Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Wyrafinowane kombi - Peugeot 308 SW Hybrid 225

Trzecia generacja kompaktowego Peugeota 308 przyciąga spojrzenia stylem, cieszy osiągami, a w wariancie kombi urzeka sporą praktycznością. Gdyby Francuzi przyłożyli się jeszcze do kilku detali...

Kompaktowe kombi Peugeota, noszące dodatkowe oznaczenie SW, prezentuje się w naszym odczuciu jeszcze ciekawiej wizualnie niż debiutujący parę miesięcy wcześniej hatchback. Przyciąga uwagę śmiałą i dynamiczną sylwetką, zgrabnie zakomponowanym bagażnikiem na tylnym zwisie oraz wieloma kunsztownymi detalami. Nie zabrakło charakterystycznych pionowych kłów w przednim pasie nadwozia, podkreślających drapieżność nadwozia. W wariantach GT i GT Pack standardowym wyposażeniem stały się reflektory matrycowe. O tym, że liczyła się przede wszystkim forma, świadczy fakt, że producent zdecydował się na spuentowanie tylnej części nadwozia udawanymi końcówkami wydechów.

Kompaktowy lew powstał na bazie zmodernizowanej platformy EMP2. Kombi SW jest dłuższe o 27 cm od modelu hatchback, ale też, co ciekawe, ma większy od niego rozstaw osi o 5,5 cm. Tylny zwis został wydłużony w stosunku do hatchbacka o 21 cm. Równolegle nadwozie pojazdu jest 2 cm niższe niż w poprzedniej generacji i ma współczynnik Cx 0,277. W porównaniu z konkurencją nadwozie Peugeota jest dość niskie. Ilość miejsca nad głowami wyższych pasażerów nie zachwyca, w szczególności jeśli usiądziemy z tyłu. Kształty nadwozia i tylnego spojlera sprawiają, że nie sposób jest domyć tylnej szyby przy wykorzystaniu myjni automatycznej.

Mocne hybrydy

Peugeot dostępny jest z silnikami benzynowymi 1.2 PureTech oraz jednostką wysokoprężną 1.5 Blue HDi. Nowinką są dwie hybrydy plug-in. Za napęd prezentowanej wersji Hybrid 225 odpowiada 1,6-litrowy silnik PureTech o mocy 180 KM współpracujący z jednostką elektryczną o mocy 81 kW (110 KM). Moment obrotowy jednostki spalinowej jest przenoszony na przednie koła poprzez skrzynię automatyczną e-EAT8 dostarczoną przez japońską markę Aisin. Łączna maksymalna moc tego układu sięga 225 KM. W ofercie jest też wariant Hybrid 180, w której jednostka elektryczna o tej samej mocy współpracuje z nieco słabszą, 150-konną wersją silnika o pojemności 1,6 litra. Wersje hybrydowe plug-in czerpią energię z akumulatorów trakcyjnych o pojemności 12,4 kWh osadzonych pod bagażnikiem. Układ hybrydowy istotnie podnosi masę pojazdów, która w obu wersjach przekracza 1650 kg. To ponad 300 kg więcej niż w klasycznych wersjach spalinowych.

Dzięki niewielkiej, poręcznej kierownicy Peugeota prowadzi się niczym gokarta. Jakość materiałów i wykończenia stoi na wysokim poziomie. Dotykowe ekrany bardzo szybko się kurzą i palcują, co wygląda nieestetycznie.

 


Nowocześnie, z jednym „ale”

W kabinie, tak jak w poprzedniku, zastosowano I-Cockpit, z niewielką spłaszczoną kierownicą, nad której wieńcem kierowca widzi zestaw wirtualnych, również trójwymiarowych i konfigurowalnych zegarów. Pod względem użytych materiałów i jakości wykończenia Peugeot 308 stanowi czołówkę segmentu C. Na środkowej konsoli wkomponowano 10-calowy ekran dotykowy. Obsługa systemu jest płynniejsza niż w innych modelach Peugeota, a ekran cieszy czytelnością. Nowinką jest opcjonalny poziomy wyświetlacz tuż pod tym ekranem z tzw. klawiszami szybkiego dostępu, które możemy konfigurować według uznania. Tuż pod nim osadzono panel klasycznych przycisków do obsługi klimatyzacji, ogrzewania szyb i włączania świateł awaryjnych. We wnętrzu nie brakuje schowków, gniazd ładowania i wejść USB-C. Nie wszystko zostało dopracowane idealnie. Kilkakrotnie zdarzyło nam się, że oba ekrany, tj. wyświetlacz za kierownicą oraz ekran na środkowej konsoli, bez powodu zawieszały się lub w ogóle gasły w czasie jazdy. W pierwszym przypadku prędkość zastygała na parę minut, przez co przez następne kilometry jazdy kierowca nie miał informacji, z jaką faktycznie prędkością się porusza. Raz np. według wyświetlacza wjechaliśmy na ruchliwe rondo z prędkością 100 km/h... W czasie deszczu dostrzeżemy, że wycieraczki nie domywają znacznej szerokości szyb, co ogranicza widoczność. Cieszy za to umieszczenie dysz spryskiwaczy w ramionach wycieraczek.

