Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
E-toll

Zasłużone uznanie - Ford Ranger

Stormtrak, Wolftrack, MS-RT oraz Raptor Special Edition to jeszcze bardziej ekskluzywne odsłony Forda Rangera, które trafiły właśnie do oferty. Wersje specjalne wyróżniają się dodatkowymi akcentami stylistycznymi, uatrakcyjniającymi wygląd zewnętrzny i wnętrze tego pikapa.

Ford Ranger obecnej generacji zawitał do Europy w 2011 roku i od lat piastuje pozycję niekwestionowanego lidera europejskiego rynku pikapów. W ciągu trzech kwartałów br. odebrano kluczyki do ponad 45 tys. Rangerów, co dało modelowi 40,4% udziału w europejskim rynku. Wicelider, Toyota, dostarczył w tym czasie 27,8 tys. Hiluksów (z udziałem 25%). Jeszcze mocniejszą pozycję ma Ford Ranger na polskim rynku. Do końca września sprzedano 1477 szt. tego modelu, co zapewniło udział rynkowy na poziomie 46%. Drugie miejsce przypadło Toyocie Hilux (937 szt./29,2% udziału), a trzecie Mitsubishi L200 (247 szt./7,7% udziału). Warto dodać, że prawie 30% Rangerów trafiających na polski rynek to najdroższe warianty Raptor.

Klasyczna konstrukcja

Pikap Forda zbudowano w oparciu o klasyczną ramę. Model ten jest oferowany z kabiną pojedynczą, przedłużoną lub podwójną, a także w wersji podwozie pod zabudowę. Z gamy zniknęły wersje z napędem na tylną oś, a słabszy 130-konny, 2-litrowy silnik Diesla dostępny jest tylko w wersji z pojedynczą kabiną. W wersji z przedłużoną kabiną dysponujemy skróconymi drzwiami dla pasażerów drugiego rzędu otwieranymi w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy. Ładownia Rangera może mieć długość od 155 cm (wersja z podwójną kabiną) aż do 231,7 cm (wersja z pojedynczą kabiną). Jej szerokość w każdej wersji sięga 156 cm, a wysokość burt 51 cm. Niestety, aby załadować towary na pakę, trzeba je unieść na wysokość co najmniej 72,4 cm (4x2) lub 83,5 cm (4x4). Zależnie od wersji ładowność Rangera wynosi od ok. jednej tony do prawie 1,3 tony. Model ten może też ciągnąć przyczepę hamowaną o masie do 3500 kg.

Dni obecnej generacji Rangera są już policzone. W listopadzie br. Ford pokazał pierwsze zdjęcia jego następcy, jaki trafi do oferty w połowie 2022 roku. Aby podtrzymać zainteresowanie obecnym modelem, Ford przygotował cztery atrakcyjniej stylizowane pakiety specjalne – Raptor Special Edition, Stormtrak, Wolftrack oraz MS-RT.

 

 

Raptor Special Edition Double Cab

Stormtrack Double Cab

Wolftrack Double Cab

MS-RT Double Cab

Długość / szerokość / wysokość / rozstaw osi w mm

5374 / 2028 / 1873 / 3220

5282 / 1867 / 1848 / 3220

5282 / 1867 / 1848 / 3220

5335 / 1924 / 1873 / 3220

Masa własna / ładowność netto w kg

2510 / 620

2246 / 1024

2150 / 1100

2211 / 1059

Średnica zawracania między krawężnikami w m

12,9

12,7

12,7

12,7

Przestrzeni ładunkowa (dł. / szer. / wys.)

1574 / 1560 / 561

1575 / 1560 / 514

Silnik

2,0 EcoBlue 213 KM

2,0 EcoBlue 213 KM

2,0 EcoBlue 170 KM

2,0 EcoBlue 213 KM

Maksymalny moment obr. przy obr./min.

