Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Dostawczaki bez gwiazdek EuroNCAP. Za to z medalami

Czy bezpieczeństwo w przypadku samochodów dostawczych nie jest ważne? Można odnieść takie wrażenie, bo nikt nie przeprowadza regularnych crash testów Forda Transita, Fiata Ducato czy Mercedesa Sprintera. A przecież skutki wypadków z udziałem dostawczaków są znacznie poważniejsze w skutkach.

Czy wypadki z udziałem aut dostawczych i ciężarówek to margines? Owszem, jak pokazują statystyki jest ich znacznie mniej, niż w przypadku samochodów osobowych, ale jak już do nich dochodzi, to zwykle skutki są znacznie bardziej poważniejsze i to dla wszystkich uczestników wypadku lub zdarzenia.

Ważny margines

Według Komisji Europejskiej ofiary wypadków aut dostawczych stanowią około 4 procent wszystkich zmarłych lub ciężko rannych wśród pasażerów pojazdów. Jak tłumaczą specjaliści, duży odsetek z nich jest spowodowany utratą kontroli w zderzeniach czołowych i tylnych. To właśnie, dlatego EuroNCAP od 2021 roku, zamiast rozbijać spektakularnie dostawczaki wziął się za weryfikację ich systemów wspomagających jazdę i na tej podstawie przyznaje oceny.

Niezależne oceny wydawane są dla lekkich samochodów dostawczych i koncentrują się na dostępności i wydajności zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS).  Lekkie, czyli jakie? EuroNCAP bada samochody dostawcze przeznaczone do przewozu towarów lub specjalistycznego sprzętu, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. 

Medale zamiast gwiazdek

W przypadku testów samochodów dostawczych nie ma tradycyjnych crash testów i znanych z aut osobowych gwiazdek. Nie ma też ocen cząstkowych. Więcej o tym pisaliśmy TUTAJ. Samochodom przyznawane są za to „medale”. Stworzone w 2021 kryteria ocen szybko uległy jednak zaostrzeniu. Rok później, czyli od 2023 r. obok złota, srebra i brązu pojawiła się najwyższa ocena bezpieczeństwa, czyli platyna.

A kto się nie załapał na podium, nadal dostaje etykietkę „not recommendad”. Każdemu kolorowi medalu przypisano wartość punktową wyrażoną w procentach.

 

Ocena

Punkty

Platynowa

< 80%

Złota

< 60%

Srebrna

< 40%

Brązowo

< 20%

Nierekomendowany

Poniżej 20%

Jak badają?

Dostępne systemy ADAS (opcjonalne lub standardowe) w każdym samochodzie dostawczym są testowane przy użyciu procedury Euro NCAP Safety Assist. Od przyszłego roku ma to być tylko wyposażenie standardowe. Auta obciążane są do połowy swojej dopuszczalnej masy ładunkowej, typowej dla furgonetek użytkowych w codziennym użytkowaniu. Oprócz systemu ADAS, dla każdego samochodu dostawczego przeprowadzana jest kontrola systemu przypominania o zapięciu pasów bezpieczeństwa (SBR).

Wyniki testów każdego systemu są ważone i łączone w ogólny wynik dla każdego samochodu dostawczego.

Wyniki średnie

Spośród przebadanych w ubiegłym roku dostawczaków złoty medal oprócz Fiata Ducato uzyskał również Ford Transit. Mercedes Vito spadł na srebro. Taką samą notę uzyskały również Mercedes Sprinter, Volkswagen Transporter, Renault Trafic, Nissan Primastar oraz Volkswagen Crafter. Ocenę Brązową zdobyły Citroën Jumpy, Citroën Jumper, Iveco Daily, Opel Vivaro, Opel Movano, Peugeot Expert, Peugeot Boxer, Renault Master i Toyota PROACE.

Platyna dominuje

Citroen Berlingo i Fiat Doblo otrzymały tym razem złoto (62 proc.), Citroen Jumper złoto, ale z wyższa notą 78 proc. Na złoto zasłużyły także: Renault Trafic (69 proc.), Renault Kangoo Van (78 proc.), Peugeot Partner (62 proc.), Peugeot Boxer (78 proc.), Opel Movano (78 proc.), Opel Combo (62 proc.), Nissan Townstar (78 proc.), Nissan Primastar (69 proc.), Maxus eDeliver 9 (75 proc.), Maxus eDeliver 7 (77 proc.) i Iveco Daily (77 proc.),

Najwyższą ocenę platynową zdobyło aż jedenaście przebadanych aut dostawczych a najlepsza oceną procentową zdobył Ford Transit Custom, bo aż 95 proc.

  • Volkswagen ID.Buzz Cargo (83 proc.)
  • Volkswagen Caddy Cargo (83 proc.)
  • Renault Master (84 proc.)
  • Nissan Interstar (84 proc.)
  • Mercedes-Benz Vito (90 proc.)
  • Mercedes-Benz Sprinter (89 proc.)
  • Mercedes-Benz Citan (87 proc.)
  • Maxus eDeliver5 (82 proc.)
  • Ford Transit Custom (95 proc.)
  • Ford Transit Courier (93 proc.)
  • Fortd Transit Connect (83 proc.)

Testy ciężarówek

Od przyszłego roku EuroNCAP będzie także badał samochody ciężarowe. Procedura badawcza jest jeszcze w trakcie przygotowywania.

Przeczytaj również
Popularne