Dobry kierowca to taki, który jest świadomy niewłaściwych zachowań na drodze i stara się je wyeliminować. Szkolenia z bezpiecznej jazdy pomagają wypunktować złe nawyki, ale kilka godzin na torze nie wystarcza, żeby zupełnie się ich pozbyć. Marcin Knyzio, product manager w Arval, odpowiedzialny za rozwój Arval Driving Academy prognozuje, że połączenie profesjonalnych szkoleń z nowoczesnym systemem telematycznym, może pomóc w skutecznej walce z niewłaściwymi przyzwyczajeniami. Podczas rozmowy tłumaczy, w jaki sposób na poprawę bezpieczeństwa kierowców wpływa monitorująca styl jazdy kierowców platforma on-line.
Michał Hutyra: Jakie są najczęstsze błędy kierowców? Czy możemy podzielić je pod względem bezpieczeństwa i ekonomii jazdy?
Marcin Knyzio: Najczęstszym błędem popełnianym przez kierowców jest niewiedza. Zarówno w zakresie bezpieczeństwa, jak i efektywności jazdy, większość z nas kieruje się własnymi spostrzeżeniami oraz regułami zasłyszanymi od znajomych „ekspertów”. Wiedza ta niestety jest często niepełna i/lub nieaktualna.
Doskonałym przykładem jest technika hamowania pulsacyjnego, która przez wielu kursantów wciąż uważana jest za niezawodną metodę uniknięcia zderzenia w sytuacjach awaryjnych, mimo że nie ma żadnego zastosowania w erze samochodów wyposażonych w system ABS. Na szkoleniach w ADA staramy się walczyć z podobnymi stereotypami, kładąc duży nacisk na wykorzystanie potencjału, jaki dają nam współczesne systemy bezpieczeństwa.
Arval Active Link to Wasza platforma telematyczna. W jaki sposób wykorzystuje się ją do zmiany złych przyzwyczajeń za kierownicą?
Arval Active Link pomaga kierowcom zidentyfikować błędy, jakie popełniają za kierownicą, a z których mogli nie zdawać sobie sprawy. Każdy z użytkowników AAL ma dostęp do swojego profilu, na którym ma wgląd w swoje trasy oraz podsumowania dotyczące stylu jazdy wraz ze wskazówkami, jak go usprawnić. To otwarte podejście do telematyki, daje kierowcom szansę na autorefleksję i pracę nad swoimi umiejętnościami.
Arval Active Link to platforma on-line sprzyjająca optymalizacji kosztów floty samochodowej, zwiększeniu produktywności oraz poprawie bezpieczeństwa kierowców na drodze.
Jak dużo czasu zajmuje proces zbierania danych nt. stylu jazdy kierowcy i analizy zachowań badanego kierowcy? Dlaczego akurat tyle?
W związku ze specyfiką klimatu w Polsce i dużą zmiennością pogody w trakcie roku uważamy, że dane na temat stylu jazdy kierowców można zacząć analizować dopiero po okresie minimum 6 miesięcy. Wynika to z faktu, że nasz styl jazdy znacznie różni się w zależności od pory roku. Zimą jeździmy mało i jesteśmy bardziej uważni, latem natomiast pokonujemy większe dystanse i, nastrojeni dobrą pogodą, mocniej wciskamy pedał gazu. Dlatego też w Arval staramy się, aby dane służące do analizy stylu jazdy obejmowały przynajmniej dwie różne pory roku.
Czy sama świadomość bycia monitorowanym przez system telematyczny może wpłynąć na styl jazdy kierowcy?
Efekt psychologiczny u kierowców jeżdżących z urządzeniami telematycznymi jest rzeczywiście możliwy do zaobserwowania. Jednak stanowi on tylko niewielki procent pozytywnych zmian w zachowaniu kierowców. Dużo większe efekty osiągamy, pokazując kierowcom ich styl jazdy oraz niebezpieczne sytuacje, które spotkały ich na trasie. Każdy z nas chce bezpiecznie wrócić do domu, więc świadomość istnienia niebezpieczeństw oraz wskazówki, w jaki sposób ich unikać, mają bardzo dużą wartość dydaktyczną.Warto przy okazji podkreślić, że nasze rozwiązania telematyczne w pełni respektują zasady polityki prywatności.
Jak wygląda analiza stylu jazdy? Czy na jej podstawie można ocenić, czy np. kierowca ma tendencję do hamowania w ostatniej chwili, czy w porę zdejmuje nogę z gazu?
Analiza stylu jazdy to algorytm, który analizuje szereg parametrów zarejestrowanych przez urządzenia telematyczne. Wskaźniki dzielą się na dotyczące bezpieczeństwa oraz ekologii. Kategorie danych, takie jak gwałtowne hamowanie, agresywne przyspieszanie, zbyt duża prędkość na progach zwalniających, postój na włączonym silniku, są następnie agregowane do oceny rankingowej kierowców.
Na szkoleniach w ADA staramy się walczyć ze stereotypami, kładąc duży nacisk na wykorzystanie potencjału, jaki dają nam współczesne systemy bezpieczeństwa.
Czy po szkoleniu z bezpiecznej jazdy postępy w naprawianiu złych nawyków są weryfikowane?