500 (1750-2000)

500 (1750-2000)

420 (1750-2000)

500 (1750-2000)

Prędkość maksymalna w km/h

170

180

180

180

Przyśpieszenie 0-100 km/h

10,5

9

11,3

9

Średnie zużycie paliwa wg WLTP na 100 km

10,6

9,2

8,4

9,4

 

Wersje specjalne

Wszystkie warianty specjalne, poza Wolftrack, są napędzane przez najmocniejszy w gamie Rangera silnik Diesla 2.0 EcoBlue o mocy 213 KM i momencie obrotowym 500 Nm, który przenosi moc na koła poprzez 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów zapożyczoną z modelu Mustang. Wolftrak jest napędzany jednostką o mocy 170 KM, do wyboru z 6-biegową mechaniczną lub 10-biegową automatyczną skrzynią biegów.

Wisienką na torcie w gamie Rangera jest Raptor (ceny od 204,2 tys. zł netto) dostępny ze specjalnym pakietem Special Edition (+4950 zł netto). Raptor ma wzmocnioną ramę, inne zawieszenie oraz szerszy rozstaw kół (+15 cm) niż pozostałe Rangery. Ma również o 5 cm większy prześwit (28 cm) niż klasyczne Rangery. Zawieszenie wykorzystuje podwójne aluminiowe wahacze z przodu i wielowahaczową architekturę z tyłu z amortyzatorami dostosowującymi siłę tłumienia do zmiennych warunków jazdy. Pozostałe Rangery mają przy tylnej osi resory piórowe. Raptor otrzymał system jazdy terenowej Terrain Management System, dzięki czemu kierowca otrzymuje narzędzia do mierzenia się z najróżniejszymi warunkami terenowymi i scenariuszami jazdy, m.in. w trybie Baja – nazwanym tak na cześć słynnego pustynnego rajdu Baja 1000 – zapewniającym optymalne osiągi w terenie przy dużych prędkościach.

Wizualnymi wyróżnikami pakietu Raptor Special Edition są podwójne czarne pasy z czerwoną obwódką biegnące przez maskę i tylną burtę, pasy na bokach nadwozia oraz dedykowane tej wersji czarne felgi. Przednie zaczepy holownicze wykończone są w kolorze czerwonym, natomiast nadkola, przedni i tylny zderzak, klamki drzwi oraz przedni wlot powietrza, wykończone są matową czernią. W kabinie skórzane fotele i obszycie deski rozdzielczej zyskały czerwone przeszycia. Wariant dostępny jest w trzech kolorach: metalizowanym niebieskim, szarym oraz białym.

Wyrazisty styl oferuje również pakiet Stormtrack (+8450 zł netto) oparty na wersji Wildtrack (ceny od 157 750 zł netto w wersji double-cab). Tylko ten wariant jest dostępny w specjalnym metalizowanym kolorze czerwonym. Dostępne są również lakiery biały i niebieski. Dodatkowe akcenty stylistyczne stanowią np.: czerwona wstawka we wlocie powietrza, grafiki na masce i na bokach nadwozia, reflektory przednie LED, standardowe podzderzakowe panele chroniące podwozie oraz czarny tylny zderzak i sportowe orurowanie. W wyposażeniu standardowym znajduje się wykładzina skrzyni ładunkowej, przegroda ładunkowa oraz system automatycznego zwijania rolety ładowni, który debiutuje w Rangerze. Fotele Stormtraka wykonane są z tej samej skóry, jaką wykorzystano w Rangerze Raptor, z wyszytym logo Stormtrak. Nie zabrakło tu czerwonych przeszyć foteli i deski rozdzielczej.

 

Najbardziej roboczym modelem specjalnym Rangera jest Wolftrack (+5450 zł netto), bazujący na serii Ranger XLT (ceny od 133 tys. zł netto w wersji double-cab). W standardzie wyposażono tę wersję w elektronicznie blokowany tylny mechanizm różnicowy, opony terenowe i czarne matowe detale wykończeniowe. Ford przewiduje, że Ranger Wolftrak wzbudzi zainteresowanie klientów z branży rolniczej, leśnej i turystycznej. Wariant ten dostępny jest w dwóch specjalnych kolorach szarych oraz pozbawiony jest charakterystycznych chromów zastąpionych przez matowe detale w kolorze czarnym. Wyróżnikiem tej wersji jest wydłużone orurowanie skrzyni ładunkowej, które dodaje nie tylko surowości wyglądu, ale ułatwia montaż akcesoriów oraz mocowanie ładunku. Standardem tej wersji jest także wykładzina ochronna skrzyni ładunkowej, podobnie jak system łączności i nawigacji Forda SYNC 3 z 8-calowym ekranem dotykowym.

