Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dacia - to już 15 lat!

Piętnaście lat temu Dacia wyruszyła z rodzinnego Mioveni na podbój europejskiego rynku motoryzacyjnego. Do dziś zyskała przychylność milionów klientów. W ubiegłym roku osiągnęła udział rynkowy na poziomie 3,8%. Z okazji tej rocznicy wprowadzono do oferty jubileuszową serię limitowaną, która w Polsce nazywa się Celebration.

Marka Dacia należy do koncernu Renault od 2004 roku. Na przełomie 2004/2005 wprowadziła do oferty pierwszy model zbudowany już przy użyciu technologii Renault, czyli Logana. Od tego czasu zbudowano już ponad 6.5 mln samochodów pod marką Dacia. Marka Dacia, powstała w Rumunii w 1966 roku, od zawsze była związana z Renault. Jej pierwszym modelem, dostępnym wyłącznie na tamtejszym rynku, było Renault 8, sprzedawane pod nazwą Dacia 1100. Samochód montowano z części produkowanych we Francji.

W 1999 roku Grupa Renault kupiła rumuńską markę z jasnym planem: chciała wykorzystać doświadczenie i lokalizację Dacii, aby wejść z najtańszym sedanem na rynki krajów Europy Wschodniej, które przechodziły wówczas etap transformacji.

Grupa Renault postanowiła zrealizować ten cel, przełamując obowiązujące kanony. Po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej w projektowaniu nowego modelu wykorzystano innowacyjne podejście projektowe „design to cost”. Polega ono na odwróceniu tradycyjnej logiki projektowej – optymalizacja kosztów stała się nadrzędną wytyczną na wszystkich etapach projektowania samochodu, oczywiście bez żadnych kompromisów w zakresie niezawodności czy bezpieczeństwa. Od początku do końca przy określaniu specyfikacji technicznej bierze się pod uwagę końcową cenę sprzedaży. Zgodnie z tą strategią ważnym atutem jest wykorzystanie sprawdzonych i zamortyzowanych części i technologii Grupy Renault.

Logan już w 2005 roku trafił do sprzedaży w całej Europie. Od 2004 roku sprzedano łącznie 1,8 mln sztuk tego modelu. Dacia, umocniona sukcesem Logana, w 2008 roku poszerzyła gamę samochodów o model Sandero, a w kolejnym roku wprowadziła jego uterenowioną wersję Sandero Stepway. Kompaktowy hatchback o niewielkim nadwoziu, ale przestronnym wnętrzu, okazał się niezwykle uniwersalnym samochodem.

W 2010 roku miała miejsce kolejna rewolucja – w sprzedaży pojawiła się Dacia Duster. Nowy model, który jest nadal bestsellerem marki, umożliwił klientom dostęp do segmentu SUV-ów, reprezentowanym wówczas jedynie przez samochody klas wyższych.

Oba nowe modele były zgodne z wartościami marki Dacia. Rekordowo duże wnętrze, prosta i solidna konstrukcja oraz bezkonkurencyjna cena przyczyniły się do ich sukcesu handlowego.

Sandero (i Sandero Stepway) było w 2018 roku najlepiej sprzedającym się samochodem dla klientów indywidualnych. Od debiutu rynkowego sprzedano 2,1 mln sztuk tego modelu. Od 2010 roku sprzedaż Dustera wyniosła łącznie 1,6 mln sztuk.

Przez cały ten czas rewolucyjna Dacia zawsze odpowiadała na najważniejsze potrzeby klientów. Marka oferowała proste, niezawodne i solidne samochody, bez zbędnych gadżetów. W 2007 roku Dacia poszerzyła gamę o kombi Logan MCV, a następnie w 2012 roku o vana Lodgy i kombivana Dokker w wersji osobowej i dostawczej.

Pod względem sprzedaży dla klientów indywidualnych Dacia zajmuje obecnie 8. miejsce wśród marek na rynku europejskim.

W Polsce Dacia wprowadziła jubileuszową serię limitowaną Celebration w nowym kolorze  nadwozia Niebieski Iron. Nowa seria limitowana będzie dostępna we wszystkich modelach marki.

A w Polsce?

Dacia zadebiutowała w Polsce w 2004 r. i przez 15 lat odnotowała spektakularny wzrost sprzedaży. Na początku obecności marki na polskim rynku sprzedano 2 403 egzemplarze aut, a w 2019 r. już 33 034. W sumie klienci w Polsce zakupili już ponad 180 tys. samochodów Dacii.

W 2019 r. marka mogła pochwalić się największym przyrostem sprzedaży – 5700 egzemplarzy r/r (wzrost o 21%). Największą popularnością cieszy się Dacia Duster, która w 2019 roku już po raz kolejny utrzymała pozycję lidera segmentu SUV i była najchętniej wybieranym autem przez klientów indywidualnych w Polsce.

Dacia jest jedynym producentem, który proponuje silniki dwupaliwowe (benzyna/LPG) w całej gamie swoich samochodów osobowych. Najbliższa rewolucja Dacii będzie związana z wprowadzeniem przystępnego cenowo samochodu elektrycznego. Zaprezentowany w marcu 2020 roku elektryczny show-car Spring to zapowiedź pierwszego w 100% elektrycznego modelu marki. Będzie to jednocześnie pierwszy samochód miejski Dacii! Będzie miał 5-drzwiowe nadwozie, 4 pełnowymiarowe miejsca i zasięg blisko 200 km.

 

PD / Dacia

Przeczytaj również
Popularne