Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
GEOTAB

Mów mi Bayon

Bayon – najmniejszy pojazd terenowo-rekreacyjny w gamie marki Hyundai – to jeden z bardziej zaskakujących tegorocznych debiutantów na rynku. Jeszcze rok temu mało kto się spodziewał tego samochodu. Dziś może jednak odegrać istotną rolę w umocnieniu pozycji koreańskiej marki.

Dzieje się tak dlatego, że Bayon debiutuje w ciągle rosnącym i perspektywicznym segmencie miejskich crossoverów. W dodatku bazowe wersje wyceniono względnie atrakcyjnie, od 65 700 zł, a sam pojazd kusi odważnym wyglądem i wzorcowymi w segmencie technologiami.

Pomysł na miasto

Nowość Hyundaia ma długość 4180 mm, szerokość 1775 mm i wysokość 1490 mm. Rozstaw osi sięga 2580 mm, a więc jest taka sama jak w spokrewnionym technicznie modelu i20. Prześwit, przy 18-calowych kołach, może sięgać 183 mm. Dzięki wyższemu nadwoziu w kabinie jest zaskakująco dużo miejsca, w tym dla pasażerów tylnej kanapy.

Podobieństw do i20 jest więcej. Deska rozdzielcza jest niemal identyczna. Jednym z głównych detali projektu deski rozdzielczej są poziome listwy, które zakrywają nawiewy powietrza, dzięki czemu przednia konsola wydaje się szersza. Pasażerowie mają do wyboru 10,25-calowy ekran systemu nawigacji lub 8-calowy ekran systemu audio. Wyświetlacz 8-calowy jest dostępny z bezprzewodowym Apple CarPlay i Android Auto. Za kierownicą osadzono 10,25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników. Hyundai jest pierwszym producentem samochodów, który wprowadził tę bezprzewodową opcję w samochodzie tej wielkości. Dwa porty USB dla pasażerów z przodu i jeden z tyłu umożliwiają jednoczesne ładowanie do trzech urządzeń. Na pochwałę zasługuje wygoda foteli, które oferują również niezłe trzymanie boczne. Nowość Hyundaia oferuje całkiem spory bagażnik o pojemności 411 litrów. Mieszczuch Hyundaia uciągnie nawet przyczepę hamowaną o masie 1100 kg.

Sprytny crossover

Gama układów napędowych składa się z silników benzynowych: 1.2 MPI o mocy 84 KM, sprzężonego z 5-biegową skrzynią mechaniczną, oraz 1.0 T-GDi/100 KM współpracującego ze skrzynią 6- lub 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią 7-DCT. Mocniejszy wariant jest dostępny z układem mild-hybrid z instalacją 48-voltową. Nie zabrakło w nim trybów jazdy: Eco, Normal i Sport. Mocniejszy wariant ma aż nadto dobre osiągi. Skrzynia dwusprzęgłowa sprawnie dobiera przełożenia, ale niestety Bayon jest wyraźnie mniej dynamiczny niż odpowiednik z przekładnią mechaniczną. W warunkach miejskich sprawdzi się już podstawowa i wyraźnie tańsza jednostka wolnossąca o mocy 84 KM. Wystarczająco sprężyste zawieszenie modelu i20 owocuje pewnym zachowaniem w zakrętach, a układ kierowniczy oferuje akceptowalną precyzję prowadzenia. W efekcie mały Hyundai daje sporo frajdy z jazdy w mieście. Na pochwałę zasługuje stabilne prowadzenie przy prędkościach autostradowych i dobre wyciszenie pojazdu. W tych warunkach zużycie benzyny również jest akceptowalne, przy 120 km/h wyniosło średnio 6,9 l/100 km, a przy 140 km/h – 7,7 l na setkę. Spokojna jazda z prędkościami 70–90 km/h owocuje zużyciem na poziomie ok. czterech litrów na 100 km.

