Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Rejestracje pojazdów kwiecień 2022

Branża motoryzacyjna na zakręcie

Otym, że branża motoryzacyjna jest w bardzo trudnej sytuacji wiemy już od dawna. Do skutków pandemii, kryzysu półprzewodnikowego doszła jeszcze wojna w Ukrainie, a jej konsekwencje już dziś są wyraźnie odczuwalne w wielu dziedzinach gospodarki. Zerwane zostały łańcuchy dostaw, których najbardziej spektakularnym przykładem dla sektora motoryzacyjnego są problemy z dostawami wiązek przewodów. Ale jedną z ważniejszych konsekwencji wojny w Ukrainie są sankcje nałożone na Rosję, w efekcie których zamknięte zostały fabryki i praktycznie wszyscy światowi producenci wycofali się z tego rynku, co oznacza dla nich bardzo wymierne straty. To wszystko powoduje także, że nasz biznes znalazł się w otoczeniu, którego jeszcze kilka lat temu nikt by się nie spodziewał … No cóż, coraz częściej się zdarza, że klienci, którzy przychodzą dziś do salonów po pierwsze słyszą, że nie wiadomo, kiedy zamówiony przez nich samochód zostanie wyprodukowany i dostarczony, po drugie – nie wiadomo, jaka będzie jego końcowa cena. To frustrujące, bo przecież żyjemy w kapitalizmie, a jak wiadomo w kapitalizmie to sprzedawca zabiega o klienta. Po raz pierwszy w powojennej historii jako branża motoryzacyjna zostaliśmy postawieni w zupełnie nowej, dość kuriozalnej sytuacji w dodatku, z przyczyn zupełnie od nas niezależnych. Bo przecież już dziś wiemy, że choćby ceny energii i stali niezbędnych do produkcji pojazdów znacznie – nawet kilkukrotnie – wzrosły, nie wspominając już o innych kluczowych surowcach np. palladzie, niklu czy licie, bez których produkcja jest po prostu niemożliwa. Tak więc to, że producent nie może sprecyzować końcowej ceny pojazdu nie wynika z jego złej woli, nieefektywnego procesu produkcji czy złej logistyki. Po prostu nie pozwalają na to niestabilne gospodarcze i geopolityczne warunki funkcjonowania biznesu, na które podkreślam raz jeszcze – producenci nie mają wpływu. Ta sytuacja co oczywiste nie odnosi się tylko do produkcji i sprzedaży samochodów osobowych, ale także ciężarowych i dostawczych, a ten segment jest bardzo istotny dla całej gospodarki, bo odpowiada za transport i sektor usług. Pragnę przypomnieć, że dziś coraz więcej towarów kupujemy w internecie, więc choćby z tego powodu zapotrzebowanie na samochody dostawcze i ciężarowe rośnie. Niestety również w tym segmencie spadają rejestracje, ponieważ nie jesteśmy w stanie dostarczyć wystarczającej ilości samochodów na rynek. Wszystko, czego nauczyliśmy się o sprzedaży pojazdów na naszych oczach zmienia się i przewartościowuje, a my – jako branża robimy wszystko, by dostosować się do tych zmian, by w możliwie jak najlepszym stopniu spełniać oczekiwania naszych klientów i zapewniać dostęp do mobilności, która we współczesnym świecie jest jedną z kluczowych potrzeb.

Czekamy zatem na powrót do stabilizacji i normalności, które – obawiam się – nie nadejdą w najbliższym czasie. Jednak mam nadzieję, że przeczekamy te trudne chwile i kupno samochodu znów stanie się przyjemnością, czego Państwu i sobie życzę.

Jakub Faryś

Prezes PZPM

 

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Przeczytaj również
Popularne