Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Konkurs

Wzrost outsourcingu aut służbowych

w1Poziom nasycenia usługą car fleet management w całym rynku flotowym w Polsce po pierwszej połowie br. Instytut KerallaResearch szacuje na nie więcej niż 4%, a możliwą do pozyskania flotę aut firmowych, które potencjalnie mogłyby być outsourcowane, na ok. 580 tys. pojazdów. Katarzyna Pydychgeneraldirector/researcher Instytutu KerallaResearch Biorąc więc pod uwagę aktualny stan rynku, tj. 148 tys. wynajętych pojazdów, prognozy dla branży są zdecydowanie optymistyczne, mimo że nastroje przedsiębiorców w większości nadal są kiepskie. Pierwsza połowa br. nie należała do łatwych dla branży CFM. Rywalizacja z konkurencją, wzrost cen polis ubezpieczeniowych, wzrost cen paliw plus nieustanna presja na optymalizowanie kosztów używania aut firmowych. Mimo to, rynek notuje 4–5-procentową zwyżkę, a kolejne firmy decydują się na wydzielenie obszaru transportu specjalistom w2Rynek z perspektywy flot i klientaZ najnowszego raportu Instytutu Keralla wynika, że w obszarze pozyskiwania nowych klientów na usługi CFM nastąpiła progresja 4,5-proc. r./r. Wzrost odnotowano też w liczbie pojazdów obsługiwanych we wszystkich formach wynajmu (progresja 5,6% r./r.). Taką dynamiką zakończono pierwszą połowę roku 2012, co dowodzi, że również w okresie gospodarczego spowolnienia do używania samochodów firmowych administrowanych przez podmiot zewnętrzny przekonują się kolejni przedsiębiorcy.Rynek CFM po drugim kwartale tego roku osiągnął wynik 148,3 tys. pojazdów. Dwanaście miesięcy wcześniej, w formule outsourcingu jeździło po naszych drogach ok. 8 tysięcy pojazdów mniej. Do wynajmu długoterminowego przekonało się jak dotąd 16,7 tys. przedsiębiorców. Oferentom udało się więc w ciągu roku skutecznie przekonać do outsourcingu floty nieco ponad 700 podmiotów gospodarczych.Zakładając, że dotychczasowa dynamika sprzedaży zostanie utrzymana, a wszystko na to wskazuje, branża CFM, zgodnie z naszymi ubiegłorocznymi prognozami, wejdzie z wynikiem ponad 150 tys. firmowych aut w nowy 2013 rok. Struktura portfela usługWedług KerallaResearch, full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis) to konsekwentnie od miesięcy najlepiej sprzedające się warianty outsourcingu flot firmowych.W opcji FSL progresja w liczbie pojazdów liczona r./r. wyniosła 2,3%, natomiast dla opcji niepełnego wynajmu, aż 20,6%. Tylko w tych dwóch wariantach usług klienci firmowi użytkują łącznie ponad 130 tys. pojazdów, z czego 112 610 aut jeździ w opcji FSL, a 17 956 w niepełnym wynajmie.Po wcześniej notowanych spadkach, spółki CFM odbudowują sukcesywnie portfel klientów skłonnych oddać pojazdy firmowe tylko w zarządzanie (tj. usługa pozbawiona finansowania zewnętrznego) choć tu wyraźne są nieustanne zmiany, co świadczy, że to wariant usług najbardziej podatny na odpływ klientów i wymagający największej aktywności sprzedażowej. Po I półroczu br. 12 984 pojazdy były wyłącznie zarządzane przez firmy CFM, co daje wzrost 5,6% dla tej formy użytkowania aut firmowych, licząc wobec roku ubiegłego analogicznego okresu, lecz stanowi spadek, jeśli wziąć pod uwagę, że jeszcze w grudniu 2011 pojazdów w wyłącznym zarządzaniu raportowano na poziomie 13,1 tys. aut.Z raportu wynika, że wzrost sprzedaży nastąpił w grupie pojazdów obsługiwanych w najmie. Ta forma używania aut cieszy się coraz większym zainteresowaniem klientów. Rok temu w analogicznym okresie pojazdów w najmie było, przypomnijmy, niewiele ponad 3 tys. sztuk. Obecnie, po pierwszym półroczu br., przekonało się do tej formuły niemal 900 klientów firmowych, dla których jeżdżą już łącznie 4832 auta (wzrost 47,5% r./r.).Aktualnie full service leasing ma 76% udziału w dostępnych na rynku formach oferty outsourcingu firmowej floty. Wśród pozostałych 24% największy udział ma niepełny wynajem (12%), następnie wyłączne zarządzanie (9%) oraz zyskujący, jak widać, na znaczeniu w okresie spowolnienia gospodarczego najem pojazdów do firmy (3%). w3Rynek z perspektywy oferentówWynajem