W wersji hybrydowej wygospodarowano bagażnik o pojemności 548 l, który można powiększyć do 1574 l po złożeniu oparć. To ok. 50 l mniej niż w wersjach spalinowych. Po złożeniu oparć możemy przewozić przedmioty o długości nawet 185 cm.

Świetne osiągi

Mimo wyższej masy wersja Hybrid 225 jest bardziej dynamiczna i elastyczna niż inne modele w gamie. Kompaktowy francuz rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy, dysponując momentem obrotowym układu 360Nm natychmiast po naciśnięciu pedału gazu. Użytkownicy hybryd z wtyczką zyskują także nieporównywalnie wyższy komfort jazdy, zwłaszcza jeśli poruszamy się w trybie elektrycznym. Chodzi o komfort akustyczny, przy ruszaniu i jeździe miejskiej, oraz dużą płynność i lekkość rozpędzania. Do tego łatwo jest się przyzwyczaić i ciężko z tego zrezygnować. W trybie wyłącznie elektrycznym możemy poruszać się z prędkością nawet 135 km/h. Akumulatory trakcyjne pozwalają na przejechanie bez emisji spalin ok. 40–45 km. Po rozładowaniu baterii zużycie benzyny nadal będzie akceptowalne. Samochód pracuje wówczas w trybie hybrydowym, w którym ruszanie odbywa się zawsze z użyciem napędu elektrycznego. Przy spokojnej jeździe możemy się zmieścić w 5 l/100 km, a jazda z prędkością 120 km/h podbije tę wartość do 5,8 l na setkę. Wersja hybrydowa ma o 1/5 mniejszy zbiornik paliwa – 40 l.

Delektuj się jazdą

Wersja hybrydowa prowadzi się bardzo pewnie, a nawet niewielkie wychylenie kierownicy powoduje szybką reakcję i skręt kół, dzięki czemu mamy wrażenie precyzji prowadzenia. Inżynierom udało się pogodzić taką charakterystykę z wysokim komfortem tłumienia nierówności. Niektórzy mogą zwrócić uwagę na krótki skok zawieszenia. Przyjemność z jazdy pogłębia dobre wyciszenie kabiny oraz znakomite wyprofilowanie foteli w wersji GT. Zastosowano w niej fotele z certyfikatem AGR, którym dotąd chlubiły się głównie modele marki Opel. Kombi Peugeota oferuje naturalnie wzorcowy i oczekiwany zestaw systemów bezpieczeństwa. Wśród nich znajdziemy automatyczne światła, system monitorowania martwych pól, system ostrzegania o wykryciu ruchu poprzecznego przy cofaniu czy adaptacyjny tempomat z systemem utrzymywania pasa ruchu.

Hybrydy Peugeota nie są okazją cenową. Najtańsza wersja SW Hybrid 180 to koszt 193 100 zł, a wariant Hybrid 225 podbija cenę do 200 000 zł. To 88 tys. zł więcej niż wersja podstawowa trzystaósemki kombi. Hybrydowe kombi z lwem na masce oferuje wyższy komfort podczas jazdy miejskiej i tańszą podróż na krótkich trasach, pod warunkiem konsekwentnego doładowywania pojazdu. Ale i wtedy dodatkowa inwestycja w napęd hybrydowy nigdy się nie zwróci. Wersja Hybrid 225 to propozycja np. dla firm, którym zależy na obniżeniu średniej emisji dwutlenku węgla w ramach swojej polityki CSR. W pakiecie dostaniemy też wyższy komfort jazdy i lepsze osiągi.

 

Peugeot 308 SW Hybrid 225

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm

4636/1852/1442/2732

Masa własna/dopuszczalna w kg

1687/2170

Pojemność bagażnika w l

548/1574

Zasięg na napędzie elektrycznym w teście

42

Maksymalna moc silnika w KM

225 KM

Maksymalny moment obrotowy w Nm

360

Przyśpieszenie od 0 do 100 KM/h

7,6

Prędkość maksymalna w KM/h

235

Zużycie paliwa w teście na 100 KM średnie/przy 90 KM/h/przy 120 KM/h/przy 140 KM/h

5,9/4,4/5,8/7,7

Wartość RV (3 l./90 tys. KM) wg Info-Ekspert

 

Cena wersji SW Hybrid 225 w zł

200 000

Kto testował: Przeysław Dobrosławski

Co: Peugeot 308 SW Hybrid 225

Gdzie: Warszawa–Krynica Morska–Białogóra

Kiedy: 29.07–8.08.2022

Ile: 1100 km

Osiągi, responsywność w prowadzeniu, działanie skrzyni e-EAT8, wyciszenie, jakość wykończenia wnętrza, komfort jazdy.

Wysokie ceny, palcujące się i mocno zbierające kurz wyświetlacze, widoczność do przodu po skosach, wieszający się ekran multimedialny.

Przeczytaj również
Popularne