LPG to paliwo, które cieszy się w Polsce ogromną popularnością. Nowoczesne instalacje charakteryzują się wysoką sprawnością, bezawaryjnością i zapewniają użytkownikowi niskie koszty eksploatacji. Zebraliśmy wady i zalety tego rozwiązania. Próbujemy też rozwiać mity, które krążą na temat samochodów z instalacjami LPG.
Wygląda na to, że popularność gazu LPG nie zostanie zachwiana nawet w obliczu uchwalonej tydzień temu ustawy o elektromobilności, która promuje środki transportu zasilane energią elektryczną, gazem CNG i LNG lub wodorem. Pojazdy hybrydowe oraz zasilane LPG nie zostały uznane za ekologiczne. Czy wpłynie to na samochodowy rynek gazowy w Polsce? Tego nie wiemy. Tymczasem przedstawiamy zalety i wady instalacji gazowych. Próbujemy się też mierzyć z mitami, które krążą na temat aut z instalacjami LPG.
Zalety:
- niższy o połowę koszt przejechania 100 km
- większy zasięg (na obu zbiornikach)
- niższa emisja spalin do atmosfery
- szybki zwrot inwestycji poniesionej na założenie instalacji LPG
Wady:
- droższe o 60 zł przeglądy rejestracyjne, które trzeba nawet w nowych autach wykonywać rokrocznie
- konieczność wykonywania przeglądów serwisowych instalacji gazowej
- zmniejszenie pojemności bagażnika
- zakaz wjazdu na parkingi podziemne
Mity:
- Moc silnika nie jest dużo niższa. Może być wyższa lub niższa (maksymalnie o 4%. Wszystko zależy od typu instalacji.
- Szybciej zużywający się silnik. Przy prawidłowo dobranej instalacji gazowej nie ma takiego ryzyka.
- Instalacje LPG nie nadają się do aut z wtryskiem bezpośrednim. Instalacje VI generacji, gdzie gaz do silnika trafia w fazie ciekłej są idealne dla takich jednostek napędowych.
- Auto z LPG to bomba na kołach. Zbiorniki na gaz mają większą wytrzymałość niż zbiorniki na benzynę.
- Instalacje LPG to obciach i montuje się je do starych samochodów. Tankowanie auta gazem LPG jest takim samym obciachem jak tankowanie do zbiornika oleju napędowego. Nowoczesne instalacje LPG montuje się również do bardzo nowoczesnych i drogich aut.
- Zamontowanie instalacji LPG oznacza utratę gwarancji. Wszystko zależy od marki samochodu. Niektórzy importerzy oferują montaż instalacji LPG w ASO (Skoda, Renault, Ford, Opel, Dacia). Jeśli importer nie przewiduje takiego rozwiązania, można za niewielką kwotę ubezpieczyć od awarii poszczególne elementy samochodu.