Firma Storck, to powszechnie znany w Polsce i za granicą producent i dystrybutor słodyczy. Firma podjęła decyzję o zorganizowaniu dla swoich pracowników szkolenia z zasad bezpiecznej eksploatacji samochodu służbowego. Wynik szkolenia był doskonały - poziom wiedzy kierowców flotowych na temat bezpiecznej eksploatacji samochodu służbowego wzrósł o ponad 50%. Szkolenie było ważnym elementem całościowej polityki bezpieczeństwa flotowego. Starannie wybrano tematykę a menedżerowie było osobiście zaangażowani w przygotowania co pomogło w zindywidualizowaniu kursu. Przeszkolono ponad 100 przedstawicieli handlowych i menedżerów wyższego szczebla. Partnerem szkolenia było Polskie Stowarzyszenie Motorowe, które od 2001 r. prowadzi dla kierowców flotowych treningi bezpiecznej jazdy na autodromach i w ruchu miejskim oraz zajęcia teoretyczne i warsztatowe z udziałem specjalistów: policjantów, ratowników medycznych, psychologów. Zwrócono uwagę na nowe możliwości szkoleniowe – platformę szkoleniową ekoflota.pl przeznaczoną do szkoleń on-line. Pierwszym elementem szkolenia było określenie potrzeb szkoleniowych kierowców (wykonano prostą analizę przyczyn ich szkodowości) oraz zapoznanie się z tematyką dostępnych szkoleń e-learningowych. Po udostępnienie przykładowego kursu menedżerowie zapoznali się z zawartością merytoryczną materiału, jak również z funkcjonalnością samej e-platformy i jej przejrzystą konstrukcją. Zdecydowano, że kurs on-line zostanie przeprowadzony dla wszystkich pracowników Storck i będzie on potraktowany również jako szkolenie teoretyczne przed zajęciami praktycznymi, zaplanowanymi na nadchodzący rok. Gdyby warunki biznesowe nie pozwoliły firmie na przeprowadzenie wszystkich szkoleń praktycznych, kierowcy będą mieli za sobą intensywne szkolenie teoretyczne – zadecydowali menedżerowie. Materiały korporacyjne spółki zostały wkomponowane w szkolenie, a całość przetestowana pod względem spójności merytorycznej i sprawności funkcjonowania. Efektem był kurs o objętości dziewięciu modułów lekcyjnych: siedem merytorycznych, jeden informacji korporacyjnych i jeden moduł instruktażowy. Czas przeznaczony na studiowanie kursu określono i zaprogramowano na 190 min., jednak średni czas zalogowania uczestnika do kursu wyniósł ok. 240 min. Świadczy to o tym, że kurs nie był zbyt prosty. Znalazły się w nim tematy poświęcone bezpieczeństwu na drogach – ok. 65% objętości, zasadom ekojazdy – ok. 20%, problematyce ekologii w transporcie – ok. 15%. Określono daty dostępności kursu dla pracowników (obejmujące okres 21 dni) i rozesłano im loginy i kody dostępu. Kierownik floty miał możliwość monitorowania on-line postępów uczestników, a także pobierania raportów wyników w pliku Excel. Mógł też dołączać do listy uczestników szkolenia nowo zatrudnione osoby. W szkoleniu wzięło udział i ukończyło je 106 uczestników. Dla 9 osób, które uzyskały maksymalną ilość punktów na egzaminie kończącym kurs (58,5 pkt), ufundowano nagrody – albumowy poradnik techniki jazdy napisany przez Sobiesława Zasadę. Ponad 90% punktów na egzaminie uzyskało aż 73 uczestników szkolenia, w zakresie pomiędzy 80–90% – 34 osoby, a tylko 6 osób miało wynik poniżej 80%. Wcześniej przeprowadzone testy wykazały, że zaznaczanie odpowiedzi w sposób losowy pozwoliłoby uzyskać ok. 23 pkt. Natomiast 8-osobowa grupa kierowców (kontrolna), która w fazie testowania wypełniała kwestionariusz egzaminacyjny, ale bez wcześniejszego zapoznania się z materiałem kursu, uzyskała średni wynik na poziomie 34,7 pkt. Dlatego wyniki uzyskane na egzaminie przez uczestników szkolenia, wynoszące średnio 53,14 pkt., pozwalają wnioskować, że poziom wiedzy kierowców flotowych na temat bezpiecznej eksploatacji samochodu służbowego wzrósł u uczestników szkolenia o ponad 50%. Biorąc pod uwagę to, że udział pracowników Storck w tym szkoleniu nie był dla nich obligatoryjny, należy docenić, że tak licznie przystąpili do niego i ukończyli z wynikami bardzo dobrymi. W następnych miesiącach zarówno menedżerowie firmy Storck, jak i specjaliści szkoleniowi Polskiego Stowarzyszenia Motorowego mają zamiar obserwować zmianę zachowań kierowców, by zidentyfikować pozostałe luki w ich wyszkoleniu i zaproponować im kolejne tematy do przestudiowania.
Waldemar W. Chromiński