W maju zarejestrowano w Polsce 43 649 samochodów osobowych, to o 13,15 proc. lepszy wynik (5 074 szt.) niż w roku ubiegłym. Czy są powody do zadowolenia? To zależy, bo jeśli weźmiemy pod uwagę wyniki kwietnia bieżącego roku, to maj jest słabszy pod względem rejestracji o 1,66 proc. (-737 szt.).
Jak podaje Samar, w ciągu pięciu miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano 226 728 nowych samochodów osobowych, o 15 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+29 636 szt.).
Co ciekawe w maju udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 31,13 proc., a firm osiągnął poziom 68,87 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w maju 30 063 auta.
Udział firm po pięciu miesiącach roku 2024 wyniósł 68,19 proc. Samar jednak zauważa, że statystyki nie uwzględniają osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Aż jedenaście marek z pierwszych piętnastu klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Najwięcej zyskało Subaru (97 proc.), Mitsubishi (70 proc.) i Nissan (68 proc.)
Największe spadki odnotował z kolei Abarth (81 proc.), Fiat (proc. 53), Jaguar (53 proc.) i Mini (26 proc.).
Tytuł lidera rynku niepodzielnie utrzymuje Toyota. W 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali 44 500 aut tej marki, o 18,56 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wynosi teraz 19,63 proc, choć warto zauważyć, że majowe dane, czyli 7 930 sztuk sprzedanych modeli tej marki, to najsłabszy wynik w tym roku.
Na drugim miejscu w zestawieniu znalazła się Skoda (25 608 szt.). W pięciu mieć miesięcy 2024 roku zarejestrowano o 20,36 proc. więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział Skody wynosi 11,29 proc.
Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 13 973 samochody, o 3,43 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 6,16 proc.
Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 13 442 sztuki, o 11,22 proc. mniej niż rok wcześniej. Piąte miejsce zajmuje Hyundai 12 419 aut, o 19,94 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku.
Jak wynika z analizy Samaru, najczęściej kupowanym samochodem osobowym w 2024 roku pozostaje Toyota Corolla (12 136 szt.; +39,70 proc. r./r.), na drugim miejscu jest Skoda Octavia (9 957 szt.; +63,15 proc. r./r.), na trzecim Toyota Yaris Cross (6 845 szt. +1,26 proc. r./r.). Kolejne miejsca zajmują Toyota RAV4 (6 187 szt.; +90,55 proc.) i Toyota C-HR (5 844 szt.; +24,08 proc. r./r.).
Także wśród klientów indywidualnych najpopularniejsza jest Toyota. Tym razem to Yaris Cross (4 040 szt.; +25,94 proc.), na drugim miejscu — KIA Sportage (3 014 szt.; +47,53 proc.), na trzecim – Toyota C-HR (2 775 szt.; +64,30 proc.), dalej – Toyota RAV4 (2 160 szt.; +111,76 proc.), a na piątym – Skoda Kamiq (2 043 szt. +67,18 proc.).
Nieco inaczej jest w przypadku klientów firmowych. Tutaj najczęściej rejestrowanym modelem flotowym jest Toyota Corolla (10 108 szt.; +31,10 proc.). Na drugim miejscu Skoda Octavia (8 146 szt.; +53,81 proc.), dalej kolejne modele Toyoty – RAV4 (4 027 szt.; +80,83 proc.) i Yaris (3 678 szt.; -18,93 proc.). Czołową piątkę zamyka Hyundai Tucson (3 317 szt.; +46,64 proc.).
Warto odnotować także coraz lepsze wyniki rejestracji marek chińskich. W maju MG odnotowało wzrost o 40 proc. (671 zarejestrowanych aut), BAIC - 80 sztuk (wzrost o 11 proc.) a Maxus rozbił bank i zwiększył liczbę rejestracji o 200 proc. W liczbach bezwzględnych to jednak wzrost o 4 samochody. Pierwsze rejestracje odnotowała także Omoda i BYD.
Na próżno w CEPiK szukać jednak innych marek z Państwa Środka, które miały swoje premiery nad Wisłą. Nie znajdziemy w zestawieniu ani jednego auta marki Voyach czy Hongqi.
W tej kategorii widoczne są spadki sprzedaży, a co za tym idzie spadki rejestracji. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów w maju 2024 roku zarejestrowano w Polsce 4 781 samochodów dostawczych, o 8,79 proc. (-461 szt.) mniej niż w kwietniu br. i o 13,7 proc. (-759 szt.) mniej niż przed rokiem.
W porównaniu rok do roku nadal jednak jesteśmy na plusie. W 2024 roku zarejestrowano łącznie 26 148 aut dostawczych, czyli o 2,5 proc. (637 szt.) więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Tytuł lidera rynku nadal należy do Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotąd 5 140 aut tej marki. Na pozycję wicelidera awansował Ford z wynikiem rejestracji 3 602 pojazdów. Na trzecie miejsce spadł Fiat (3 315 aut dostawczych).