Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Obsługa techniczna samochodów w wynajmie długoterminowym pod lupą

W cykl życia każdego firmowego pojazdu wpisane są takie działania, jak przeglądy serwisowe, czynności konserwacyjne czy naprawy usterek i uszkodzeń powstałych w trakcie eksploatacji. Coraz więcej polskich przedsiębiorców zleca ich realizację wyspecjalizowanym firmom car fleet management (CFM). Jak wygląda to w praktyce i czy rzeczywiście się opłaca? Razem z Robertem Polakiem, kierownikiem Działu Napraw Mechanicznych w Carefleet S.A., bierzemy na warsztat kulisy obsługi technicznej samochodów flotowych finansowanych w formie wynajmu długoterminowego.

 

Tomasz Siwiński: Co czwarte nowe auto osobowe nabywane przez firmy w Polsce finansowane jest w formie wynajmu długoterminowego, którego integralną częścią jest obsługa serwisowa. Jakie korzyści wynikają z przekazania opieki technicznej nad pojazdami w ręce firmy takiej jak Carefleet?
Robert Polak: Tych korzyści jest bardzo wiele i, najogólniej rzecz ujmując, sprowadzają się one do oszczędności – zarówno czasu, jak i pieniędzy. Wynika to przede wszystkim z faktu przeniesienia na nas wszystkich działań związanych z właściwym funkcjonowaniem, naprawą i bezpieczeństwem pojazdów. Rolą Carefleet jest więc czuwanie nad terminowością wykonywanych przeglądów oraz zarządzanie całą logistyką serwisowania pojazdów – począwszy od wskazania odpowiedniego warsztatu, poprzez weryfikację zasadności napraw, skończywszy na dopełnieniu wszelkich formalności administracyjnych. Dzięki wieloletniej współpracy z sieciami serwisowymi jesteśmy w stanie skrócić czas realizacji usług do niezbędnego minimum, a to pozwala uniknąć niepotrzebnych przestojów.
Wspieramy klientów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, często pomagając im w trudnych i niestandardowych sytuacjach. Współpracujemy z ponad 600 punktami naprawczymi na terenie całej Polski, co pozwala nam kompleksowo obsługiwać również bardzo duże firmy, których służbowe pojazdy rozlokowane są w różnych częściach kraju. Osoba odpowiedzialna za zarządzanie firmową flotą lub użytkownik samochodu nie musi więc szukać odpowiedniego warsztatu, czuwać nad przebiegiem napraw czy rozliczać się z serwisem. Od tego wszystkiego jesteśmy my.

Przeglądając opinie publikowane na forach internetowych, można odnieść wrażenie, że plagą w polskich warsztatach są różnego rodzaju mniejsze lub większe nadużycia związane z zawyżaniem kosztów lub nieprawidłowym wykonywaniem usług. Czy Państwo spotykacie się z takimi sytuacjami i jak sobie z nimi ewentualnie radzicie?
Rzeczywiście, takich historii słyszy się wiele i podejrzewam, że znaczna część właścicieli pojazdów przynajmniej raz została naciągnięta w warsztacie samochodowym. Zazwyczaj zaczyna się to już na etapie wstępnej wyceny prac i niestety takie praktyki zdarzają się także w autoryzowanych stacjach obsługi. Jako firma CFM również spotykamy się z tego rodzaju sytuacjami. Pamiętajmy, że w serwisach pracują tylko ludzie, którzy wynagradzani są w oparciu o przepracowane roboczogodziny i liczbę sprzedanych części, stąd też nieraz pojawia się pokusa do nadużyć. Naszą rolą natomiast jest wyłapywanie takich zdarzeń. Zresztą robimy to bardzo skutecznie, ponieważ w Dziale Napraw Mechanicznych Carefleet, który jest odpowiedzialny za nadzorowanie obsługi serwisowej finansowanych przez nas pojazdów, zatrudnione są osoby, które mają bardzo duże kompetencje techniczne oraz bogate doświadczenie praktyczne. Pamiętam na przykład sytuację, kiedy jeden z finansowanych przez nas Fordów Transitów trafił do warsztatu z problemem nierównej pracy silnika. Serwis zdiagnozował do wymiany części za prawie 13 000 zł. Nie do końca zgadzaliśmy się z ich opinią i przewieźliśmy pojazd do innego punktu, gdzie okazało się, że do wymiany jest jedynie przewód gumowy (koszt wraz z wymianą wyniósł około 1100 zł), a silnik pracuje poprawnie. W przypadku zwykłego klienta, który nie zawsze zna się na technologii napraw, pierwsza diagnoza serwisu, do którego trafia pojazd, jest zazwyczaj już ostatnią. W przypadku obsługi technicznej w Carefleet tak nie jest, a jeśli widzimy powtarzające się próby nadużyć, rezygnujemy ze współpracy z danym serwisem. Przy okazji chciałbym nadmienić, że dodatkową korzyścią wynikającą z tego, że w naszym Dziale Napraw Mechanicznych pracują osoby z silnymi kompetencjami technicznymi, jest możliwość skrócenia całego procesu naprawy do niezbędnego minimum. Przedstawiciele punktów serwisowych bardzo chwalą sobie merytorykę rozmów z naszymi ekspertami oraz ich rzeczowość i znajomość branży. Nie trzeba tracić czasu na generowanie materiałów dowodowych, potwierdzanie, że coś wynika z czegoś – w oparciu o naszą wiedzę i doświadczenie jesteśmy w stanie skutecznie weryfikować zasadność rekomendowanych napraw. To oczywiście przekłada się na realne oszczędności dla naszych klientów – zarówno pod względem czasowym, jak i finansowym.

