Pomimo wzrostu cen katalogowych, średnia cena sprzedaży nowych aut spadła w minionych 12 miesiącach o ponad 7 tysięcy zł brutto, czyli o 5% - podała platforma Carsmile. Polacy wybierają dziś modele kosztujące po rabacie średnio 145 tys. zł. Jakie auta można kupić za taką sumę?
Średnia rzeczywista cena sprzedaży auta sfinansowanego leasingiem wyniosła w maju 118,1 tys. zł netto po rabacie, czyli nieco ponad 145 tys. zł licząc z VATem – wynika z danych Carsmile. W skali roku średnia cena zakupu nowego samochodu obniżyła się dokładnie o 7 342 zł brutto, tj. o 5% – podała platforma. Leasing jest najpopularniejszą formą finansowania nowych aut w Polsce, wykorzystywaną w niemal co drugiej transakcji zakupu nowego pojazdu.
- Auta tanieją, to jest fakt. Ceny katalogowe co prawda nadal wykazują niewielki wzrost, ale jeśli uwzględnimy możliwy do uzyskania rabat, to okazuje się, że nowy samochód można dziś kupić taniej niż przed rokiem. To bardzo dobra wiadomość dla osób, które chcą zmienić auto, zwłaszcza, że pomimo spadku cen wybór modeli dostępnych od ręki jest bardzo duży – mówi Michał Knitter, założyciel platformy Carsmile, należącej do Grupy OLX.
Z danych Carsmile wynika, że średni rabat, jaki można było uzyskać w maju na nowy samochód wyniósł 17,2% od ceny katalogowej.– Po kwietniowym ograniczeniu upustów cenowych, kiedy to ich średni poziom na rynku spadł w okolice 15%, w maju dilerzy znów lżejszą rękę udzielali rabatów. Widać jednak, że granicę 17% trudno będzie przekroczyć. Wyższy poziom oznaczałby bowiem sprzedaż aut ze stratą – ocenia Sylwester Łagowski, szef działu zamówień Carsmile. Dodaje, że 17,2% to rynkowa średnia, ale na rynku można zaleźć modele przecenione o 20% i więcej.
Kwotowo upust, jaki można uzyskać na auto średniej klasy wynosi ok. 25-30 tys. zł. -Nie spodziewam się, aby ta kwota mogła jeszcze wzrosnąć. Wyprzedaż rocznika 2023 dobiega końca, znakomita większość aut, które dziś sprzedajemy pochodzi z rocznika 2024 – podsumowuje założyciel Carsmile. Przypomnijmy, że przed rokiem średni upust jaki można było uzyskać od ceny katalogowej wynosił „jedynie” 8,4%. Widać więc, że sprzedawcy naprawdę agresywnie walczą dziś o klientów.
Przyjmując na podstawie danych za maj, że Polacy poszukujący nowego samochodu, celują obecnie w samochody kosztujące ok. 145 tys. zł brutto po rabacie, analitycy Carsmile wytypowali przykładowe modele, jakie – po negocjacjach - można kupić za cenę zbliżoną do tej wartości. Na liście znalazły się: Peugeot 408, Cupra Formentor, KIA Sportage, Audi A3, Skoda Octavia, Toyota Corolla oraz Volkswagen Passat. Modele te odzwierciedlają dzisiejszy „środek” rynku nowych samochodów w Polsce.
Katarzyna Siwek