Euromaster to wiodąca sieć serwisów ogumienia. Jak na potentata w swojej branży ma szeroką ofertę dla flot. Nie ma lepszej osoby niż Tomasz Misiuna, związany z siecią Euromaster od 2011 roku, żeby porozmawiać, co na oponiarskim rynku piszczy.
Tomasz Siwiński: Panie Tomaszu, we wrześniu zorganizowaliście wydarzenie nazwane „EVent FlotowyEuromaster”. Gra słów zapewne zamierzona. Euromaster i elektromobilność, na jakich płaszczyznach?
Tomasz Misiuna: Spotkania flotowe są już naszymi cyklicznymi wydarzeniami. Jest to okazja zaprezentowania nie tylko aktualnej oferty produktowej, ale również nowych narzędzi, usług i rozwiązań, jakie Euromaster oferuje klientom flotowym. Atutem tych spotkań jest również merytoryczna dyskusja i wsłuchiwanie się w oczekiwania i potrzeby naszych gości. Na tej podstawie możemy dopasować ofertę do rzeczywistych oczekiwań i wymagań klienta.
Tym razem nasz event odbył się pod hasłem EVent Flotowy Euromaster i rzeczywiście gra słów była zamierzona, ponieważ chcieliśmy podkreślić nasze zaangażowanie w kierunku rozwijającej się elektromobilności. Euromaster intensywnie działa na kilku płaszczyznach związanych z tym segmentem. Oferujemy usługi serwisowe dla pojazdów elektrycznych, od fachowego doboru ogumienia, przez profesjonalną obsługę opon, po serwis SMR (ang. Service, Maintenance and Repair), zgodnie ze standardami bezpieczeństwa dla pojazdów EV. Należy tu podkreślić, że serwisy sieci Euromaster mają dostęp do szerokiej oferty szkoleniowej i korzystają z wymaganych szkoleń uprawniających do obsługi pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Jako pierwsi i jedyni w Polsce podpisaliśmy umowę współpracy z wiodącym producentem pojazdów BEV na rynku w zakresie kompleksowej obsługi oponiarskiej w serwisach stacjonarnych i mobilnych na terenie całego kraju, co jest najlepszym dowodem jakości świadczonych usług. Na bazie tej współpracy propagujemy również ideę elektromobilności i rozwijamy infrastrukturę dla aut elektrycznych, wspierając tym klientów flotowych w przejściu na pojazdy elektryczne. Jak ważny jest to segment pojazdów, świadczą liczby. Według prognoz liczba zarejestrowanych w Polsce pojazdów BEV + PHEV do końca roku przekroczy 150 tysięcy, gdzie liczba ta w 2021 wynosiła niespełna 40 tysięcy.
Motoryzacja się zmienia na naszych oczach. Czy firmy takie jak Wasza nadążają za zmianami i oczekiwaniami klientów, a może wyprzedza je, oferując nowe rozwiązania i usługi?
Zgadza się, rynek motoryzacyjny rozwija się w dynamicznym tempie. Liczba rejestrowanych pojazdów stale rośnie, średnio 15% rok do roku. Lista serwisów obsługujących te pojazdy nie rozwija się w analogicznym tempie, dlatego aby sprostać oczekiwaniom i wymaganiom klientów, nie tylko zwiększamy liczbę serwisów sieci Euromaster, ale również poszerzamy zakres oferowanych usług o lekką mechanikę. Dzięki temu możemy kompleksowo zadbać o pojazdy, oferując naprawy SMR i bieżące utrzymanie pojazdu podczas jednej wizyty w serwisie, co oszczędza czas i ewentualne dodatkowe koszty związane z niewykrytymi usterkami. Dla uzyskania najlepszej efektywności wdrożyliśmy rozwiązania i narzędzia informatyczne usprawniające obsługę pojazdów. Dzisiaj klienci flotowi oczekują przede wszystkim rozwiązań systemowych, które zapewniają bieżący dostęp do danych oraz narzędzi IT, które w szerokim ujęciu zapewniają obsługę serwisową dla flot. W oparciu o potrzeby serwisów oraz klientów Euromaster opracował i wdrożył własne narzędzie w postaci kalendarza online udostępnionego w sieci serwisowej, pozwalającego zarządzać rezerwacjami na poszczególnych stanowiskach. Dzięki temu kierowcy mogą wygodnie planować wizyty online w dogodnym terminie, w prosty sposób zapiszą termin w swoim kalendarzu oraz otrzymają przypomnienia SMS o wizycie. Narzędzie do rezerwacji online dostosowujemy pod potrzeby danej floty. Aplikacja weryfikuje stan depozytu, alarmuje o brakach oraz pozwala wykonać usługę relokacji opon przez kierowcę bez zaangażowania fleet managera, oczywiście zgodnie z wytycznymi, jakie ustalił fleet manager w systemie. Jako że jakość usług jest dla nas jednym z priorytetów, po wizycie serwisowej zachęcamy kierowców do udziału w krótkiej ankiecie satysfakcji, w której oceniane są trzy obszary: usługa serwisowa, eKalendarz oraz jakość obsługi klienta. Średnia ocena wszystkich tych obszarów obecnie to 4,6 w skali 5-stopniowej, co ogromnie cieszy, ale też skłania nas do dalszego udoskonalania procesów i narzędzi.