Wspieramy klientów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, często pomagając im w trudnych i niestandardowych sytuacjach. Współpracujemy z ponad 600 punktami naprawczymi na terenie całej Polski, co pozwala nam kompleksowo obsługiwać również bardzo duże firmy, których służbowe pojazdy rozlokowane są w różnych częściach kraju. Osoba odpowiedzialna za zarządzanie firmową flotą lub użytkownik samochodu nie musi więc szukać odpowiedniego warsztatu, czuwać nad przebiegiem napraw czy rozliczać się z serwisem. Od tego wszystkiego jesteśmy my.


Skoro jesteśmy już przy kwestiach finansowych… Carefleet, podobnie jak większość firm CFM w Polsce, realizuje obsługę techniczną samochodów po kosztach zryczałtowanych i rzeczywistych. W jakich przypadkach lepiej skorzystać z pierwszej opcji, a w jakich z drugiej?
Z mojego doświadczenia wynika, że w większości przypadków bardziej opłacalną opcją, zresztą też o wiele chętniej wybieraną przez naszych klientów, jest ryczałtowe rozliczanie obsługi technicznej pojazdów, które obejmuje również drogie i skomplikowane naprawy. W takiej sytuacji przedsiębiorca nie musi się martwić o nadmierną administrację oraz ryzyko związane z utrzymaniem samochodów, i – co najważniejsze – może z wyprzedzeniem precyzyjnie planować budżet. Zryczałtowane koszty serwisowania kalkulowane są indywidualnie dla każdego klienta, dzięki czemu jeszcze przed podpisaniem umowy ma on pełen obraz wydatków, które będzie ponosił w związku z przeglądami samochodów lub usuwaniem ewentualnych usterek. Na wysokość miesięcznej opłaty serwisowej wpływa wiele czynników, w tym przede wszystkim czas trwania kontraktu lub szacowana liczba kilometrów przejechanych w trakcie obowiązywania umowy. Należy bowiem zwrócić uwagę na fakt, iż im większy deklarowany przebieg lub dłuższy czas użytkowania auta, tym większe prawdopodobieństwo pojawienia się usterek, których naprawa może być kosztowna. Z tego też powodu rozliczenie ryczałtowe rekomendowane jest przede wszystkim przedsiębiorcom, którzy podpisują długie umowy najmu. W przypadku krótszych kontraktów, w trakcie których część usterek usuwana jest w ramach napraw gwarancyjnych, niektórzy klienci, bazując m.in. na swoim doświadczeniu, decydują się na rozliczanie serwisu w oparciu o rzeczywiste koszty świadczonych usług. Wybierając taką opcję, muszą jednak liczyć się z ryzykiem konieczności pokrycia realnej należności za ewentualne naprawy, które nie są objęte gwarancją producenta.

Na jaki dokładnie zakres wsparcia mogą liczyć klienci Carefleet, którzy w ramach wynajmu długoterminowego zdecydowali się na obsługę serwisową po kosztach zryczałtowanych i ile konkretnie kosztuje taka usługa?
W Carefleet klienci mogą skorzystać z trzech dostępnych pakietów serwisowych, wybierając ten, który najbardziej odpowiada ich bieżącym potrzebom. W ramach pakietu Standard zapewniamy m.in. przeglądy okresowe, badania techniczne na stacji kontroli pojazdów, dodatkowe wymiany oleju czy wymianę pasków napędowych osprzętu oraz układu rozrządu, które zużyły się w toku eksploatacji. Pakiet Plus obejmuje wszystkie wymienione wcześniej działania, a także dodatkowo – w ramach wyznaczonych limitów – wymianę klocków, tarcz, szczęk i bębnów hamulcowych, wymianę piór wycieraczek oraz uzupełnienie oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego. Limity te nie obowiązują w przypadku trzeciego pakietu – Premium, który ponadto został wzbogacony o czynności konserwacyjne oraz naprawy usterek i uszkodzeń powstałych w trakcie eksploatacji zgodnej z przeznaczeniem pojazdu. Nadmienię przy okazji, że Carefleet przygotowuje okresowe raporty na temat stanu parku pojazdów i na ich podstawie doradza przedsiębiorcom w kwestii optymalizacji kontraktów. Dzięki temu możemy rekomendować pakiety serwisowe, które są dopasowane do aktualnych i indywidualnych potrzeb naszych klientów. Jeśli natomiast chodzi o ceny, posłużę się konkretnymi przykładami. Suzuki Swift 1.2 Dualjet SHVS Premium w umowie na 48 miesięcy, z limitem przebiegu do 80 000 kilometrów i pakietem serwisowym Standard kosztuje 660 zł miesięcznie. Cena tego samego auta z pakietem serwisowym Premium będzie wyższa tylko o 30 złotych. Z kolei np. dla Suzuki Swace 1.8 Hybrid Premium Plus CVT różnica pomiędzy pakietami Standard i Premium będzie wynosiła około 40 złotych miesięcznie. Także nie są to wygórowane kwoty. I ręczę swoim słowem, że obsługa serwisowa w Carefleet rozliczana w formie ryczałtu to naprawdę korzystna opcja.

Przeczytaj również
Popularne