Nowa technologia sterowania napędem na wszystkie koła w samochodach elektrycznych poprawia charakterystykę układu kierowniczego i hamulców oraz właściwości jezdne w zakrętach, zwiększając poczucie pewności za kierownicą w codziennej jeździe.
Technologia sterowania napędem na wszystkie koła e-4ORCE, nad którą prace właśnie dobiegają końca, oferuje równowagę między osiągami a wysokim poziomem kontroli. W uproszczeniu e-4ORCE to zaawansowany system oparty na układzie dwóch silników elektrycznych. Dotychczas wszystkie samochody elektryczne Nissana były wyposażane w jeden silnik elektryczny, napędzający zazwyczaj przednie koła.
W trakcie przyspieszania na zakręcie samochód ma zwykle tendencję do „uciekania” na zewnątrz łuku, co zmusza kierowcę do zacieśnienia toru jazdy poprzez zwiększenie kąta skrętu kierownicy lub zmniejszenie prędkości (podsterowność). e-4ORCE rozdziela moment obrotowy na przednie i tylne koła w celu maksymalizacji przyczepności opon, z uwzględnieniem charakterystyki nawierzchni i położenia pojazdu. Domyślnie moc jest rozdzielana między przednią i tylną oś w proporcji 50/50, ale e-4ORCE może skierować nawet 100% mocy na przednie lub tylne koła, lub zmieniać te proporcje w pełnym zakresie w zależności od rodzaju drogi i warunków jazdy. Siła hamowania jest optymalnie regulowana dla każdego z czterech kół poprzez połączenie hamowania regeneracyjnego oraz hydraulicznego, co przekłada się na poprawę zarówno właściwości jezdnych w zakręcie, jak i skuteczności hamowania.
Kierowca odbiera to jako lepsze panowanie nad samochodem, zwłaszcza na łukach drogi, dzięki przyjemnej, płynnej i przewidywalnej charakterystyce oraz ograniczeniu potrzeby korygowania toru jazdy.
Na razie nie ma informacji kiedy te rozwiązanie pojawi się w seryjnych elektrycznych modelach Nissana.
Nissan / PD