Dobre ceny bazowe

Bayon debiutuje w bardzo konkurencyjnym segmencie B-SUV. Przyjdzie mu się mierzyć m.in. z Kią Stonic (ceny od 62 990 zł), Citroënem C3 Aircross (od 69 750 zł) lub Renault Captur (od 71 900 zł). Hyundai Bayon dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia – Pure, Modern, Smart i Executive. W podstawowej wersji Pure (od 65 700 zł), dostępnej wyłącznie z silnikiem 1.2 MPI mamy na pokładzie klimatyzację manualną, tempomat i komputer pokładowy z 3,5-calowym wyświetlaczem, ale brakuje tu radia i bluetooth. Te elementy znajdziemy w pakiecie Plus kosztującym 2100 złotych, w którym dodatkowo znajduje się zdalne sterowanie radiem z kierownicy, a także elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne w kolorze nadwozia. Zbliżony wyposażeniem hatchback i20 z tą samą jednostką pod maską będzie ok. 7 tys. zł tańszy, lecz nie tak oryginalny stylistycznie i mniej obszerny.

Podobieństw do i20 jest więcej. Deska rozdzielcza jest niemal identyczna. Jednym z głównych detali projektu deski rozdzielczej są poziome listwy, które zakrywają nawiewy powietrza, dzięki czemu przednia konsola wydaje się szersza.

Wyposażeniem standardowym z zakresu bezpieczeństwa są m.in. system monitorujący poziom koncentracji uwagi kierowcy, ostrzeganie o odjechaniu poprzedzającego pojazdu, system monitorowania tylnej kanapy, asystent świateł drogowych, asystent unikania kolizji czołowych z wykrywaniem pieszych i rowerzystów oraz asystent ostrzegania o ograniczeniach prędkości. Większość tych elementów jeszcze do niedawna była rzadko spotykana w segmencie B-SUV lub dostępna za dopłatą. Na wyposażeniu wersji Modern (od 72 000 zł) znajdują się dodatkowo tylne czujniki parkowania, kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą, elektrycznie sterowane tylne szyby, port USB w konsoli centralnej, kierunkowskazy w lusterkach i zapasowe koło dojazdowe. Topowa wersja Executive (od 87 900 zł) dostępna wyłącznie z mocniejszym silnikiem 1.0 T-GDI ma dodatkowo 17-calowe felgi aluminiowe, tylne światła LED, przednie czujniki parkowania, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, podwójną podłogę bagażnika z siatką do mocowania bagaży i ładowarkę bezprzewodową do smartfonów. Doposażenie pojazdu w skrzynię dwusprzęgłową podbija cenę do 93 200 zł, niebezpiecznie wysoką jak na segment miejskich crossoverów. Naturalnie możemy zamówić kolejne elementy podnoszące bezpieczeństwo bierne w ramach pakietu Safety (3300 zł), w tym tempomat adaptacyjny, układ utrzymania auta w pasie ruchu czy system monitorowania ruchu poprzecznego. Na liście opcji nadal znajdziemy sporo praktycznych rozwiązań, które bez problemu podbiją cenę do ponad 100 tys. zł. A za taką kwotę znajdziemy już na rynku jeszcze praktyczniejsze, choć nie tak dobrze wyposażone, samochody.

Bayon

Długość/szerokość/wysokość w cm

4180/1775/1500/2580

Masa własna/dopuszczalna w kg

1120/1660

Średnica zawracania między krawężnikami w m

10,4

Pojemność bagażnika w l

411/1205

Silnik

1.0 T-GDI o mocy 100 KM

Maksymalny moment obrotowy w Nm/obr./min.

172/1500-4000

Prędkość maksymalna w km/h

180

Przyśpieszenie 0-100 km/h

11,7

Zużycie paliwa: średnie/przy 90 km/h/przy 120 km/h/przy 140 km/h

6,8/4,1/6,9/7,7

Cena wersji testowanej w zł

107 000

Cena wersji podstawowej w zł

65 700

 

Kto testował: Przeysław Dobrosławski

Co: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 7-DCT

Gdzie: Warszawa/Garwolin

Kiedy: 14–21.09.2021

Ile: 700 km

Praktyczne i całkiem obszerne wnętrze, niezłe wyciszenie, dobre prowadzenie przy wyższych prędkościach.

Wysokie ceny lepiej wyposażonych wariantów.

Przeczytaj również
Popularne