Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Wyczekiwane zmiany

Opel Crossland GS Line

W czwartym roku Opel Crossland przeszedł solidną metamorfozę – zyskał na wyrazie, poprawiono również jego właściwości jezdne.

Europejscy kierowcy pokochali w ostatnich latach crossovery/SUV-y segmentu B. Przypomnijmy, że jeszcze 10 lat temu ten segment właściwie nie istniał. Pięć lat temu sprzedano już 1,4 mln takich pojazdów, co dało udział rynkowy na poziomie 9,6%, a w 2019 ok. 2,4 mln, z udziałem 15,6%. W ub.r. wynik ten spadł do 2 mln szt., ale udział rynkowy jeszcze się umocnił (17,1%). W ten rozwijający się segment świetnie wstrzelił się debiutujący w 2017 roku Opel Crossland X, który szybko awansował na drugą pozycję wśród najpopularniejszych modeli Opla. W ciągu trzech lat sprzedano ponad 300 tys. Crosslandów X.

Opel Crossland jest ciekawym połączeniem crossovera z minivanem. Powstał on na płycie podłogowej wykorzystanej w Peugeocie 2008 oraz Citroënie C3 Aircross, z którymi dzieli zresztą wiele rozwiązań, w tym paletę silników. W niedawno odmłodzonym modelu, podobnie jak w przypadku Mokki, Opel zrezygnował z dodatkowej litery X w nazwie. Nowość Opla ma zmieniony pas przedni, z grillem i reflektorami w nowym stylu Opel Vizor, oraz mocno zmodyfikowany pas tylny. Ofertę uzupełnia usportowiona wersja wykończenia GS Line+ z czarno-czerwoną kolorystyką dachu. Nowością są osłony zderzaków i podwozia z przodu i z tyłu (lakierowane na srebrno w wersji wyposażenia Ultimate), przednie światła przeciwmgłowe LED, chromowane listwy na drzwiach w Crosslandzie Ultimate oraz nowe 16- i 17-calowe aluminiowe obręcze kół.



Deska rozdzielcza jest identyczna jak w modelu przed modernizacją. Nieco ciekawiej jest w wersji GS Line, w której na desce rozdzielczej pojawiły się dodatkowe czerwone elementy. Crossland jest jednym z najbardziej funkcjonalnych i obszernych crossoverów segmentu B na rynku. Góruje nad konkurencją przestrzenią nad głowami oraz nieczęsto spotykaną już możliwością przesuwania kanapy. Dzięki wysokiemu nadwoziu Crossland pozwala też na łatwy dostęp do kabiny oraz zapewnia dobrą widoczność zza kierownicy do przodu i na boki.

Gamę jednostek napędowych Crosslanda stanowią trzy silniki benzynowe 1.2 PureTech o mocach 83 KM, 110 KM oraz 130 KM, z których najsłabsza jednostka przenosi moment obrotowy na przednią oś poprzez pięciobiegową skrzynię mechaniczną. Pozostałe silniki mają skrzynię 6-biegową, a najmocniejszy wariant może też współpracować ze skrzynia automatyczną. Crossover Opla jest jednym z niewielu modeli segmentu B oferującym silniki Diesla pod maską. Jednostka o pojemności 1,5 litra dostępna jest w dwóch wariantach mocy: 110 KM ze skrzynią mechaniczną i 120 KM ze skrzynią automatyczną. Opel wprowadził w Crosslandzie modyfikacje podwozia i układu kierowniczego.



Inżynierowie z Rüsselsheim opracowali nowe sprężyny i amortyzatory kolumn McPhersona z przodu oraz belkę skrętną na tylnej osi. Zastosowali też nowy wałek pośredni w kolumnie kierownicy. Wyposażenie modelu wzbogacił o adaptacyjny układ kontroli trakcji IntelliGrip, który poprawia przyczepność i stabilność jazdy w szczególności na śliskich nawierzchniach. IntelliGrip może pracować w pięciu różnych trybach: Normal/On-road, Snow, Mud, Sand oraz ESP Off. I rzeczywiście, Crossland obecnie prowadzi się przyjemniej i układ kierowniczy działa bardziej bezpośrednio. Nadal zastrzeżenia mamy do układu zmiany biegów, który jest mało precyzyjny, a drogi prowadzenia lewarka są stanowczo zbyt długie.

 Opel Crossland

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm

4217/1765/1605/2604

Pojemność bagażnika w l

410/1255

Masa własna/dopuszczalna w kg

1259/1790

Średnica zawracania między krawęźnikami w m

10,7

Silnik

1.2 o mocy 130 KM

Max. moment obr. w Nm przy obr./min.

230/od 1750

Przyśpieszenie 0-100 km/h w s

9,9

Prędkość maksymalna w km/h

201

Zużycie paliwa na 100 km wg WLTP

5,7

Wartość RV po 3 l/90 tys. km wg Info-Ekspert

59,6

Cena wersji podstawowej (1.2/83 KM Crossland)

74 450

Cena wersji testowanej GS Line w zł

89 850

Kto testował: Przeysław Dobrosławski

Co: Opel Crossland GS Line

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 8.02.2021

Ile: 100 km

Bardzo praktyczne i obszerne wnętrze jak na segment B, ponadprzeciętna jakość materiałów jak na segment B.

Precyzja zmiany przełożeń dźwigni biegów, zbyt długie drogi prowadzenia lewarka dźwigni biegów.

Przeczytaj również
Popularne