Szkolenie dla kierowców poprzedzone jest okresem minimum 6 miesięcy obserwacji stylu jazdy za pomocą systemu Arval Active Link. Na podstawie stworzonej analizy, powstaje profil, który zawiera informacje dotyczące zaobserwowanych zachowań kierowcy, jego stylu jazdy oraz rekomendacji na konkretny typ szkolenia. Zajęcia na torze są następnie sprofilowane pod kątem konkretnych błędów popełnionych przez danego kierowcę. Trafność założeń oraz skuteczność szkolenia jest weryfikowana podczas drugiego okresu badawczego, następującego po sesji treningowej na torze.
Jaką skuteczność, według Pana szacunków, mogą mieć same szkolenia z bezpiecznej jazdy, a jaką szkolenia połączone z zastosowaniem telematyki? Czy szkolenia i telematyka mogą mieć realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa lub przynieść oszczędności płynące z innego stylu jazdy?
Dodatkowym benefitem, który niesie ze sobą telematyka, jest możliwość zmierzenia efektów szkolenia oraz obserwowania, jak zmienił się styl jazdy kierowców. Jest to zresztą tylko jeden ze wskaźników pokazujących efektywność szkoleń. Inne to chociażby spadek wydatków na paliwo i eksploatacje, spadek szkodowości czy kosztów związanych z przestojami samochodów.
Połączenie szkoleń z bezpiecznej jazdy z użyciem telematyki pozwala nam na adresowanie realnie istniejących problemów/braków, z jakimi mierzą się kierowcy. Personalizowanie szkoleń na podstawie odczytów z telematyki umożliwia dostosowanie szkolenia do potrzeb konkretnego kierowcy. Dodatkowym benefitem, który niesie ze sobą telematyka, jest możliwość zmierzenia efektów szkolenia oraz obserwowania, jak zmienił się styl jazdy kierowców. Jest to zresztą tylko jeden ze wskaźników pokazujących efektywność szkoleń. Inne to chociażby spadek wydatków na paliwo i eksploatacje, spadek szkodowości czy kosztów związanych z przestojami samochodów. Najważniejszą jednak miarą jest zawsze wzrost bezpieczeństwa kierowców.
Czy Arval bada skuteczność szkoleń? Być może same dane o stanie floty firm, które skorzystały ze szkolenia, mogą cokolwiek powiedzieć o skuteczności szkoleń?
Skuteczność szkoleń od lat mierzymy poprzez analizę spadku szkodowości oraz spalania w samochodach uczestników akademii, które są jednak tylko pochodną zmiany stylu jazdy kierowców. W nowym wydaniu Arval Driving Academy chcemy rozszerzyć zakres elementów pomiarowych o dane generowane przez telematykę. Pozwoli to na bardziej precyzyjną identyfikację problemów, z jakimi mierzą się kierowcy, oraz weryfikację skuteczności ćwiczeń wykonywanych na szkoleniach z bezpiecznej jazdy.
Które branże najchętniej korzystają z rozwiązań telematycznych?
Rozwiązania telematyczne mają bardzo wiele różnych zastosowań, stąd też wykorzystywane są w zasadzie w każdej branży. Od firm serwisowych planujących dzienne trasy przejazdu, przez duże korporacje handlowe wykorzystujące geofencing, po prestiżowe firmy consultingowe, gdzie telematyka jest benefitem oferowanym kierowcy.
Czy po skorzystaniu z usługi Arval Active Link fleet managerowie mogą sami analizować styl jazdy swoich kierowców?
Platforma Arval Active Link zbudowana jest w oparciu o architekturę znaną z aplikacji mobilnych. Celem twórców było zbudowanie narzędzia, do którego nie będzie potrzebna instrukcja obsługi ani długotrwałe szkolenie. Efektem finalnym pracy programistów jest bardzo intuicyjny interface pozwalający na samodzielne zarządzanie flotą, analizę statystyk kierowców oraz sprawne raportowanie.
W nowym wydaniu Arval Driving Academy chcemy rozszerzyć zakres elementów pomiarowych o dane generowane przez telematykę. Pozwoli to na bardziej precyzyjną identyfikację problemów, z jakimi mierzą się kierowcy, oraz weryfikację skuteczności ćwiczeń wykonywanych na szkoleniach z bezpiecznej jazdy.
Jakie są zwykle opinie klientów po skorzystaniu ze szkolenia w ramach Arval Driving Academy? Jakie są w Pana ocenie największe zalety tych szkoleń?
Kierowcy po szkoleniach w Arval Driving Academy zyskują przede wszystkim świadomość tego, jakie zagrożenia mogą czekać na drodze, jak sobie z nimi radzić, jak na nie reagować oraz w jaki sposób wykorzystać systemy bezpieczeństwa znajdujące się na pokładzie samochodu. Staramy się też przypomnieć uczestnikom naszych szkoleń, jaki wpływ na zachowanie samochodu ma dodatkowe 10, 20 czy 30 km/h oraz jak bardzo rozpraszającym czynnikiem za kierownicą może być rozmowa telefoniczna – nawet ta z wykorzystaniem systemu bluetooth. Reakcje po naszych szkoleniach są najczęściej bardzo entuzjastyczne, ale także refleksyjne. Kursanci z jednej strony cieszą się ze zdobycia nowych umiejętności, a z drugiej, zdają sobie sprawę, na jak duże niebezpieczeństwo byli dotychczas narażeni przez brak świadomości popełnianych błędów.