Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Wyzwania branży transportowej i jej rola we współczesnej gospodarce

Branża transportu drogowego to jedno z najważniejszych ogniw rozwoju nowoczesnej gospodarki. W przypadku Polski jest ona szczególnie istotna, gdyż w samym 2020 r. przewiozła ponad 2,3 mld ton towarów – zdecydowanie więcej, niż drugi w kolejności transport kolejowy, który przewiózł trochę ponad 200 tys. ton. Jednocześnie Polscy przewoźnicy byli zdecydowanym liderem w przewozach międzynarodowych w UE z udziałem przekraczającym 32 proc., tj. prawie trzykrotnie wyższym niż druga w kolejności Hiszpania. Oznacza to większe przychody całej branży i poprawienie jej pozycji na tle innych sektorów. Nie zmieniła tego nawet pandemia, co widać na przykład po wartości myta naliczonego polskim przewoźnikom w Niemczech w 2020 r. (https://www.santander.pl/_fileserver/item/1508060)

Wyzwania stojące przed branżą transportową

Branża transportowa – tak jak każdy inny sektor w gospodarce – musi zmierzyć się ze swoim wpływem na zjawisko globalnego ocieplenia. Zbyt gwałtowny wzrost temperatury atmosfery jest jednym z największych wyzwań stojących przed współczesnym światem. Nie można mówić o skutecznej walce z tym zjawiskiem bez zmian w branży transportowej. Warto zaznaczyć, że jest ona gotowa na podjęcie wyzwania – aż 68 proc. ankietowanych menedżerów flot w badaniu Webfleet wskazało, że jedną z najważniejszych zalet z korzystania z aut elektrycznych jest ochrona środowiska i redukcja emisji CO2. Co więcej, od 40 do 60 proc. ankietowanych planuje zakupić lub wynająć w najbliższych trzech latach samochód niskoemisyjny (elektryczny – 44 proc., hybrydowy – 59 proc., hybrydowy typu PHEV – 44 proc.).

Kolejnym wyzwaniem stojącym przed branżą transportową są oczywiście zmieniające się – szczególnie w obliczu pandemii – zachowania i oczekiwania konsumenckie. Ludzie coraz chętniej robią zakupy przez internet, co się wiąże z większą liczbą przesyłek, które trzeba transportować. Firma PwC przewiduje, że w 2022 r. wartość rynku e-commerce wyniesie 105 mld zł, a w ciągu czterech lat wzrośnie o prawie 60 proc. – do 162 mld zł. Jest to tym większe wyzwanie, że wraz ze wzrostem wolumenu zamówień rosną również wymagania klientów odnośnie terminowości i gwarancji dostaw. Jest to szczególnie istotne w transporcie tzw. ostatniej mili.

Nie mniej istotnym problemem dla niemal wszystkich branż gospodarki w Polsce są skutki inwazji Rosji na Ukrainę. Chodzi przede wszystkim o wzrost cen paliwa oraz deficyt kierowców, który po 24 lutego stał się jeszcze bardziej dokuczliwy dla firm transportowych. Sytuacja ta zmusza firmy do szukania sposobów na cięcie kosztów bez uszczerbku na jakości usług oraz zwiększonej efektywności działania flot. Jest to niezbędne, by móc utrzymać dotychczasowych klientów i zdobywać nowych. Na rynku pozostaną tylko te firmy, którym uda się w tym obszarze osiągnąć sukces.

Istotnym problemem dla niemal wszystkich branż gospodarki w Polsce są skutki inwazji Rosji na Ukrainę. Chodzi przede wszystkim o wzrost cen paliwa oraz deficyt kierowców, który po 24 lutego stał się jeszcze bardziej dokuczliwy dla firm transportowych. Sytuacja ta zmusza firmy do szukania sposobów na cięcie kosztów bez uszczerbku na jakości usług oraz zwiększonej efektywności działania flot. Jest to niezbędne, by móc utrzymać dotychczasowych klientów i zdobywać nowych.