długoterminowy oferowało w Polsce, na koniec czerwca 2012 ok. 43 firm, w naszym badaniu udział wzięło 36 dostawców, którzy obsługują flotę stanowiącą – wg naszych szacunków – ok. 97% wszystkich zewnętrznie zarządzanych pojazdów służbowych w Polsce.Do ważniejszych wydarzeń w badanym okresie należy fuzja spółki KBC Autolease i Business Lease Poland. Pod skrzydła Business Lease Poland przeszli klienci spółki KBC i w efekcie Business Tease – wg danych PZWLP – zarządza flotą ok. 6 tys. pojazdów, co plasuje ją w pierwszej dziesiątce graczy, jednak ze względu na brak twardych statystyk, dane spółki umieszczono w kategorii „pozostali". W badanym okresie wycofały się z rywalizacji rynkowej dwie inne spółki CFM (Samset oraz Sorgan), tak więc stopniowo krajowy rynek CFM przechodzi proces konsolidacji i zmian, które w perspektywie upodobnią go, jak można sądzić, do modelu zachodnioeuropejskiego.Do wiodących oferentów branży należą: Masterlease, LeasePlan FM oraz Arval Service Lease Polska. Głównym graczem jest Masterlease. Spółka ma obecnie 14% udziału w rynku i obsługuje flotę ponad 20 tys. aut. LeasePlan FM obsługuje 19 074 pojazdy, co daje firmie już 13% udziału w krajowym rynku, a spółka ARVAL z udziałem 11%, zakończyła drugi kwartał wynikiem 16 279 pojazdów. Niezwykle dynamicznie zyskuje na znaczeniu spółka Carefleet, która obecnie ma już 6% udziału w rynku i obsługuje ponad 9 tys. pojazdów. Analizując historycznie wyniki tej firmy, okazuje się, że jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się firm CFM w Polsce ostatnich pięciu lat. w4Zrzeszenia oraz dealerskie programy fleet managementZ danych KerallaResearch wynika, że firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów łącznie obsługiwały na koniec drugiego kwartału 103 108 samochodów w różnych formach wynajmu, co daje Zrzeszeniu już 69,5% pokrycia w krajowym rynku. Największe floty członków PZWLP obsługiwane są przez LeasePlan, Arval oraz Alphabet Polska Fleet Management. W programie zarządzania flotą, oferowanym przez Toyotę, jedynym na razie programie dealerskim, który wypracował formułę typu management pojazdów na taką skalę w Polsce, uczestniczy blisko 400 firm-klientów. Wśród dealerów Toyoty promujących management flot, najaktywniej działają CorpoFlota (3579), Toyota Marki (3569), Carolina Fleet Management (1467) oraz Auto Podlasie (1254).W całym programie zarządczym Toyoty jeździ obecnie 12 411 samochodów służbowych. W rynku daje to TCCM 8% udziału. w5Pojedyncze największe flotyNajwiększe pojedyncze floty w kraju, obsługiwane dla jednego klienta w wariancie full service leasing mieli w swoim portfelu w drugim kwartale br.: Transpost (1933 pojazdy), Bankowy Fundusz Leasingowy (1072), Alphabet (967) oraz Toyota Marki FM (933).Największą krajową flotą w wynajmie niepełnoobsługowym, 545 pojazdy, opiekuje się Toyota Marki, następnie Alphabet Polska (527) oraz Volkswagen Leasing Polska (413).Największe pojedyncze floty wyłącznie zarządzane ma w portfelu BRE Leasing (754 pojazdy), Lease Plan (649), Toyota Marki (411) oraz Fraikin (396 pojazdów). Natomiast największe floty w zyskującym na popularności najmie obsługuje Cosmopol (131 aut) oraz Express (106) i Global CFM (102). Podsumowanie rynku oparto na danych przekazanych przez firmy car fleet management. Wyniki przekazało 36 dostawców, z czego część z zastrzeżeniem anonimowości (bez prezentacji nazwy firmy). Przyjęte definicje do statystyk w badaniu agencji badawczej KerallaResearchFull service leasing (FSL)Definicja: leasingowanie pojazdów z ryzykiem wartości końcowej pojazdów i serwisu po stronie dostawcy (leasingodawcy) opłacane przez klienta łącznie z pakietem usług zarządczych, przeważnie zryczałtowanych. Kontrakty pow. 24 miesięcy.Warunki klasyfikacji: klasyfikowanie pojazdów do kategorii FSL może nastąpić jeśli łącznie klient ma w kontrakcie: finansowanie floty poprzez umowę leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy, ryzyko wartości rezydualnej po stronie finansującego (dostawcy), czas trwania umowy