Ciekawostką podczas prezentacji Rangera była wersja MS-RT wykonana przez angielską firmę zabudowującą. Nie będzie ona jednak oferowana w Polsce, choć na Wyspach różne modele Forda opracowane przez MS-RT są całkiem popularne. W przypadku Rangera w wariancie MS-RT przebudowano zderzaki, co wymagało zmian w homologacji. Samochód ma szersze nadkola, efektowne progi i 20-calowe felgi OZ Racing. Przednia część nadwozia ma karbonową kratę wlotu powietrza o strukturze plastra miodu ze zintegrowanymi światłami przeciwmgielnymi. Z włókna węglowego wykonano także nakładki lusterek. Na życzenie jest dostępny zestaw aktywnego układu wydechowego Maxhaust, sterowany za pośrednictwem aplikacji.

Dzielny w terenie

Możliwości Rangera poza drogami utwardzonymi robią wrażenie. Jego prześwit wynosi 23 cm, a głębokość brodzenia sięga aż 80 cm (85 cm w Raptorze), czyli tyle, co w pojazdach militarnych lub autach przeprawowych. Napęd na tylną oś 2H w zupełności wystarczy, jeśli poruszamy się po suchym asfalcie. W lekkim terenie lub na śliskiej nawierzchni warto dołączyć napęd na przednią oś. Dokonamy tego pokrętłem położonym tuż przy dźwigni zmiany biegów, przełączając na pozycję 4H. Zmiany tej możemy dokonać w czasie jazdy, do prędkości 120 km/h. Jednak dopiero po zatrzymaniu możemy włączyć przełożenie terenowe 4L, które zamienia każdego Rangera niemal w traktor. Strome podjazdy z kopnego piasku na wariancie XLT z pakietem Wolftrack nie robią żadnego wrażenia, podobnie jak głębokie koleiny z grząskim błotem, po jakich nie da się chodzić, a co dopiero jeździć. Ranger w każdej wersji, w tym również z pakietem MS-RT, wystarczająco komfortowo pokonuje nierówności asfaltowych dróg. Trudno jest też wychwycić podczas jazdy, że w tylnym zawieszeniu części wersji (poza Raptorem) zastosowano prymitywne, ale wytrzymałe, resory piórowe.

Cztery wersjeNa liście wyposażenia opcjonalnego dla droższych wersji znalazło się wiele pożądanych rozwiązań podnoszących komfort jazdy i bezpieczeństwo, m.in. system automatycznego hamowania, system utrzymania pojazdu w pasie ruchu, aktywny tempomat, układ odczytujący znaki drogowe, czy też system sugerujący kierowcy odpoczynek.Ceny Rangera pod zabudowę zaczynają się od 103,4 tys. zł netto, wariant z pojedynczą kabiną jest 1 tys. zł droższy. Wersje double-cab z jednostką 170-konną startują od ceny 121 tys. zł netto.

 

Styczeń – październik

Zmiana

Udział w segmencie %

2021

2020

[%]

Liczba sztuk

2021

2020

1

Ford Ranger

1476

706

109,07

770

45,98

29,94

2

Toyota Hilux

936

575

62,78

361

29,16

24,39

3

Mitsubishi L200

247

264

-6,44

-17

7,69

11,20

4

Isuzu D-Max

179

94

90,43

85

5,58

3,99

5

Nissan NP300 Navara

124

172

-27,91

-48

3,86

7,29

6

Volkswagen Amarok

120

389

-69,15

-269

3,74

16,50

7

Jeep Gladiator

102

102

3,18

0,00

8

SsangYong Musso Grand

13

13

0,40

0,00

9

Mercedes X

146

-93,84

-137

0,28

6,19

10

RAM 1500

200,00

0,09

0,04

11

SsangYong Musso

10

-90,00

-9 

0,03

0,42

12

Ford F 150

-100,00

-1 

0,00

0,04

Segment – Pikap

3210

2358

36,13

852

100,00

100,00

 

Przeczytaj również
Popularne