Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Syrena w usłudze carsharingu

Syrena w carsharingu

Użytkownicy carsharingu firmy Panek już wkrótce będą mogli jeździć Syrenką LUX z 1979 roku. Posiada ona 5 osobowe nadwozie, metalową karoserię z silnikiem dwusuwowym 842 ccm, 4 przełożeniami do przodu i 1 do tyłu. Będzie dostępna dla wszystkich osób, które posiadają prawo jazdy, mają aktywną aplikację PANEK CS a na usługę od początku jej powstania wydali co najmniej 500 zł. Syrena to pierwszy samochód, który posiada pewne ograniczenia i podróżować mogą nim osoby, które użytkowały wcześniej inne samochody PANEK CarSharing.

 

Prace zwiazane z restauracją i dostosowaniem do usługi trwały kilka miesięcy. Mimo faktu, że była użytkowana okazjonalnie i bardzo zadbana wymieniono w niej na przykład podsufitkę i zamontowano system, dzięki któremu może jeździć w CarSharingu. Wynająć ją będzie można z poziomu aplikacji, tak samo jak inne samochody PANEK otwierana i zamykana będzie telefonem.

Syrena jest czwartym po Polonezie z 1993 roku, Maluchu z 1991 roku i Fiacie 125p z 1988, samochodem klasycznym. Jest najstarsza, najtrudniejsza w prowadzeniu i udostępniona będzie tylko tym osobom, które mają dobrą historię wynajmów w PANEK CarSharing a na wynajmy przeznaczyły minimum 500 zł od czasu startu usługi.

Konstruktorzy FSO działali dość sprawnie, prototyp Syreny pokazano już w 1953 roku. W początkowej fazie samochód miał drewniany szkielet oraz błotniki przedni i tylny oraz fragmenty drzwi i dachu z samochodu Warszawa. To był jednak dopiero początek, bo Syrena przeszła wiele zmian.

Zdecydowano się na szczęście konstrukcję stalową i metalową karoserię co spowodowało, że samochód był ciężki ale wytrzymały. Ważył 950 kg co w porównaniu do produkowanych w analogicznym okresie aut robiło wrażenie. Był to więc czołg z silnikiem 22KM, który bazował na Warszawie, miał przypominać zachodnie marki, jednak ze względu na pośpiech i możliwości produkcyjne był mizernej jakości i ledwo jechał.

Syrena na szczęście dalej się zmieniała. Z czasem dostała silnik Wartburga o pojemności 992ccm. W Późniejszym okresie zmniejszono pojemność i zdublowano moc, samochód w wersji 105 posiadał już 40KM.

Produkcją Syreny zajmowała się na początku wyłącznie fabryka w Warszawie, z czasem samochody składano także w Bielsku-Białej, gdzie znajdowała się Fabryka Samochodów Małolitrażowych (FSM). Od 1975 zaczęto produkować wersję 105 LUX i to właśnie ten wariant zaproponowano Użytkownikom w CarSharingu. W przeciwieństwie do Syreny 103, posiada ona tradycyjnie otwierane drzwi (poprzednie modele miały drzwi pod wiatr, czyli takie jak obecnie niektóre wersje samochodów w Rolls Royce). Poza tym zintegrowane z siedzeniami zagłówki, przeniesiona drzwignia zmiany biegów i hamulca ręcznego, które obecnie znajdują się w podłodze, a poprzednio w okolicach kieronicy.

Przez cały okres produkcji, czyli od 1952 roku do 1988 wyprodukowano 521 311 samochodów (dla porównania w 2018 roku w Polsce sprzedano 531 889 nowych samochodów osobowych). Z czasem coraz większym problemem stawało się zachowanie jakości samochodów, środki produkcji były już mocno wyeksploatowane. Syrena przestała być produkowana w 1983 roku. Teraz po 36 latach od tego momentu wróciła w okoliczościach, których jej konstruktorzy nie mogli przewidzieć.

 

Syrena 105 z cała pewnością nie jest samochodem dla każdego. Prowadzenie jej wymaga doświadczenia i umiejętności, dlatego firma PANEK zachęca do Użytkowania głównie osoby, które miały do czynienia z autami tego typu. Przekraczanie prędkości, obrotów i dynamiczna jazda w przypadku tego samochodu jest szczególnie niewskazana. Z tego względu samochód posiada wszelkie systemy monitoringu oraz jak w przypadku innych aut klasycznych swojego opekuna, który będzie auto tankował i dbał o nie szczególnie. Specyficzna budowa i fakt, ze jest to silnik 2- suwowy powodują, zę auto nie może być tankowane przez Użytkowników. Syrena jest autem-symbolem, które ma za zadanie przypomnieć historię motoryzacji i pokazać Użytkownikom, jak wyglądała motoryzacja kiedyś oraz jak wiele się w niej zmieniło.

Koszt wynajmu Syreny to 0,80zł za minutę i 0,80 zł za kilometr a w subskrypcji odpowiednio 0,80 zł za minutę i 0,50 zł za kilometr.

Na początek Syrena dostępna będzie w Warszawie, dotychczasowe samochody klasyczne (Polonez, Maluch i Fiat 125p) pojawią się w innych miastach. Z czasem Syrena zostanie przetransportowana do Krakowa, Lublina, Wrocławia i Trójmiasta, tak żeby wszyscy spełniajacy warunki usługi Użytkownicy mogli cofnąć się do końca lat 70’.

Przeczytaj również
Popularne