26 kwietnia 2022 r. odbyła się pierwsza globalna edycja konferencji Webfleet Mobility Conference pod hasłem „Mobilność 2032: Czy jesteś gotowy?” – nowa platforma do wymiany doświadczeń i dyskusji dla ekspertów i uczestników z 21 krajów, w tym z Polski.
Podczas międzynarodowych prezentacji, eksperci branżowi poruszyli szereg ciekawych, aktualnych zagadnień. Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na kontekst łączący je wszystkie: dynamika zmian i wydarzeń wymusza na wszystkich elastyczność działania i szybkie reagowanie. Szczególnie dotyczy to tak ważnych branż jak transport i logistyka, które są krwioobiegiem gospodarek. Musimy zatem myśleć perspektywicznie i być przygotowani na różne niespodzianki, jakie może nam przynieść życie. Funkcjonowanie w trudnych warunkach jak lockdowny czy obecny konflikt rosyjsko-ukraiński pokazuje, jak bardzo wygrywają ci, którzy zawczasu przygotowali się na różne ewentualności, poczynili odpowiednie inwestycje, w tym zdigitalizowali procesy i komunikację. Utrzymanie i rozwijanie firmy transportowej jest bardzo wymagającym zadaniem. Każda trudna sytuacja wymusza diametralne zmiany, najpierw – by przetrwać, potem, by odnaleźć się i funkcjonować w nowej rzeczywistości. Z czym musimy się mierzyć?
Od końca lutego liczby przewozów w kierunkach wschodnich szybko się kurczą, wiele firm ogłosiło zawieszenie lub wycofanie się z eksportu do Rosji oraz prowadzenia tam działalności, rosną sankcje. W obawie o bezpieczeństwo swoich kierowców, maszyn i przewożonych towarów sami przewoźnicy ograniczają wysyłanie pojazdów na zagrożone tereny. Utrudnienia na granicach, gigantyczne kolejki, opóźnienia to także konkretne straty dla sektora. Istnieje także niebezpieczeństwo wyboru przewoźników z innych krajów, ponieważ, ze względu na niestabilność prawa oraz bezpośrednie sąsiedztwo konfliktu zbrojnego, Polska przestaje być postrzegana jako kraj, gdzie prowadzenie działalności jest w pełni bezpieczne.
Braki kadrowe to obecnie jeden z najbardziej palących problemów w branży transportowej nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie – w tej chwili brakuje około 400 tys. kierowców zawodowych. W polskim transporcie z dnia na dzień ubyło kilkadziesiąt tysięcy osób, przede wszystkim ze względu na powroty ukraińskich kierowców do swojego kraju. I nie ma ich kto zastąpić.
Braki kadrowe to obecnie jeden z najbardziej palących problemów w branży transportowej nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie – w tej chwili brakuje około 400 tys. kierowców zawodowych. W polskim transporcie z dnia na dzień ubyło kilkadziesiąt tysięcy osób, przede wszystkim ze względu na powroty ukraińskich kierowców do swojego kraju. I nie ma ich kto zastąpić.
Rosnące ceny paliw, koszty pracy, wysoka inflacja i niepewność gospodarcza przekładają się na wzrost kosztów stałych w firmach transportowych. Najbardziej ucierpią najmniejsze firmy, wśród których panuje największa konkurencja, a które jednocześnie mają bardzo niewielką siłę przetargową, niższą efektywność i duży udział kosztów własnych. Firmy średnie i większe, które mają środki na inwestycje, musza teraz podjąć strategiczne decyzje. Nowoczesne technologie na pewno są obszarem wartym uwagi i sprzyjają zarówno oszczędnościom jak i rozwojowi firm.
Przepisy krajowe i międzynarodowe, takie jak Pakiet Mobilności zawierający nowe zapisy dotyczące kabotażu, delegowania kierowców, czy też konieczności powrotu kierowcy i ciężarówki do bazy, wymuszają zmiany oraz koszty. Sama zmiana sposobu wynagradzania kierowców zawodowych, wynikająca z tych przepisów, spowodowała wzrost kosztów pracowniczych o ponad 30%.
Ekolodzy grzmią na alarm, bo mamy tylko 10 lat na to, aby zatrzymać nieodwracalne zmiany klimatyczne. Transport drogowy jest jednym z głównych emitentów CO2, dlatego bez głębokich zmian w branży się nie obejdzie. Elektryfikacja nabiera rozpędu, także w Polsce, gdzie liczba zarejestrowanych EVs zbliża się do 45.000. Firmy flotowe muszą już teraz przygotować swoje strategie elektryfikacji i zmniejszenia zużycia paliwa.
Firmy transportowe muszą działać bardziej efektywnie i wydajnie. Korzystanie z nowych technologii, w tym rozwiązań telematycznych, pozwala na jasną ocenę bieżącej sytuacji i błyskawiczne dokonywanie koniecznych zmian – zapewnia przedsiębiorstwom tak pożądaną dzisiaj „zwinność”. Pod koniec 2021 r. Webfleet Solutions przeprowadziło badanie o digitalizacji procesów w branży TSL wśród firm transportowych. Z raportu wynika, iż klienci zauważają korzyści stosowania nowych technologii jakimi są systemy telematyczne. Za ich największe zalety i benefity postrzegają skrócenie czasu realizacji zleceń (25,6%), efektywniejsze wykorzystywanie floty (22,2%) oraz zwiększona ilość przychodów i redukcja kosztów eksploatacji pojazdów (21,1%).
Mając na uwadze powyższe wyzwania, wśród rozwiązań cyfrowych wspierających transport zdecydowanie warto przyjrzeć się produktom z poniższych obszarów:
Rewolucja technologiczna trwa i nie ma wątpliwości, że nadchodząca dekada zmieni oblicze transportu nie do poznania. Wszystkich, którzy chcieliby przenieść się w przyszłość zachęcam do obejrzenia nagrań z tegorocznej edycji Webfleet Mobility Conference. Znajdziecie tam Państwo min. samochód ciężarowy przyszłości od Volta Truck (już dostępny na rynku!) oraz wizję futurystycznych pojazdów miejskich.
Webfleet Mobility Conference okazała się cenną przestrzenią dla wszystkich, którzy szukają sposobów i inspiracji do budowy długoterminowych strategii utrzymania i rozwoju swoich biznesów. Już dziś serdecznie zapraszam na kolejną edycję.
Dariusz Terlecki
Webfleet Mobility Conference „Mobilność 2032: Czy jesteś gotowy?”
https://www.webfleet.com/pl_pl/webfleet/lp/mobility-conference-2022/