Technologia hybrydowa, mając 16 lat seryjnej historii, nadal jest rozwiązaniem stosunkowo młodym, z dużym potencjałem rozwoju w najbliższych latach. Niedawno została wprowadzona do sportu wyczynowego, odnosząc sukcesy w wyścigach 24-godzinnych. Toyota Yaris-R Concept jest kolejnym krokiem, wskazującym potencjalne rozwiązania hybrydowe w przyszłości. Przyjęty kierunek rozwoju ma jeden cel: sportowe osiągi i maksymalną przyjemność dla kierowcy. Napęd hybrydowy Zespół napędowy 3-drzwiowego Yarisa Hybrid-R składa się z turbodoładowanej jednostki benzynowej o pojemności 1.6 l, oraz dwóch mocnych silników elektrycznych, dostarczających inteligentnego napędu na cztery koła. Moc na przednią oś dostarcza 300-konny 4 cylindrowy silnik opracowany przez Toyota Motorsport GmbH (TMG) zgodnie ze specyfikacją FIA dla jednostek Global Race Engine (GRE). Koła tylne napędzane są przez dwa silniki elektryczne, o łącznej mocy 120 KM i konstrukcji identycznej, jak w seryjnym Yarisie Hybrid. Zespół napędowy Yarisa Hybrid-R concept rozwija maksymalnie 420 KM. Identycznie jak w wyczynowym bolidzie TS030, energia odzyskiwana z hamowania jest magazynowana w superkondensatorze, znajdującym się pod tylną kanapą. W porównaniu do akumulatorów niklowo-metalowych, superkondensator daje większą gęstość i szybkość przyjmowania oraz oddawania energii. Rozwiązanie to sprawdza się w pojeździe sportowym, dostarczając natychmiastowego wzrostu mocy. Trzeci, 60-konny silnik elektryczny działa jako generator w dwóch możliwych sytuacjach: podczas wytracania prędkości oddaje energię do superkondensatora, by następnie podczas przyśpieszania zasilać dwa tylne silniki elektryczne. Ta druga sytuacja będzie miała miejsce tylko w przypadku, gdy moc przekazywana na koła będzie zbyt duża, by przednia oś pojazdu utrzymała przyczepność. Generator zadziała jak kontrola trakcji, w chwili przekazania momentu obrotowego na koła tylne wyraźnie zwiększając przyśpieszenie samochodu i jego przyczepność, pozwalając w pełni wykorzystać moc hybrydowego zespołu napędowego. Tryb drogowy do jazdy codziennej Na sportowej konsoli Yarisa Hybrid-R znajdują się dwa przyciski do wyboru trybu jazdy – drogowego i torowego. W trybie drogowym moc silnika, ciśnienie doładowania, oraz ilość energii dostarczanej z superkondensatora są ograniczone, tak aby zrównoważyć zużycie paliwa i emisję CO2. Silniki elektryczne doskonale współpracują z jednostką benzynową, dostarczając moment obrotowy od samego momentu ruszenia, identycznie jak w seryjnych hybrydach Toyoty. Superkondensator oddaje energię zgromadzoną z hamowania przez 10 sekund, a moc silników elektrycznych jest ograniczona do 40 KM. Aby utrzymać odpowiedni poziom naładowania superkondenstaora, trzeci silnik elektryczny może pracować jako generator. W zależności od poziomu zgromadzonej energii, Yaris Hybrid-R, podobnie jak seryjne hybrydy, może pracować w trybie elektrycznym, szczególnie przy manewrowaniu i niskich prędkościach. Tryb torowy W trybie torowym dostarczana jest maksymalna moc wszystkich silników. Jednostka benzynowa rozwija 300 KM i 420 Nm, silniki elektryczne łącznie 120 KM. Dwa silniki elektryczne – każdy napędzające tylne koła niezależnie – przyczyniają się także do zaawansowanego prowadzenia Yarisa Hybrid-R concept, poprzez zróżnicowanie momentu obrotowego, który przekazywany jest na każde z kół. Każdy z silników może przenosić moment na tylne koła niezależnie, dając ten sam efekt co inteligentny dyferencjał. W zależności od ciasności zakrętu, system może oddać więcej mocy na koło zewnętrzne (zakręty średnio szybkie), zwolnić koło wewnętrzne (szybkie zakręty), lub nawet hamować i przyśpieszać oba koła niezależnie (wolne zakręty).Źródło : Toyota