Branża motoryzacyjna na zakręcie
Otym, że branża motoryzacyjna jest w bardzo trudnej sytuacji wiemy już od dawna. Do skutków pandemii, kryzysu półprzewodnikowego doszła jeszcze wojna w Ukrainie, a jej konsekwencje już dziś są wyraźnie odczuwalne w wielu dziedzinach gospodarki. Zerwane zostały łańcuchy dostaw, których najbardziej spektakularnym przykładem dla sektora motoryzacyjnego są problemy z dostawami wiązek przewodów. Ale jedną z ważniejszych konsekwencji wojny w Ukrainie są sankcje nałożone na Rosję, w efekcie których zamknięte zostały fabryki i praktycznie wszyscy światowi producenci wycofali się z tego rynku, co oznacza dla nich bardzo wymierne straty. To wszystko powoduje także, że nasz biznes znalazł się w otoczeniu, którego jeszcze kilka lat temu nikt by się nie spodziewał … No cóż, coraz częściej się zdarza, że klienci, którzy przychodzą dziś do salonów po pierwsze słyszą, że nie wiadomo, kiedy zamówiony przez nich samochód zostanie wyprodukowany i dostarczony, po drugie – nie wiadomo, jaka będzie jego końcowa cena. To frustrujące, bo przecież żyjemy w kapitalizmie, a jak wiadomo w kapitalizmie to sprzedawca zabiega o klienta. Po raz pierwszy w powojennej historii jako branża motoryzacyjna zostaliśmy postawieni w zupełnie nowej, dość kuriozalnej sytuacji w dodatku, z przyczyn zupełnie od nas niezależnych. Bo przecież już dziś wiemy, że choćby ceny energii i stali niezbędnych do produkcji pojazdów znacznie – nawet kilkukrotnie – wzrosły, nie wspominając już o innych kluczowych surowcach np. palladzie, niklu czy licie, bez których produkcja jest po prostu niemożliwa. Tak więc to, że producent nie może sprecyzować końcowej ceny pojazdu nie wynika z jego złej woli, nieefektywnego procesu produkcji czy złej logistyki. Po prostu nie pozwalają na to niestabilne gospodarcze i geopolityczne warunki funkcjonowania biznesu, na które podkreślam raz jeszcze – producenci nie mają wpływu. Ta sytuacja co oczywiste nie odnosi się tylko do produkcji i sprzedaży samochodów osobowych, ale także ciężarowych i dostawczych, a ten segment jest bardzo istotny dla całej gospodarki, bo odpowiada za transport i sektor usług. Pragnę przypomnieć, że dziś coraz więcej towarów kupujemy w internecie, więc choćby z tego powodu zapotrzebowanie na samochody dostawcze i ciężarowe rośnie. Niestety również w tym segmencie spadają rejestracje, ponieważ nie jesteśmy w stanie dostarczyć wystarczającej ilości samochodów na rynek. Wszystko, czego nauczyliśmy się o sprzedaży pojazdów na naszych oczach zmienia się i przewartościowuje, a my – jako branża robimy wszystko, by dostosować się do tych zmian, by w możliwie jak najlepszym stopniu spełniać oczekiwania naszych klientów i zapewniać dostęp do mobilności, która we współczesnym świecie jest jedną z kluczowych potrzeb.
Czekamy zatem na powrót do stabilizacji i normalności, które – obawiam się – nie nadejdą w najbliższym czasie. Jednak mam nadzieję, że przeczekamy te trudne chwile i kupno samochodu znów stanie się przyjemnością, czego Państwu i sobie życzę.
Jakub Faryś
Prezes PZPM
Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.