Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Rejestracje na plusie. Maj lepszy od kwietnia, ale...

Rejestracje na plusie. Maj lepszy od kwietnia, ale...

W maju zarejestrowano w Polsce 43 649 samochodów osobowych, to o 13,15 proc. lepszy wynik (5 074 szt.) niż w roku ubiegłym. Czy są powody do zadowolenia? To zależy, bo jeśli weźmiemy pod uwagę wyniki kwietnia bieżącego roku, to maj jest słabszy pod względem rejestracji o 1,66 proc. (-737 szt.).

Jak podaje Samar, w ciągu pięciu miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano 226 728 nowych samochodów osobowych, o 15 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+29 636 szt.).

Co ciekawe w maju udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 31,13 proc., a firm osiągnął poziom 68,87 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w maju 30 063 auta.

Udział firm po pięciu miesiącach roku 2024 wyniósł 68,19 proc. Samar jednak zauważa, że statystyki nie uwzględniają osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Kto zyskał, kto stracił?

Aż jedenaście marek z pierwszych piętnastu klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Najwięcej zyskało Subaru (97 proc.), Mitsubishi (70 proc.) i Nissan (68 proc.)

Największe spadki odnotował z kolei Abarth (81 proc.), Fiat (proc. 53), Jaguar (53 proc.) i Mini (26 proc.).

Lider bez zmian

Tytuł lidera rynku niepodzielnie utrzymuje Toyota. W 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali 44 500 aut tej marki, o 18,56 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wynosi teraz 19,63 proc, choć warto zauważyć, że majowe dane, czyli 7 930 sztuk sprzedanych modeli tej marki, to najsłabszy wynik w tym roku.

Na drugim miejscu w zestawieniu znalazła się Skoda (25 608 szt.). W pięciu mieć miesięcy 2024 roku zarejestrowano o 20,36 proc. więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział Skody wynosi 11,29 proc.

Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 13 973 samochody, o 3,43 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 6,16 proc.

Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 13 442 sztuki, o 11,22 proc. mniej niż rok wcześniej. Piąte miejsce zajmuje Hyundai 12 419 aut, o 19,94 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku.

Jakie auta kupujemy najchętniej?

Jak wynika z analizy Samaru, najczęściej kupowanym samochodem osobowym w 2024 roku pozostaje Toyota Corolla (12 136 szt.; +39,70 proc. r./r.), na drugim miejscu jest Skoda Octavia (9 957 szt.; +63,15 proc. r./r.), na trzecim Toyota Yaris Cross (6 845 szt. +1,26 proc. r./r.). Kolejne miejsca zajmują Toyota RAV4 (6 187 szt.; +90,55 proc.) i Toyota C-HR (5 844 szt.; +24,08 proc. r./r.).

Także wśród klientów indywidualnych najpopularniejsza jest Toyota. Tym razem to Yaris Cross (4 040 szt.; +25,94 proc.), na drugim miejscu — KIA Sportage (3 014 szt.; +47,53 proc.), na trzecim – Toyota C-HR (2 775 szt.; +64,30 proc.), dalej – Toyota RAV4 (2 160 szt.; +111,76 proc.), a na piątym – Skoda Kamiq (2 043 szt. +67,18 proc.).

Nieco inaczej jest w przypadku klientów firmowych. Tutaj najczęściej rejestrowanym modelem flotowym jest Toyota Corolla (10 108 szt.; +31,10 proc.). Na drugim miejscu Skoda Octavia (8 146 szt.; +53,81 proc.), dalej kolejne modele Toyoty – RAV4 (4 027 szt.; +80,83 proc.) i Yaris (3 678 szt.; -18,93 proc.). Czołową piątkę zamyka Hyundai Tucson (3 317 szt.; +46,64 proc.).

Chińczycy powoli do góry

Warto odnotować także coraz lepsze wyniki rejestracji marek chińskich. W maju MG odnotowało wzrost o 40 proc. (671 zarejestrowanych aut), BAIC - 80 sztuk (wzrost o 11 proc.) a Maxus rozbił bank i zwiększył liczbę rejestracji o 200 proc. W liczbach bezwzględnych to jednak wzrost o 4 samochody. Pierwsze rejestracje odnotowała także Omoda i BYD.

Na próżno w CEPiK szukać jednak innych marek z Państwa Środka, które miały swoje premiery nad Wisłą. Nie znajdziemy w zestawieniu ani jednego auta marki Voyach czy Hongqi.

Samochody dostawcze

W tej kategorii widoczne są spadki sprzedaży, a co za tym idzie spadki rejestracji. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów w maju 2024 roku zarejestrowano w Polsce 4 781 samochodów dostawczych, o 8,79 proc. (-461 szt.) mniej niż w kwietniu br. i o 13,7 proc. (-759 szt.) mniej niż przed rokiem.

W porównaniu rok do roku nadal jednak jesteśmy na plusie. W 2024 roku zarejestrowano łącznie 26 148 aut dostawczych, czyli o 2,5 proc. (637 szt.) więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Tytuł lidera rynku nadal należy do Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotąd 5 140 aut tej marki. Na pozycję wicelidera awansował Ford z wynikiem rejestracji 3 602 pojazdów. Na trzecie miejsce spadł Fiat (3 315 aut dostawczych).

 



Przeczytaj również
Popularne