Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Jeep ma już 80 lat

15 lipca 1941 r. firma Willys-Overland Co. podpisała kontrakt z Departamentem Wojny USA na rozpoczęcie produkcji pierwszego wojskowego pojazdu Jeep. Do 1945 roku, na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 350 000 sztuk Jeepa MB. A to był dopiero początek...

Na jego bazie wojskowego modelu wkrótce potem stworzono cywilny model Jeepa CJ, którego produkcja rozpoczęła się jeszcze przed zakończeniem wojny. CJ-2A z 1945 roku był pierwszym na świecie „cywilnym” pojazdem z napędem na cztery koła dostępnym masowo. Chociaż CJ-2A miał konstrukcję MB, wprowadzono w nim jednak kilka godnych uwagi ulepszeń. Wyposażenie obejmowało otwieraną klapę tylną, koło zapasowe na burcie nadwozia, powiększone reflektory oraz zewnętrzny korek wlewu paliwa.

Pierwszy SUV
W 1946 r. firma Willys-Overland wprowadziła na rynek pierwsze w branży kombi ze stalowym nadwoziem, Willys Wagon, ale prawdziwy przełom nastąpił w 1949 r., kiedy dodano napęd na cztery koła, tworząc pierwszego SUV-a. Umożliwiający wygodne przewożenie do siedmiu pasażerów, transport ładunków i pokonywanie nawet najtrudniejszych tras, Willys Wagon zmienił zasady gry. Zaprojektowany przez Brooksa Stevensa Wagon był produkowany przez prawie 20 lat, dłużej niż jakikolwiek inny ówczesny amerykański samochód.

Jeep Jamboree – „Granddaddy" wszystkich wydarzeń 4x4
W 1953 roku w Georgetown Divide w Kalifornii zorganizowano pierwsze Jeep Jamboree, które przyciągnęło 55 samochodów i 155 uczestników. To wydarzenie, zorganizowane przez Marka Smitha pokazało, jak bardzo właściciele samochodów marki Jeep pragną spotykać się, aby razem spędzać czas i  bawić się pod znakiem przygody z napędem 4x4. Od tamtej pory Jeep Jamboree z dumą organizuje imprezy na szlakach na terenie całych Stanów Zjednoczonych, a jedną z najpopularniejszych tras off-roadowych jest Rubicon Trail we wschodniej Kalifornii biegnąca przez pasmo górskie Sierra Nevada, prawdopodobnie najbardziej wyczerpujące 17 mil (27.3 km) off-roadowej przygody na świecie. Niewiele marek samochodowych na świecie może pochwalić się takim poświęceniem i zaangażowaniem swojej społeczności, co marka Jeep. W każdym zakątku świata, każdego dnia można zobaczyć pasję właścicieli i fanów samochodów z logo Jeepa.

Wagoneer tworzy oryginalnego SUV-a klasy Premium
W 1963 Jeep Wagoneer był oryginalnym SUV-em klasy Premium łączącym napęd na cztery koła z automatyczną skrzynią biegów. Wyposażony w opcje, które do tej pory były dostępne tylko w samochodach osobowych z wyższej półki, Wagoneer zmienił oczekiwania Klientów, co do samochodu z napędem na cztery koła. Dzięki temu poszerzono rynek i atrakcyjność samochodów z napędem 4x4 i stworzono nowoczesnego SUV-a, reklamowanego jako „All-New, All-Jeep”.
20 lat później marka Jeep wprowadziła na rynek Grand Wagoneera, który przeniósł wrażenia Premium 4x4 na wyższy poziom, oferując w standardzie wyposażenie, jak skórzana tapicerka, klimatyzacja, radio AM/FM/CB, izolacja akustyczna i wykończenie, podkreślające naturalny rysunek słojów drewna.

Pierwszy na świecie kompaktowy SUV – Cherokee
Kryzys energetyczny z 1979 roku doprowadził do rozwoju mniejszego pojazdu 4x4. Jeep Cherokee XJ z 1984 roku został zaprojektowany od podstaw i był pierwszym na świecie kompaktowym SUV-em. Zbudowany na platformie samonośnej, samochód był znacznie mniejszy niż jego poprzednik, zachowując jednakże 90% przestrzeni w kabinie. Pojazd był wyposażony w system napędu na cztery koła Command-Trac umożliwiający szybką zmianę trybów skrzyni rozdzielczej podczas jazdy.

