Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
UTA

Elektroshuttle - Mercedes-Benz eVito

Jak sprawnie i wygodnie przewieźć pasażerów z bagażami przez miasto w godzinach szczytu? Rozsądnym wyborem może być eVitoTourer, dzięki któremu przedsiębiorca będzie mógł garściamiskorzystać z profitów, jakie niesie użytkowanie pojazdów elektrycznych.

Elektryczny minivan na bazie Vito dla niektórych przedsiębiorców może być bardzo pragmatycznym rozwiązaniem. Bezemisyjny Mercedes-Benz sprawdzi się zwłaszcza jako hotelowy shuttlebus, duża taksówka lub pojazd na potrzeby usług przewozów współdzielonych. W szczególności profity z jego użytkowania odczujemy w większych miastach, w których korki są normą, za to już spotkamy buspasy, z których pojazdy elektryczne mogą swobodnie korzystać co najmniej do 2025 roku. Do tego zazwyczaj użytkownicy takich aut nie muszą płacić za parkowanie miejskie i bez problemu będą mogli wjeżdżać do rozwijanych stref czystego transportu. Kolejnymi zyskami dla przedsiębiorcy są tańsze przeglądy oraz kwestie wizerunkowe.



Model eVitoTourer występuje w dwóch wersjach długości: 514 i 537 cm, i może przewozić, zależnie od wersji, do dziewięciu pasażerów. Gdyby nie oznaczenia na nadwoziu i zielone tablice eVitoTourer jest właściwie nie do odróżnienia od wariantów spalinowych. Mimo nowoczesnego napędu producent nie pokusił się o zamontowanie bardziej zaawansowanych świateł, co współgrałoby z koncepcją pojazdu elektrycznego. Zamiast oszczędniejszych LED-ów do jazdy dziennej zastosowano klasyczne żarówki. Dla niektórych użytkowników zaskoczeniem może być bardzo klasyczna aranżacja wnętrza, typowa dla funkcjonalnych samochodów dostawczych, a nie nowoczesnych aut elektrycznych. Mamy tu więc klasyczny zestaw zegarów z monochromatycznym komputerem pokładowym pomiędzy nimi oraz niewielki ekran multimedialny na środkowej konsoli. Deskę i obicia drzwi wykonano z twardych tworzyw, które z pewnością zniosą trudy wieloletniej eksploatacji, ale niekoniecznie takich materiałów oczekujemy od wersji osobowych.

Wnętrze jest całkiem przyjemne dla oka, przytulne i funkcjonalne, jak na pojazd użytkowy, ale nie jak na komfortowego minibusa.



Osobowa wersja elektrycznego Vito jest bardziej funkcjonalna niż wariant użytkowy. Po pierwsze zastosowano w niej znacznie mocniejszy silnik o mocy 150 kW. W dostawczym odpowiedniku jest to 85 kW. Poza tym zdecydowanie pojemniejszy jest zestaw akumulatorów trakcyjnych, 90 kWh netto, podczas gdy w furgonie mamy akumulatory o pojemności 35 kWh netto. A to oznacza, że minivan eVito oferuje rozsądny zasięg dla codziennej pracy, który w naszym teście w warunkach zimowych wynosił realnie 280 km. Kierowca może wybrać jeden z trzech programów jazdy, wpływających na jego zasięg, ale też regulować siłę rekuperacji za pomocą manetek przy kierownicy. Standardowo samochód jechał z prędkością do 140 km/h, ale opcjonalnie można tę prędkość zwiększyć do 160 km/h. Producent wyposażył samochód w ładowarkę pokładową o mocy 11 kW, ale pojazd będzie można ładować maksymalną mocą nawet 110 kW. EVitoTourer jest lepiej wyposażony niż odpowiedniki spalinowe. Standardem są tu m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, podgrzewany fotel kierowcy, tempomat, asystent świateł drogowych i rozbudowane systemy wspomagające


bezpieczeństwo jazdy. Ciekawą opcją jest np. zawieszenie pneumatyczne. Cena eVitoTourer zaczyna się od 303,6 tys. zł. Przedsiębiorcy powinni rozważyć również model EQV, czyli luksusową elektryczną odmianę klasy V. Jest on droższy od modelu eVitoTourer ok. 10%, ale oferuje bardziej ekskluzywny wygląd,zupełnie inną aranżację wnętrza i znacznie lepsze materiały. Co prawda przewieziemy nim mniejszą liczbę pasażerów z racji zastosowania wygodnych indywidualnych foteli, ale takim pojazdem zrobimy jeszcze lepsze wrażenie na przewożonych klientach.

Mercedes eVito Tourer

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm

5140/1928/1913/3200

Średnica zawracania między ścianami w m

11,8

Masa własna/dopuszczalna w kg

2628/3500

Pojemność bagażnika w l

990/4630

Moc silnika w kW

150

Maksymalny moment obr. w Nm

362

Pojemność akumulatorów trakcyjnych w kWh netto/brutto

90/100

Czas ładowania: DC 110 kW/DC 50 kW/AC 7,2 kW

45 min./80 min./8 godz. 30 min.

Realny zasięg w km

280

Prędkość maksymalna w km/h

140 (opcja 160)

Cena w zł

303 564

 

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Mercedes-Benz eVito129 Tourer PRO Long

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 11–14.12.2020

Ile: 280 km

Osiągi, prowadzenie, względnie wysoki zasięg, sprawny system rekuperacji.

Jakość tworzyw w kabinie, słabe wyciszenie (szumy z nadkoli), masa własna.

Przeczytaj również
Popularne