Silną stroną Euromaster jest również nasz zespół, który posiada nie tylko wiedzę i ogromne doświadczenie, ale także umiejętności miękkie, które pozwalają na budowanie pozytywnych relacji. Wysoki poziom kompetencji i fachowe doradztwo sprawiają, że klient ma pewność, że współpracuje z profesjonalistami. Każdy klient flotowy ma dedykowanego opiekuna w zespole Euromaster, który zna jego specyfikę i może oferować proaktywne wsparcie, co przekłada się na większe zaangażowanie oraz długoterminowe relacje. Komunikacja i opieka nad flotami przez Dział Flotowy Euromaster to nie jedyny element, ważna jest również praca z serwisami. To, co jest niewątpliwie wyróżnikiem Sieci Euromaster, to Konsultant Biznesowy pracujący w terenie, który jest wsparciem operacyjnym dla serwisów sieciowych. Konsultant oprócz wdrożenia w serwisach Konceptu Euromaster jest odpowiedzialny za przeprowadzenie audytu flotowego dopuszczającego serwis do obsługi flotowej. W bieżącej pracy serwisu zapewnia jak najwyższy standard jakości obsługi klientów detalicznych i flotowych, a w przypadku uwag czy reklamacji podejmuje odpowiednie działania.
Jest Pan w branży od wielu lat, obserwuje zmiany. Co obecnie jest kluczowe jeżeli chodzi o rynek? Zmiany klimatu i przejście na opony całoroczne, a może digitalizacja sprzedaży?
Obserwując zmiany zachodzące w tym obszarze na przestrzeni ostatnich lat, można zauważyć, że zarówno digitalizacja, jak i adaptacja do zmian klimatycznych odgrywają coraz większą rolę. Co w tej chwili jest kluczowe dla rynku flotowego? Z jednej strony potrzeba znalezienia profesjonalnego w szerokim ujęciu, godnego zaufania partnera w biznesie, z drugiej zaś, zmiany klimatu i związane z nimi dążenie do zrównoważonego rozwoju oraz adekwatna oferta produktowa coraz częściej wpływają na wybór firm flotowych. Widzimy, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się opony całoroczne, które pozwalają na redukcję kosztów, zwiększenie wygody użytkowania, a także minimalizację śladu węglowego. Tym bardziej, że opony wielosezonowe, zwłaszcza te z segmentu Premium, oferują coraz lepsze parametry użytkowe. Wiele firm flotowych decyduje się na takie rozwiązania, aby optymalizować operacje i jednocześnie wpisywać się w trend ekologiczny, który staje się coraz ważniejszy. Widzimy również, że digitalizacja sprzedaży i procesów obsługi flot to równie istotny aspekt. Klienci oczekują szybkiego, łatwego dostępu do usług, a systemy online, umożliwiające zarządzanie flotą są nieocenione. Rozwiązania cyfrowe pozwalają na zautomatyzowanie zamówień, monitorowanie zużycia opon, planowanie wykonania serwisów czy analizę TCO (Total Cost of Ownership). Dzięki temu procesy stają się bardziej przejrzyste i efektywne, a klienci mogą podejmować decyzje na podstawie dokładnych danych. W odpowiedzi na te potrzeby ciągle udoskonalamy nasze aplikacje.
W nadchodzącym roku planujemy ogromną aktualizację naszego głównego systemu Fleet Management Solution, wprowadzającą szeroki zakres zmian pod kątem UI/UX, obsługi procesów oraz integracji z systemami zewnętrznymi, w tym rozbudowane możliwości integracji z systemami klientów flotowych. Myślę, że te dwa podejścia stanowią przyszłość branży flotowej. Zrównoważony rozwój oraz nowoczesne technologie są dziś nieodłącznym elementem skutecznego zarządzania flotami, a firmy, które skutecznie łączą te dwa podejścia, zyskują przewagę na rynku.