Narodziny legendy
Pojawienie się Jeepa Wranglera w 1986 r. było odpowiedzią na potrzeby Klientów poszukujących kompaktowego SUV-a oferującego większy komfort. Nowy model miał niższy środek ciężkości, wygodniejsze wnętrze i lepiej zachowywał się na drodze. Stworzył precedens, stając się jednym z najbardziej lubianych, o wyjątkowych zdolnościach terenowych, samochodów marki Jeep w  historii. Mimo że na wzór CJ-7 nadwozie Wranglera było wciąż otwarte, wspólnych części i komponentów pozostało niewiele, a od strony mechanicznej nowy Jeep był bliższy Cherokee niż CJ-7. 5 sierpnia 1987 roku, nieco ponad rok od momentu wprowadzeniu Wranglera na rynek, American Motors Corporation została sprzedana spółce Chrysler Corporation, a popularna marka Jeep stała się częścią Chrysler's Jeep / Eagle Division.

Jeep Grand Cherokee dosłownie przedziera się w Detroit
7 stycznia 1992 roku podczas inauguracji Salonu Samochodowego „North American International Auto Show” w Detroit, prezes Chryslera, Bob Lutz, zjechał pierwszym nowym Jeepem Grand Cherokee ZJ z linii produkcyjnej Jeffersona, przejechał ulicami miasta, a następnie w niezwykle efektowny sposób, przedarł się przez szklaną ścianę Cobo Center, znacząc nadejście przełomowego SUV-a klasy Premium. Grand Cherokee oferował ekskluzywne wyposażenie wnętrza, świetne zachowanie na drodze i komfort bez uszczerbku dla możliwości terenowych, dzięki którym marka Jeep stała się legendą.

Niezrównana przyczepność i zachowanie na drodze
W 1999 roku wprowadzono dwa nowe systemy napędu na cztery koła. System Quadra-Trac II oferował innowacyjny system, transferujący moment obrotowy z tyłu na przód i z boku na bok, co oznaczało, że moment napędowy był natychmiast dostępny na wszystkich czterech kołach, zapewniając doskonałą przyczepność i zachowanie na drodze przez cały czas i we wszystkich warunkach bez ingerencji kierowcy. Po połączeniu systemu Quadra-Trac z nowymi progresywnymi osiami Vari-Lok, dostarczającymi znacznie większy moment obrotowy na koło z lepszą przyczepnością, powstał nowy system Quadra-Drive.

Globalna ekspansja
W ciągu ostatniej dekady marka Jeep rozszerzyła swoją globalną ofertę produktów o nowe modele, jak kompaktowy Jeep Renegade i całkowicie nowy Jeep Gladiator, najbardziej wszechstronny pickup Jeepa w historii. Marka rozszerzyła również swoją działalność produkcyjną, dzięki czemu Klienci na takich rynkach jak: Europa, Brazylia, Indie i Chiny, mogą cieszyć się lokalnie montowanymi samochodami marki Jeep.
Zróżnicowane portfolio produktów i globalny zasięg produkcji, z 10 fabrykami w 6 krajach, umożliwiły marce Jeep znaczne zwiększenie sprzedaży w ciągu 10 lat.

 

W roku jubileuszu 80-lecia, ewolucja marki Jeep przyspieszyła wraz z pojawieniem się 4xe, czyli wyłącznego i zastrzeżonego przez markę Jeep sposobu wykorzystania elektryfikacji do opracowywania i produkcji najbardziej wydajnych, dających radość z jazdy i zaawansowanych samochodów 4x4 na świecie, w tym całkowicie nowego Jeepa Grand Cherokee, który zostanie zaprezentowany na targach New York International Auto Show w 2021 roku.
Jako ikona, Jeep Wrangler 4xe przewodzi ofensywie elektryfikacyjnej marki. Jeep Wrangler Trail Rated® 4x4 swoje możliwości zawdzięcza szczelnemu, wodoodpornemu akumulatorowi i elektronice, która sprawdza się w najtrudniejszych warunkach. Napędzana silnikiem 2.0L R4 DOHC turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wersja PHEV 4xe dysponuje imponującą mocą 380 koni mechanicznych i momentem obrotowym wynoszącym 637 Nm. Dzięki zużyciu paliwa na poziomie około 3,5 l/100 km w trybie hybrydowym, bezemisyjnemu zasięgowi w trybie elektrycznym wynoszącemu ponad 50 km (w cyklu miejskim WLTP), przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy i trybom jazdy E-Selec, jest to najpotężniejszy Wrangler w historii wprowadzony w Europie.

 

Jeep

Przeczytaj również
Popularne