Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2024

Wraca moda na VAN-y. Hyundai Staria szokuje nie tylko ceną

Hyundai Staria wreszcie dotarł do Polski. To od teraz największy model w europejskiej ofercie Hyundaia i jeden z niewielu aut w swoim segmencie. Auto zaskakuje nie tylko wyglądam ale i ceną. Czy wraca moda na funkcjonalne minivany?

Staria nie jest nowością. Hyundai z powodzeniem sprzedaje ją od 2021 roku nie tylo w Korei, Tajlandii, Australii czy Nowej Zelandii, ale także na wybranych rynkach europejskich. Dopiero jednak teraz zdecydował się wprowadzić auto do polski.

Sami odpuściliśmy ten segment

Segment vanów w Europie wraz z zakończeniem produkcji Volkswagena Sharana, bliźniaczego Seata Alhambry i Forda Galaxy został mocno przetrzebiony. Nowy stary Multivan przeszedł jakiś czas temu spore zmiany a ten, który właśnie zadebiutował jako Trnsporter to technologiczny bliźniak Forda Transita Customa. Jest też ID.Buzz, ale ten gra w elektrycznej lidze.

Honoru starało się też bronić Renault Espace, ale po tym, jak miało zniknąć z rynku przeszło gruntowną metamorfozę i zmieniło się z minivana segmentu D w crossovera segmentu E.

Skoro sami w Europie odpuściliśmy ten segment, Chińczycy ze swoimi minivanami, które tam są notabene bardzo popularne, już ją wypełniają. Elektryczny Maxus Mifa 9 zaskakuje jakością a od niedawna spalinowy Forthing U-Tour, z ceną poniżej 150 tys. zł, chce przyciągnąć do siebie kierowców z większymi rodzinami.

Swoją luksusową salonkę ma też Lexus. LM gra jednak w innej lidze cenowej (699 tys. zł).

Koreańska wersja Multivana

Teraz Koreańczycy chcą sprawić, że minivan o nazwie Staria będzie synonimem minivana i alternatywą dla większych SUV-ów i kombi. Auto ma 525 centymetrów długości (42 cm więcej niż Santa Fe) i komfortowo potrafi przewieźć 7 lub nawet 9 osób wraz z bagażami. Jest dobrze wyposażony i ma hybrydowy układ napędowy o mocy 225 KM.

W podstawowej wersji wyposażenia Smart wycenionej na 199 900 zł. Staria ma m.in. trzystrefową klimatyzacją z nawiewami na drugi i trzeci rząd siedzeń, przesuwane drzwi po obu stronach nadwozia (elektrycznie w wyższych wersjach). Standardem są także mocowania ISOFIX na tylnych siedzeniach, inteligentny tempomat i bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa. Podgrzewane przednie fotele i kierownica – również nie wymagają dopłat. Podobnie jak wybieranie trybów jazdy, łopatki przy kierownicy, kierownica obszywana skórą.

Wyposażenie wersji SMART obejmuje także światła LED z charakterystyczną listwą świetlną pomiędzy reflektorami, kamerę cofania oraz przednie i tylne czujniki parkowania. Indukcyjna ładowarka, systemy CarPlay i Android Auto, system telematyczny Hyundaia BluLink, nawigacja z ekranem 10,25”.

Dla rodziny

W wersji Smart Staria to świetne auto rodzinne. Wersja Business i VIP to raczej wygodna salonka. Obydwie wyposażone są w 9 miejsc, z czego fotele środkowego i tylnego rzędu można łatwo złożyć. Pojemność bagażnika można zmieniać w zakresie 831 – 1303 do linii okien, przesuwając siedzenia środkowego i tylnego rzędu.

W pakiecie Smart VIP dodatkowo jest system kamer 360°, asystenta jazdy autostradowej (HDA), system wyświetlający widok z martwego pola (BVM) i podgląd na ekranie nawigacji na tylne siedzenia. Najważniejszą zmianą optyczną we wnętrzu jest tapicerka skórzana: ciemna lub jasna. W tym pakiecie przednie fotele są wentylowane, a cena zaczyna się od 232 900 zł.

Do biznesu

Nie jest tajemnicą, że tego typu samochody najlepiej sprawdzają się w roli luksusowego busa. Wersja siedmioosobowa wyróżnia się innym wykończeniem nadwozia z detalami dekoracyjnymi w kolorze czarnym lub mosiądzu. Pomiędzy przednimi fotelami znajduje się potężna konsola ze schowkami i portami USB-C.

Fotele wykończone są wysokiej jakości tapicerką skórzaną Nappą dostępną bez dopłaty w jednym z czterech kolorów: czarna, granatowa, brązowa lub jasno-szara.
Wrażenie luksusu podkreśla zamszowa podsufitka, a o dobre samopoczucie pasażerów dba nastrojowe oświetlenie. Siedzenia środkowego rzędu są odchylane do pozycji relaksacyjnej i mają wentylację. Ciekawym elementem wyposażenia jest interkom, który umożliwia komunikację głosową pomiędzy kierowcą i pasażerami tylnych foteli. Kierowca na wyświetlaczu może także wyświetlić sobie obraz kabiny.

System nagłośnieniowy BOSE, rolety tylnych okien, dodatkowe wyciszenia i nastrojowe oświetlenie mają tylko jeden cel – sprawić, by podróż mijała jak najprzyjemniej. Taka Staria to już wydatek przynajmniej 252 900 zł.

10 do setki

Hyundai Staria będzie dostępna w Polsce z hybrydowym układem napędowym o mocy 225 KM i 367 Nm. Napęd na koła przednie przenoszony jest za pomocą sześciostopniowej, hydrokinetycznej skrzyni biegów. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 65 litrów, a deklarowane spalanie średnie wynosi 7,6 l/100 km. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu – zawieszenie wielowahaczowe. Masa własna pojazdu wynosi zależnie od wersji wyposażenia od 2200 do 2270 kg.
Przyspieszenie mimo pokaźnych gabarytów wynosi 10,2 s do 100 km/h.

Samochód jest objęty trzyletnią gwarancją bez limitu kilometrów. Pierwsze egzemplarze trafią do Polski w listopadzie 2024.

Przeczytaj również
Popularne