostrad i dróg ekspresowych oraz z ładowarek w miastach, ale także z coraz powszechniejszych punktów ładowania na parkingach popularnych sieci handlowych oraz parkingach w centrach biznesowych i przy lotniskach.

Maciej Chomacki

Przeczytaj również
Popularne