Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Czy opłaca się serwisować auto w ASO? Nowy raport nie pozostawia złudzeń

Jak wynika z raportu Serwis w ASO, przygotowanego przez Związek Dealerów Samochodów, samochód serwisowany w autoryzowanej sieci przy odsprzedaży zawsze jest droższy. O ile? Nawet o 110 tys. zł więcej. Jakie marki odnotowują najwyższe różnice w cenie?

Związek Dealerów Samochodów opublikował kolejny raport, w którym przedstawia wpływ serwisowania samochodów w ASO na ceny, jakie pojawiają się później w ogłoszeniach sprzedaży pojazdów używanych.

Najnowsze wydanie raportu, które zostało przygotowane we współpracy z AutoDNA, przedstawia wyniki analizy ofert sprzedaży blisko 200 modeli róznych marek, porównując ogłoszenia zamieszczane na najpopularniejszych portalach ogłoszeniowych. Najnowsza edycja raportu skupiła się na modelach z najwyższym wskaźnikiem opłacalności serwisu w autoryzowanych stacjach obsługi.

Ile daje ASO?

Raport „Serwis w ASO – Ranking wzrostu cen samochodów używanych” bazuje na ofertach zamieszczanych na krajowych portalach ogłoszeniowych. Najnowsza edycja raportu, który jest publikowany już od kilku lat, zmienia dotychczasowe podejście i skupia się na pojazdach serwisowanych w ASO, które wykazały najwyższy wskaźnik wzrostu wartości względem pojazdów, które były obsługiwane przez serwisy niezależne.

Jakie są różnice w cenie? Okazuje się, że wyższe o 10 proc. to absolutne minimum. Nie ma w raporcie modelu, która z racji serwisowania w ASO nie byłby wystawiony droższy o mniej niż 10 proc. w stosunku do tego serwisowanego poza autoryzowana siecią. Większość modeli to jednak wyższa cena o 12-15 proc.

Nawet 110 tys. zł. więcej

Jak wynika z raportu, nie ma także reguły, by droższe modele lub auta klasy premium z racji serwisowania w ASO były droższe od samochodów marek popularnych. W wielu przypadkach to podobny różnica w śrdniej cenie, w przedziake od 12 do 15 proc.

Duże różnice odnotowano także w przypadku Mini One, którego cena różniła się o 29 proc, Renault Espace (22 proc.), Dacii Logan (22 proc.) czy Volkswagena Jetty (20 proc.) albo Opla Vivaro (19 proc.).

Zdarzają się jednak marki i modle, które mogą zaskakiwać. Porsche 911 serwisowane w ASO bywają droższe o blisko 40 proc. Przekładając to na konkretne kwoty, samochód, który był serwisowany poza siecią, wystawiane były średnio za 315 tys. zł, a takie same serwisowane w sieci za 426 tys. zł.

Po raz kolejny mamy przyjemność opublikować jeden z najważniejszych raportów polskiej branży motoryzacyjnej, przedstawiający nie tylko wskaźniki cen poszczególnych marko-modeli, ale przede wszystkim zmiany tych cen, jakie można zaobserwować w przypadku serwisowania pojazdów w ASO.

Najnowsze wydanie zmienia podejście w przedstawianiu danych. To dzięki sygnałom, jakie dostaliśmy od odbiorców raportu w najnowszej jego edycji, skupiamy się na pojazdach, które uzyskują najwyższe wzrosty w przypadku obsługi w autoryzowanych serwisach. – komentuje prezes Związku Dealerów Samochodów Paweł Tuzinek.

Pojazdy uwzględnione w raporcie cechowały się najwyższym wzrostem wartości rezydualnej na rynku w przypadku prowadzenia obsługi w autoryzowanym serwisie. Zostały zatem przedstawione jedynie konfiguracje modeli i roczników, które dzięki serwisowi w ASO osiągnęły minimum 10% wyższe ceny ofertowe w porównaniu z modelami, które korzystały z serwisów niezależnych. Badanie objęło zakresem modele dostępne na rynku wtórnym, produkowane od 2010 roku.

Porsche i Subaru

Wyniki badania zaprezentowane w raporcie potwierdzają dotychczas obserwowany trend, właściciele samochodów serwisowanych w ASO mogą liczyć na większy zysk przy odsprzedaży swojego pojazdu. Jak podają autorzy, najczęściej w zestawieniu pojawiały się samochody najstarsze.

Grupa rocznikowa 2010, która stanowiła ponad 25% całego rankingu, odnotowała też najwyższy średni wzrost wartości na poziomie 14.38%. Grupą z drugim najwyższym wzrostem był rocznik 2021 - samochody wtedy wyprodukowane i serwisowane w ASO były średnio o 14.33% droższe. Warto odnotować, że modele z tej grupy stanowiły mniej niż 16% całości zestawienia.

Wyniki badania nie pozostawiają złudzeń, Polacy chcą kupować samochody serwisowane w ASO i są gotowi za nie zapłacić odpowiednio więcej. Jako przedstawiciele firmy obsługującej rynek pojazdów używanych cieszymy się z rosnącej świadomości konsumentów, którzy coraz lepiej określają wartość nabywanego czy sprzedawanego pojazdu, umiejętnie korzystając z dostępnych narzędzi.

Publikowany przez nas raport będzie skutecznie pomagał odnaleźć się przyszłym nabywcom na rynku, który nadal potrafi zaskoczyć. Prezentowane przez nas dane z pewnością też docenią obecni właściciele, którzy będą w stanie łatwo określić o ile więcej ich pojazd może być wart w przypadku serwisu w ASO. - Mariusz Sawuła, AutoDNA.

Najwyższy średni wskaźnik cen z prezentowanych marek osiągnęło Subaru z wynikiem równym 17,97%. Pośród marek premium najlepiej wypadło Porsche - 16,9%.

Uśredniony wzrost dla wszystkich uwzględnionych w rankingu marek premium to 14%. W praktyce taki wzrost wskaźnika może oznaczać zysk przy sprzedaży przekładający się nawet na dziesiątki tysięcy złotych w przypadku najnowszych pojazdów.

Przeczytaj również
Popularne