Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Stabilna sprzedaż samochodów osobowych w Polsce w pierwszej połowie roku

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że z polskich salonów w pierwszym półroczu br. wyjechało ponad 278 tys. nowych samochodów osobowych, o 1,9% więcej niż rok temu. W niezłej formie jest również sprzedaż w Unii Europejskiej, gdzie od stycznia do czerwca br. zarejestrowano ponad 8 mln osobówek. Eksperci Exact Systems zwracają uwagę na ponadrynkowy wzrost sprzedaży pojazdów o napędzie elektrycznym oraz hybrydowym plug-in. W ciągu dotychczasowych 6 miesięcy kupiliśmy więcej tego rodzaju aut niż przez cały 2018 r.

Dobre półrocze w Polsce

W ciągu sześciu miesięcy tego roku, jak wynika z danych ACEA, Polacy zarejestrowali 278 332 nowe samochody osobowe, czyli o 5 287 szt. więcej niż w ciągu pierwszego półrocza 2018 roku. Jeśli spojrzymy na strukturę kupujących nowe samochody osobowe w naszym kraju to zobaczymy, że aż 68,5% to firmy, a tylko 31,5% stanowią klienci indywidualni. Modelem auta osobowego najchętniej kupowanym przez indywidualnych klientów była Dacia Duster. Drugą pozycję zajęła Toyota Yaris, wyprzedzając Skodę Fabię, która uplasowała się na trzecim miejscu. Firmy natomiast najchętniej kupowały kolejno: Skody Octavię i Fabię oraz Volkswagena Golfa.

W czerwcu br. na polskich drogach pojawiło się 45 050 sztuk nowych samochodów osobowych, czyli o 2,3% mniej niż w tym samym miesiącu 2018 roku. Jest to drugi najwyższy czerwcowy wynik od lat, zaraz po ubiegłorocznym. A byłby zapewne rekordowy, na co wskazywała intensywność rejestracji, gdyby nie 2 dni robocze mniej niż rok temu.

Auta elektryczne z rekordem sprzedaży

Z danych PZPM wynika[1], że od stycznia do czerwca br. z salonów w Polsce wyjechało 13,9 tys. hybryd (+23,6%) oraz 1 359 szt. (+98,4%) z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in. Oznacza to, że już został pobity wynik z całego 2018 r., gdy zarejestrowano o 35 sztuk aut ładowanych elektrycznych mniej. Warto też zauważyć, że wciąż zmniejsza się udział diesli (z 24,2% do 20,4%), a zwiększa silników benzynowych (z 70% do 72,2% rynku).

– Czerwiec był wyjątkowo łaskawy dla samochodów o napędach alternatywnych. W grupie pojazdów osobowych zarejestrowano ponad 2,7 tys. hybryd, co oznacza aż 64,4% skok w porównaniu do tego samego okresu w 2018 r. Ponadto imponujący wynik odnotowała także sprzedaż samochodów bateryjnych, gdzie wciąż utrzymuje się wysoki wzrost głównie napędzany przez zakupy flotowe do usług carsharingowych mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Niewielki spadek w Unii Europejskiej, Polska na plusie

W czerwcu 2019 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 1 446 183 samochodów osobowych. Odnotowany spadek, podobnie jak w przypadku rodzimego rynku, w dużym stopniu można przypisać mniejszej liczbie dni roboczych niż rok temu. W rezultacie pięć głównych rynków UE osiągnęło niższe wyniki niż w czerwcu 2018 r., a zwłaszcza Francja (-8,4%) i Hiszpania (-8,3%) .

W pierwszej połowie 2019 r. popyt na nowe samochody osobowe w całej UE również nieznacznie spadł – łącznie odnotowano 8,2 mln rejestracji, czyli o 3,1% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Polska jednak wciąż utrzymuje się na plusie z wynikiem o 1,9% lepszym niż w pierwszej połowie 2018 r. Na zielono możemy zaznaczyć także takie rynki europejskie jak: Rumunia (+19,2 r/r), Węgry (+5,4 r/r) oraz Niemcy (+ 0,5 r/r).[2]

 

Exact Systems Sp. z.o.o

Przeczytaj również

Popularne