Dzięki debiutującemu modelowi Yaris Cross Toyota ma ambicje bycia liderem segmentu B-SUV w Polsce. I to już w przyszłym roku.
Bycie liderem w segmencie B-SUV to zadanie ambitne, gdyż właśnie w nim pozycjonowana jest święcąca triumfy sprzedażowe Dacia Duster. Yaris Cross ma jednak pewne szanse, ponieważ zainteresowanie tym modelem jest duże. W niespełna miesiąc zupełnie w ciemno kupiło ten model ponad 450 klientów. Segment B-SUV ma przed sobą świetlaną przyszłość rozwoju. Przypomnijmy, że jeszcze w 2018 roku sprzedawano w nim 7,8% wszystkich pojazdów osobowych w Polsce, rok temu było to już 10%, a prognozuje się, że w 2022 roku urośnie do 11,2%.
Yaris Cross to miejski crossover Toyoty zbudowany na tej samej płycie co najnowsza generacja modelu Yaris – modułowej platformie GA-B z serii TNGA. Mimo tej samej płyty crossover Toyoty jest 24 cm dłuższy od Yarisa (długość 418 cm), 6 cm wyższy i 2 cm szerszy. Yaris Cross jest pozycjonowany poniżej modelu C-HR, od którego jest krótszy o 21 cm.Mimo niewielkich rozmiarów może się pochwalić nawet większą przestrzenią bagażową i ilością miejsca nad głowami pasażerów niż znacząco większy C-HR. Nowością jest system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym ekranem i czterema przyciskami fizycznymi. Darmowy dostęp do jego aktualizacji i np. map w chmurze mamy przez cztery lata od zakupu.
Bagażnik Crossa pomieści 397 l (+20 l w porównaniu z modelem C-HR), ale w wersji z napędem na cztery koła jest mniejszy – 320 l. Wyróżnikiem Yarisa Cross na rynku jest możliwość zamówienia wersji hybrydowej oraz wariantu z napędem na cztery koła AWD-i. Napęd ten uzyskano przez zamontowanie dodatkowego silnika elektrycznego na tylnej osi. Co ciekawe, aż 3/4 z zamówionych pojazdów są to hybrydy, a co drugi z nich ma napęd AWD-i.
Gama napędów obejmuje benzynowy silnik Dynamic Force 1.5 o mocy 125 KM, dostępny z manualną lub automatyczną skrzynią biegów, oraz układ Hybrid Dynamic Force oparty na silniku 1.5 o łącznej mocy 116 KM. Wszystkie silniki modelu Yaris Cross są produkowane w Polsce.
Już w podstawowej wersji Active samochód dysponuje systemem multimedialnym Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, USB, Apple CarPlay i Android Auto oraz usługami łączności Toyota Connected Car. Wersja ta obejmuje także pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, zawierający m.in. układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny oraz system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall.
Yaris Cross w wersji Active kosztuje od 74 900 zł lub od 799 zł netto miesięcznie w leasingu KINTO ONE, zaś z napędem hybrydowym od 88 900 zł. Yaris Cross będzie rywalizował m.in. z Renault Captur, Peugeotem 2008 i Volkswagenem T-Roc. Toyota planuje produkcję Yarisa Cross na poziomie ponad 150 000 egzemplarzy rocznie.
Yaris Cross |
|
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm |
4180/1765/1560/2560 |
Pojemność bagażnika w l |
397 |
Masa własna/dopuszczalna w kg |
1160/1435 |
Średnica zawracania między krawęźnikami w m |
10,6 |
Prześwit w mm |
170 |
Silnik |
Hybrydowy 1.5 o mocy 116 KM |
Maks. moment obr. |
120 Nm spalinowy/141 Nm elektryczny |
Zużycie paliwa na 100 km wg WLTP |
4,6 |
Wartość RV po 3 l/90 tys. km wg Info-Ekspert |
|
Cena wersji podstawowej w zł od |
74 900 |
Cena wersji hybrydowej w zł od |
88 900 |
Kto testował: Przeysław Dobrosławski
Co: Toyota Yaris CrossHybrid
Gdzie: Warszawa
Kiedy: 29.06.2021
Ile: 0 km