Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Fleet Derby TOP

Jak się sprzedawały samochody w marcu, i w I kwartale 2020 roku?

Tak jak przewidywaliśmy - spadek sprzedaży w marcu tego roku był dramatyczny. Zarejestrowano prawie 41% mniej samochodów osobowych i 33% mniej pojazdów dostawczych niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. IBRM Samar prognozuje, że sprzedaż samochodów osobowych będzie w całym roku mniejsza o prawie jedną czwartą niż w roku 2019.

Wg IBRM Samar w pierwszym kwartale br. zarejestrowano w Polsce 121 030 szt. samochodów osobowych i dostawczych (-22,83%). Na reeksport trafiło ok. 6,8% tych pojazdów. Segment aut osobowych skurczył się do 107 641 szt. (-23%). W segmencie aut dostawczych dostarczono w I kwartale 13 389 szt. pojazdów (-21,37%).

Jeszcze większe wrażenie robią spadki sprzedaży gdy spojrzymy na wyniki marca i zestawimy je z analogicznym okresem roku ubiegłego. W czasie kiedy zaczęła się w Polsce epidemia spadki były zdecydowanie większe, a pamiętajmy, że w marcu odbierano też wiele pojazdów zamówionych kilka miesięcy wcześniej, nim w ogóle zaczęto mówić o widmie pandemii. Oznacza to, że kolejne miesiące, tj. kwiecień i maj mogą być znacznie gorsze w zestawieniu z analogicznymi miesiącami roku poprzedniego. W marcu br. zarejestrowano 33 985 samochodów osobowych, czyli 40,83% mniej (-20 463 szt.) r/r, oraz 4328 szt. pojazdów dostawczych, czyli 32,71% (-2104 szt.) mniej niż rok wcześniej.

W pierwszym kwartale zdecydowane powody do zadowolenia ma Toyota, która awansowała na pozycję lidera polskiego rynku, dzięki wzrostowi rejestracji o 11,74%. Importer japońskiej marki dostarczył 16 429 pojazdów osiągając 15,26% udziału w rynku. Na drugie miejsce spadła Skoda (15,1 tys./-15,3%) a na trzeciej pozycji znalazł się Volkswagen (9,4 tys. szt./-34,8%). Najchętniej kupowanym samochodem w Polsce stała się Toyota Corolla (5,3 tys. szt.), która wyprzedziła Skodę Octavię i Toyotę Yaris. Ta ostatnia stała się ulubieńcem klientów indywidualnych w I kwartale br.

W I kwartale przedsiębiorcy, nie licząc osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, zarejestrowali 67,4% wszystkich pojazdów osobowych, a w samym miesiący marcu ich udział wyraźnie wzrósł - do 72,1%.

W tej grupie liderem nadal jest Skoda, która dostarczyła przedsiębiorcom 10,7 tys. pojazdów. Tuż za nią jest Toyota (9,6 tys.), a dalej Volkswagen (7,4 tys.). Jednak jeśli spojrzymy jakie modele najchętniej wybierają przedsiębiorcy to się okaże, że nowym liderem została Toyota Corolla - 3,7 tys. szt., która o ponad 100 szt. wyprzedziła Skodę Octavię. Pierwszą trójkę zamyka Skoda Fabia - 2,4 tys.

Ciekawe przetasowania mają miejsce w segmencie aut dostawczych, w którym dostarczono w I kwartale 13 389 szt. pojazdów (-21,37%). Pozycję lidera utrzymało Renault (1914 szt.), mimo spadku rejestracji o 1/4 w porównaniu do I kw. 2019 roku. Na pozycję wicelidera wskoczył Ford (1779 szt.). Jego sprzedaż również spadła (-17,6%), ale i tak spadek był mniejszy niż u Fiata (1631 szt./-37,3%), który tym samym stracił drugą pozycję. W pierwszej piętnastce zwiększyła się liczba rejestracji marek Mercedes (+0,12%) oraz Toyota (+60%). Nadal najchętniej kupowanym w Polsce pojazdem dostawczym pozostaje Renault Master, ale na druga pozycję wskoczył Mercedes-Benz Sprinter spychając na trzecie miejsce Fiata Ducato.

Według prognoz IBRM Samar w 2020 roku sprzedanych zostanie ok. 420 tys. aut osobowych (-24,4%) oraz 55 tys. aut dostawczych (-21%).

PD

 

Przeczytaj również
Popularne