Jak sprawnie i wygodnie przewieźć pasażerów z bagażami przez miasto w godzinach szczytu? Rozsądnym wyborem może być eVitoTourer, dzięki któremu przedsiębiorca będzie mógł garściamiskorzystać z profitów, jakie niesie użytkowanie pojazdów elektrycznych.
Elektryczny minivan na bazie Vito dla niektórych przedsiębiorców może być bardzo pragmatycznym rozwiązaniem. Bezemisyjny Mercedes-Benz sprawdzi się zwłaszcza jako hotelowy shuttlebus, duża taksówka lub pojazd na potrzeby usług przewozów współdzielonych. W szczególności profity z jego użytkowania odczujemy w większych miastach, w których korki są normą, za to już spotkamy buspasy, z których pojazdy elektryczne mogą swobodnie korzystać co najmniej do 2025 roku. Do tego zazwyczaj użytkownicy takich aut nie muszą płacić za parkowanie miejskie i bez problemu będą mogli wjeżdżać do rozwijanych stref czystego transportu. Kolejnymi zyskami dla przedsiębiorcy są tańsze przeglądy oraz kwestie wizerunkowe.
Wnętrze jest całkiem przyjemne dla oka, przytulne i funkcjonalne, jak na pojazd użytkowy, ale nie jak na komfortowego minibusa.
Osobowa wersja elektrycznego Vito jest bardziej funkcjonalna niż wariant użytkowy. Po pierwsze zastosowano w niej znacznie mocniejszy silnik o mocy 150 kW. W dostawczym odpowiedniku jest to 85 kW. Poza tym zdecydowanie pojemniejszy jest zestaw akumulatorów trakcyjnych, 90 kWh netto, podczas gdy w furgonie mamy akumulatory o pojemności 35 kWh netto. A to oznacza, że minivan eVito oferuje rozsądny zasięg dla codziennej pracy, który w naszym teście w warunkach zimowych wynosił realnie 280 km. Kierowca może wybrać jeden z trzech programów jazdy, wpływających na jego zasięg, ale też regulować siłę rekuperacji za pomocą manetek przy kierownicy. Standardowo samochód jechał z prędkością do 140 km/h, ale opcjonalnie można tę prędkość zwiększyć do 160 km/h. Producent wyposażył samochód w ładowarkę pokładową o mocy 11 kW, ale pojazd będzie można ładować maksymalną mocą nawet 110 kW. EVitoTourer jest lepiej wyposażony niż odpowiedniki spalinowe. Standardem są tu m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, podgrzewany fotel kierowcy, tempomat, asystent świateł drogowych i rozbudowane systemy wspomagające
Mercedes eVito Tourer |
|
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm |
5140/1928/1913/3200 |
Średnica zawracania między ścianami w m |
11,8 |
Masa własna/dopuszczalna w kg |
2628/3500 |
Pojemność bagażnika w l |
990/4630 |
Moc silnika w kW |
150 |
Maksymalny moment obr. w Nm |
362 |
Pojemność akumulatorów trakcyjnych w kWh netto/brutto |
90/100 |
Czas ładowania: DC 110 kW/DC 50 kW/AC 7,2 kW |
45 min./80 min./8 godz. 30 min. |
Realny zasięg w km |
280 |
Prędkość maksymalna w km/h |
140 (opcja 160) |
Cena w zł |
303 564 |
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Mercedes-Benz eVito129 Tourer PRO Long
Gdzie: Warszawa
Kiedy: 11–14.12.2020
Ile: 280 km
Osiągi, prowadzenie, względnie wysoki zasięg, sprawny system rekuperacji.
Jakość tworzyw w kabinie, słabe wyciszenie (szumy z nadkoli), masa własna.