Wsparcie flot dzięki nowym technologiom

Jednym z najlepszych sposobów dla firm transportowych na skuteczne stawienie czoła tym wyzwaniom jest wykorzystanie nowych możliwości jakie daje telematyka. Platforma WEBFLEET oferowana przez Webfleet Solutions pozwala zwiększyć efektywność floty i zmniejszyć dzięki temu ślad węglowy. Jest to możliwe m.in. dzięki efektywnemu planowaniu tras z uwzględnieniem aktualnych informacji drogowych i przekazywanie ich bezpośrednio do kierowców. Większą wydajność w dostarczaniu towarów do klientów można osiągnąć także dzięki dokładnej lokalizacji floty w czasie rzeczywistym, dynamicznemu przydzielaniu zadań i łatwej komunikacji z kierowcami. Monitorowanie i analizowanie stylu jazdy pozwala z kolei zaoszczędzić nawet 20 proc. kosztów paliwa i tych związanych z przeglądami.

Platforma WEBFLEET pozwala również zarządzać pojazdami EV oraz pojazdami spalinowymi w ramach jednego interfejsu. Zapewnia także kluczowe informacje potrzebne do zarządzania flotą „elektryków” jak np. o poziomie naładowania baterii, pozostałym zasięgu przy danym naładowaniu, czasie ładowania (na podstawie raportów o ładowaniu), pozostałym czasie ładowania oraz zbyt długim czasie ładowania (sygnalizacja niesprawności). Zapewnia również dostęp do mapy zasięgów, mapy punktów ładowania w nawigacji i aplikacji oraz nawigację do najbliższego punktu ładowania. Z kolei rozwiązanie WEBFLEET Video łączy nagrania z kamery samochodowej z danymi dotyczącymi jazdy, umożliwiając pełny wgląd w okoliczności zdarzeń drogowych, co może być istotne w walce z nieuczciwymi roszczeniami. Co więcej, identyfikuje także ryzykowne zachowania i ostrzega kierowcę, pomagając mu uniknąć wypadków. Kamerę można dowolnie skonfigurować, dostosowując ją do potrzeb kierowców i firmy w zakresie prywatności.

Warto też w tym kontekście wymienić rozwiązanie WEBFLEET TPMS, które zapewnia stały monitoring opon poprzez mierzenie ich ciśnienia i temperatury. Pozwala to predykcyjne zarządzanie nimi co z kolei stanowi istotny element zwiększający efektywność flot. Większość awarii ciężkich samochodów ciężarowych na europejskich drogach jest spowodowana problemami związanymi z oponami, wynikającymi z ich niedopompowania. Webfleet Solutions oferuje również automatyczny dostęp do usługi e-TOLL, bez konieczności inwestycji w dodatkowe jednostki pokładowe OBU (z ang. On-Board Unit).

Nowa platforma wiedzy dla firm transportowych

Szczegóły na temat tego, w jaki sposób branża transportowa może odpowiedzieć na stojące przed nią wyzwania oraz w jaki sposób może przyczynić się do zmian w transformacji gospodarki na bardziej przyjazną środowisku będzie można poznać już 26 kwietnia na Webfleet Mobility Conference. Jest to pierwsza edycja globalnej konferencji organizowanej przez Webfleet Solutions oraz Bridgestone, podczas której eksperci, praktycy branżowi oraz dziennikarze będą dzielić się swoją wiedzą na tematy związane z przyszłością branży transportowej. Chociaż jest to wydarzenie globalne, to będzie na nim część poświęcona wyłącznie Europie Środkowej, w której wystąpią prelegenci z naszego regionu. Opowiedzą oni m.in. o rozwoju elektromobilności, strategii rozwoju zrównoważonej mobilności, biznesie flotowym na przykładzie rynku węgierskiego, roli telematyki w budowaniu przyszłości mobilności i wiele więcej. Wszyscy uczestnicy wydarzenia otrzymają dostęp do raportu „Mobility 2032”, w którym będą mogli znaleźć wyniki badań wśród menedżerów flot na temat tego, w jaki sposób ich zdaniem będzie wyglądać rynek mobility w 2032 r. wraz z komentarzami ekspertów. Materiał ten pozwoli czytelnikom dowiedzieć się, które trendy już obecne na rynku się utrzymają, i które będą miały na branżę największy wpływ. Zapraszamy do rejestracji!

Dariusz Terlecki

Bezpłatna rejestracja na stronie:
https://www.webfleet.com/pl_pl/webfleet/lp/mobility-conference-2022/.

 

Przeczytaj również
Popularne