Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Nie tylko zarządzanie serwisem

Flotowa rzeczywistość zmieniła się w ciągu ostatnich trzech lat bardziej niż przez poprzednie dwie dekady. Te zmiany wymagają kompetentnych partnerów biznesowych. Takim na pewno jest Inter Cars Fleet Services, czyli firma, która zarządza nie tylko serwisami, ale może pomóc w kompleksowym zarządzaniu flotą.

,Rosnąca liczba skomplikowanych napraw

Wiele ostatnich lat rozpieściło nas, czyli ludzi profesjonalnie zajmujących się zarządzaniem firmową flotą pojazdów. Jednym z czynników, jaki na to wpłynął, była polityka obowiązująca w wielu firmach, która pozwalała na dość szybką wymianę samochodów na nowe. Po prostu takie podejście było najbardziej efektywne kosztowo. Obecnie, przy rosnących cenach nowych samochodów oraz braku dostępności wielu modeli, naturalny jest proces wydłużania okresu eksploatacji pojazdów. To natomiast nas prowadzi do konieczności przeprowadzania w pojazdach zaplanowanych i niezaplanowanych napraw, które nie są tylko przeglądami eksploatacyjnymi, ale często poważnymi naprawami mechanicznymi. To prowadzi nas do konieczności rozwijania swojej wiedzy w zakresie mechaniki i budowy pojazdu. Po prostu musimy się na tym znać. Można również wspierać się ekspertami, którzy mają zbudowane kompetencje w tym zakresie. Jednym z nich jest Inter Cars Fleet Services.


Starzejąca się flota

Wspomniane powyżej argumenty, czyli rosnące ceny nowych samochodów oraz braki w dostępności, mają bezpośredni wpływ na to, że średni wiek pojazdu w firmowej flocie się wydłuża i prawdopodobnie będzie tak przez najbliższe kilka lat. Niesie to za sobą szereg nowych wyzwań. Poza wspomnianą koniecznością przeprowadzania bardziej skomplikowanych napraw, warto wspomnieć o konieczności posiadania wiedzy o prawdopodobnych, potencjalnych usterkach w określonym modelu samochodu. Pozwoli to na przeprowadzanie wymian określonego elementu przed, a nie po jego wystąpieniu. To natomiast pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie floty i na unikanie dłuższych przestojów pojazdów. Starzejąca się flota to oczywiście szereg nowych wyzwań związanych z budżetowaniem kosztów napraw. Inaczej musimy zabudżetować obsługę serwisową w samochodzie, który ma rok, a inaczej pięcioletni. Warto tu podkreślić, że dla wielu menedżerów samo budżetowanie kosztów napraw może być nowością, ponieważ jeśli dotychczas firma korzystała z najmu długoterminowego w pełnym pakiecie, a po zamknięciu umowy podpisywała kontrakt na nowy pojazd, to wiele wyzwań związanych z budżetowaniem po prostu nie istniało.

Niepewne koszty – trudności w budżetowaniu

W każdym miesiącu wyczekujemy informacji na temat poziomu inflacji. Są to za każdym razem dane historyczne i nie wiemy, jak długo potrwają wzrosty, jaki poziom osiągną i jak długo się na tym poziomie utrzymają. Wiemy jednak, że wysoka inflacja będzie nam towarzyszyła jeszcze przez wiele miesięcy. Co to oznacza dla osób zarządzających firmową flotą pojazdów? Oczywiście podwyżki. Z całą pewnością będą drożały samochody, ubezpieczenia, usługi serwisowe i mechaniczne, części eksploatacyjne. Prawdopodobnie również paliwa. Duży wyzwaniem w związku z tym będzie budżetowanie realnych kosztów, które dziś, w wielu przypadkach, raczej oznacza listę życzeń, a nie plan biznesowy.

Ekonomia kontra ekologia

Ekologia jest jednym z najczęstszych tematów poruszanych w mediach, na konferencjach oraz w biznesowych i prywatnych rozmowach. Chcemy być ECO jako ludzie i chcemy być ECO jako firmy. Jednak dla firm wyzwaniem staje się ekologia w zestawieniu z ekonomią. Z jednej strony musimy pokazywać, że stosujemy ekologiczne rozwiązania w motoryzacji, ale z drugiej, musimy stosować arkusze kalkulacyjne z zestawieniem kosztów całkowitych, które nie zawsze są dla ekologii łaskawe. Z całą pewnością ekologia jest bardzo poważnym i szybko rozwijającym się trendem w zarządzaniu flotą. Jednak pojawia się coraz więcej głosów, które narzucają konieczność przyjrzenia się decyzjom związanym z ochroną środowiska przez pryzmat wyniku finansowego. Jest to o tyle ciekawe, że jeśli popatrzymy na przykład elektryfikację firmowej floty, to w wielu przypadkach nie możemy mówić, przynajmniej w Polsce, gdzie prąd jest głównie ze spalania węgla, o ekologii ani o ekonomii, ponieważ takie rozwiązania są po prostu droższe. Jednak w wielu firmach pojawia się elektryfikacja jako część komunikacji medialnej danej firmy i to w zarządzaniu flotą oczywiście również warto uwzględnić.

Gromadzenie i analiza danych

Konieczność gromadzenia i analizowania danych pojawia się w coraz większej liczbie obszarów biznesowych. Z całą pewnością należy do nich również zarządzanie flotą. Do podejmowania efektywnych decyzji potrzebujemy już nie tylko wiedzy o liczbie przejechanych kilometrów, naprawach czy ilości zakupionego paliwa. Obecnie możemy gromadzić zintegrowane dane z GPS, telemetryki i kart paliwowych i na ich podstawie wprowadzać zmiany polegające na zwiększeniu bezpieczeństwa oraz podniesieniu efektywności wykorzystania floty. Z całą pewnością liczby samych danych, jak i źródeł ich pozyskania będą rosły, a to stworzy nowe wyzwania związane z analityką, wnioskowaniem i podejmowaniem odpowiednich decyzji. W dużych zbiorach danych będziemy musieli wspierać się rozwiązaniami Big Data czy Business Inteligence.

Warto przyglądać się tym zmianom, ponieważ z całą pewnością będą one bardzo ciekawe.

Marcin Renduda

opiekun Akademii Menedżera Floty ICFS
www.menedzerfloty.pl

Przeczytaj również
Popularne