Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 2

Rejestracje pojazdów luty 2021

Do tego, że na naszych oczach dzieje się rewolucja w motoryzacji nikogo nie trzeba przekonywać. Nowe ekologiczne napędy: samochody elektryczne, hybrydowe, hybrydy plug-in, CNG/LNG czy wodór są odpowiedzią nie tylko na stawiane producentom bardzo ambitne cele redukcji emisji szkodliwych substancji, ale świadczą o rosnącej odpowiedzialności samych użytkowników za troskę o środowisko. Coraz powszechniejszy jest widok samochodu z charakterystyczną zieloną tablicą rejestracyjną. Rośnie liczba elektrycznych samochodów bateryjnych – jest ich już w parku w Polsce ponad dziesięć tysięcy, a choć pojazdy wodorowe w naszym kraju wydają się jeszcze przyszłością, to w lutym zarejestrowano dwie sztuki, a ostatnio pojawiła się informacja, że jedna z firm zamierza kupić czterdzieści sztuk. Pojazdy elektryczne i wodorowe nie emitują szkodliwych substancji i hałasu tam, gdzie się poruszają, bo są napędzane prądem. Oczywiście to, czy prąd pochodzi z elektrowni węglowej, czy jądrowej czy też z ogniwa paliwowego stanowi różnicę, jednakże biorąc pod uwagę średni mix energetyczny w Europie, samochody te na pewno są bardziej przyjazne dla środowiska – zwłaszcza w zatłoczonych aglomeracjach i centrach miast. Mniej paliwa niż samochody z klasycznymi silnikami zużywają, szczególnie w mieście, samochody hybrydowe – wyposażone w kombinowany napęd elektryczno-spalinowy. Jeszcze inaczej jest w przypadku hybryd plug-in, które w przypadku jazdy miejskiej mają walory pojazdu elektrycznego (o ile oczywiście są ładowane), a w przypadku dłuższych tras – zasięg pojazdu spalinowego. Bez względu jednak na intencje, jakimi kierują się nabywcy, do utrzymania szybkiego tempa rozwoju transportu opartego o prąd konieczny jest równie dynamiczny rozwój sieci ładowania. Chodzi tu nie tylko o ładowarki dla samochodów osobowych, ale też o punkty szybkiego ładowania autobusów miejskich, czy samochodów dostawczych, którymi w miastach realizowana jest lwia część dostaw i usług. To dlatego producenci samochodów, ekolodzy i grupy konsumenckie wzywają unijne organa do wyznaczenia bezkompromisowych celów rozmieszczenia określonej liczby punktów ładowania w każdym kraju. Cele są ambitne: budowa miliona publicznych punktów ładowania w całej Unii do 2024 r., co najmniej trzy miliony do 2029 roku oraz tysiąc stacji tankowania wodoru. Wydaje się, że jest to jedyny sposób na to, by utrzymać popyt na samochody przyjazne środowisku i by zapewnić konsumentów, że liczba publicznych punktów ładowania będzie nadążać za ich rosnącą sprzedażą. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabierają słowa Olivera Zipse, aktualnego szefa europejskiej organizacji producentów pojazdów – ACEA oraz dyrektora generalnego BMW. Podkreślił on, że to producenci samochodów są motorem przejścia na nowe napędy, jednak – jak zauważył – powodzenie tego ogromnego wysiłku jest poważnie zagrożone przez opóźnioną instalację infrastruktury ładowania w UE. Żeby temu zaradzić, Komisja Europejska musi szybko podjąć działania i ustalić wiążące cele w zakresie rozbudowy infrastruktury ładowania w państwach członkowskich. W przeciwnym razie w walce ze zmianami klimatu zagrożone są nawet obecne cele redukcyjne. To samo można powiedzieć u nas, w Polsce: infrastruktura, infrastruktura i jeszcze raz infrastruktura.  

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM
na podstawie informacji CEP.

PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Z pozdrowieniami
Jakub Faryś

Przeczytaj również
Popularne