minimum 24 miesiące, przynajmniej trzy usługi pozafinansowe (w tym zawsze serwis mechaniczny)Leasing z serwisem (niepełnoobsługowy)Definicja: Kontrakty minimum 24 miesiące z ryzykiem wartości końcowej pojazdu po stronie korzystającego (klienta).Warunki klasyfikacji: klasyfikowanie pojazdów do kategorii leasing i serwis może nastąpić, jeśli łącznie klient ma w kontrakcie:finansowanie floty poprzez umowę leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy lub leasingu finansowego,ryzyko po stronie korzystającego (klienta),czas trwania umowy: minimum 24 miesiące,przynajmniej 2 usługi, bez wymogu serwisu mechanicznego.Wyłączne zarządzanieDefinicja: zarządzanie samochodami na rzecz klienta, bez leasingu (zarządzanie dostawcami, opieka nad serwisowaniem aut, koordynacja wymiany opon, przeważnie likwidacja szkód etc.).Warunki klasyfikacji: brak finansowania floty klienta przez firmę zarządzającą flotą, umowa na zarządzanie flotą zawarta na minimum 6 miesięcy, dowolna liczba usług z listy usług pozafinansowych.NajemDefinicja: następuje wraz z przekazaniem do użytkowania pojazdu na okres od 6 do 24 miesięcy.Warunki klasyfikacji: Podatkowo nie jest kwalifikowany jako leasing operacyjny, ale jako najem, dzierżawa. Nie jest to usługa rent a car. Zawiera opiekę serwisową, administrowanie pojazdami, ubezpieczenie, przejmowanie ryzyka wartości rezydualnej. karpowiczKonrad KarpowiczDyrektor Handlowy i członek Zarządu firm Futura Leasing S.A., Prime Car Management S.A. oraz Masterlease Sp. z o.o. Rynek finansowania samochodów w Polsce to swego rodzaju barometr sytuacji w całej gospodarce. Zmiany na nim zachodzące są wynikiem zmieniających się możliwości i oczekiwań klientów. Wyniki za I półrocze, jakie przedstawia Instytut KerallaResearch, ilustrują zatem to, co dzieje się nie tylko z samą branżą, ale z całą gospodarką.Pierwsza połowa roku to był trudny, ale ciekawy czas dla branży. Kilkuprocentowy stabilny wzrost rynku CFM napawa nas jednak optymizmem i pozwala perspektywicznie patrzeć na nadchodzący rok. Rynek żyje, zmienia się, ewoluuje. Najważniejsze jest to, że nie pozostajemy w stagnacji. Z jednej strony jako firma zarządzająca największą flotą pojazdów firmowych w Polsce dostrzegamy powoli dywersyfikację listy i oferty marek tradycyjnie flotowych oraz zmianę oferty marek tradycyjnie detalicznych, w tym zwłaszcza pochodzących z Dalekiego Wschodu. W 2010 roku w naszej ofercie pojawił się Hyundai FleetLease – program finansowania samochodów tej marki wraz z szerokim pakietem usług dodatkowych. Po dwóch latach funkcjonowania tego programu widzimy, jak dynamicznie ta marka wkracza do flot i jak dużym powodzeniem cieszy się wśród naszych klientów. Marka w 2012 roku plasuje się na 6. miejscu wśród samochodów sprzedających się do firm. W 2010, kiedy uruchamialiśmy program, Hyundai zajmował 12. pozycję.Równolegle obserwujemy, jak wzrasta zainteresowanie klientów ofertą bardziej elastyczną i ekonomiczną w stosunku do powszechnie oferowanych produktów finansowych. Klienci coraz częściej przed czystym finansowaniem wybierają produkty złożone, które łączą w sobie finansowanie auta z pakietem usług dodatkowych. Potwierdza to również Instytut Keralla, który właśnie tzw. niepełny wynajem wskazuje jako drugą obok full service leasingu najlepiej sprzedającą się formę outsourcingu flot.Dla Masterlease rok 2012 to czas, kiedy dzieje się dużo, intensywnie i owocnie. Gros naszych działań w ostatnich miesiącach skupiliśmy na pracy nad ofertą. W efekcie przekonstruowaliśmy ją zgodnie z oczekiwaniami naszych klientów. Wymagało to wytężonej pracy i usprawnienia wielu procesów w firmie, a także uwzględnienie specyfiki branży i uwarunkowań gospodarczych. Ostatnie miesiące upłynęły nam również na rozmowach z dużymi klientami korporacyjnymi, których owocem są akwizycje nowych flot do kluczowych graczy w głównych branżach gospodarki. W tej chwili część naszego zespołu handlowego pracuje nad przygotowaniem i wydaniem dziesiątek aut w ramach nowych kontraktów.

Przeczytaj również
Popularne