Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Rejestracje pojazdów kwiecień 2024

GSR czyli będzie bezpieczniej

Na początek należy się Państwu wyjaśnienie lub przypomnienie, co oznacza przywołany skrót. General Safety Regulation to nazwa aktu prawnego, obowiązującego na terenie Unii Europejskiej, odnoszącego się do wyposażenia pojazdu, które wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Po raz pierwszy GSR pojawił się w 2009 r. zaś jego następna wersja z 2019 r. wprowadziła dalsze wymogi dotyczące wyposażania pojazdów w kolejne systemy z zakresu bezpieczeństwa. Już niebawem, bo od 7 lipca br. większość tych rozwiązań będzie musiała znaleźć się we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Wynikają one z przyjęcia ambitnego programu Vision Zero mającego na celu wyeliminowanie wypadków śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach do 2050 r. w całej Unii.
Obowiązkowe wyposażenie jakie pojawi się w każdym samochodzie to m.in. system, który rozpozna znaki ograniczenia prędkości i poinformuje o nich kierowcę. To też system, który sprawdzi, czy kierowca kontroluje sytuację na drodze, system, który wspomaga utrzymanie się na pasie ruchu i w razie jego przekroczenia- albo wykrycia niebezpieczeństwa przekroczenia, poinformuje o tym prowadzącego, to też system czujników i kamer cofania, system kontroli martwego pola widzenia czy monitorujący poziom ciśnienia w oponach. To tylko kilka z najistotniejszych – z punktu widzenia wyposażenia- układów, które będą pomagały kierowcom prowadzić bezpiecznie. Pierwszy wspomniany przeze mnie system w praktyce polega na tym, że samochód odczytuje znaki drogowe dotyczące ograniczenia prędkości i informuje o nich kierowcę przez wyświetlenie znaku na zestawie nośników, ale też sygnalizuje przekroczenie prędkości – o ile ono nastąpi. Odbywa się to przy pomocy sygnału dźwiękowego, a mówiąc najprościej – kiedy przekroczymy prędkość – „będzie nam dzwoniło”. Drugi bardzo ważny system będzie monitorował, czy kierowca jest odpowiednio skupiony i czy nie odwraca wzroku od drogi. Ten system będzie działać zarówno w dzień jak i w nocy i będzie reagował, gdy kierowca nawet na kilka sekund przestanie patrzeć na drogę. Dlaczego to jest takie ważne? Niestety wielu kierowców w trakcie jazdy przegląda telefon czy czyta sms-y. Odczytanie sms-a zajmuje ok. kilku sekund, co obrazowo ujmując wygląda tak, że jadąc z prędkością 70 km/h w ciągu tych kilu sekund przejeżdżamy mniej więcej odległość boiska piłkarskiego. Nie trzeba chyba tłumaczyć, co może zdarzyć się w tym czasie w gęstym ruchu na autostradzie... Na marginesie pojawia się oczywiście pytanie, czy te systemy będzie można wyłączyć. Niektóre z nich będziemy mogli dezaktywować przy każdorazowym uruchomieniu silnika, choć pojawiły się informacje, że będzie można je wyłączyć w sposób niezgodny z prawem. Zapewne pojawią się dedykowane temu „usługi”, podobnie jak ma to miejsce w przypadku wycinania filtrów DPF. Trzeba jednak wyraźnie podkreślić, że takie działania po pierwsze będą niezgodne z prawem i po drugie- należy pamiętać, że te narzędzia mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa, nawet jeśli dla niektórych z Państwa okażą się nieco irytujące. Jednak tu nadrzędnym dobrem jest bezpieczny samochód, chroniący ludzkie zdrowie i życie. I takich bezpiecznych pojazdów i tylko szczęśliwych podróży Państwu i sobie życzę.

Jakub Faryś

Prezes PZPM

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Przeczytaj również
Popularne