Mimo niekorzystnych warunków makroekonomicznych, ubiegły rok był dla kierowców zawodowych sprzyjający. Jak wynika z raportu PITD przygotowanego pod patronatem Webfleet, zarobki rosły, poprawia się infrastruktura, a nowe technologie zwiększają komfort pracy. Mimo tego zwiększył się odsetek chcących zmienić zajęcie.
Jak twierdzą autorzy raportu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2023. Bezpieczeństwo i stan infrastruktury parkingowej” przygotowanego przez Polski Instytut Transportu Drogowego pod patronatem Webfleet wprowadzenie kolejnych przepisów Pakietu Mobilności oraz Ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym pozytywnie wpłynęły na sytuację kierowców w zakresie naliczania wynagrodzeń, odliczania składek oraz korzystania z nowych zwolnień podatkowych.
W związku ze zmianami wynagrodzeń blisko 45% kierowców otrzymała wyższe wynagrodzenie. Średnia pensja netto w 2023 roku wzrosła o 2% w stosunku do roku poprzedniego i wyniosła 7824 zł. Pomimo iż 81% respondentów lubi swoją pracę, wzrosła liczba kierowców rozważających zmianę zawodu. Myśli o tym aż 48% kierowców, co stanowi wzrost o 10% w porównaniu do 2022 roku.
Wśród czynników wpływających na niezadowolenie z pracy najczęściej wymieniany jest stres – 19%, niewystarczająca liczba miejsc parkingowych – 17%, długie rozłąki z rodziną/przyjaciółmi – 17%, warunki sanitarne – 16% oraz niebezpieczeństwo na drodze – 14%.
Z drugiej jednak strony ponad połowa kierowców uważa, że Polska ma najbezpieczniejsze i najlepiej wyposażone parkingi w Europie, 7 na 10 kierowców twierdzi, że stan europejskiej infrastruktury sanitarnej jest na niskim lub bardzo niskim poziomie.
Jak wynika z raportu, większość badanych korzysta z nowoczesnych technologii – 7 na 10 kierowców, głównie z profesjonalnej nawigacji – 57%, monitoringu GPS i lokalizacji pojazdu – 45% oraz informatorów live o utrudnieniach na trasie – 37%. Nowe technologie nie rekompensują jednak konieczności z obcowaniem ze starą infrastrukturą.
Kierowcy przebywają w trasie przez wiele godzin, więc długie podróże wymagają poświęcenia czasu na odpoczynek. Stan miejsc postojowych jest jednak dla kierowców niezadowalający.
Według 39% kierowców na parkingach jest niebezpiecznie lub bardzo niebezpiecznie. Spośród krajów europejskich Polskie parkingi są najbezpieczniejsze – tak uważa ponad 5 na 10 kierowców. Kolejne miejsca zajęły Niemcy i Czechy.
Niecałe 70% kierowców podkreśla również, że stan europejskiej infrastruktury sanitarnej jest na niskim lub bardzo niskim poziomie. Złe warunki sanitarne oraz niewystarczająca liczba miejsc parkingowych są jednymi z czynników kształtujących tę ocenę.
Częstym problemem stały się również notoryczne podwyżki mandatów za niestosowanie się do czasu jazdy i przerw, ciągłe szukanie postoju, brak monitoringu, dostateczne oświetlenie oraz ambiwalentny stosunek policji do patrolowania miejsc postojowych. Wszystko istotnie wpływa na poziom bezpieczeństwa kierowców, co przekłada się również na ich niezadowolenie z pracy.
Analizujemy wyniki raportu od paru lat i jest dla nas dużym zaskoczeniem, że wskaźnik zadowolenia z pracy jest tak wysoki. Zauważamy to też w naszym raporcie europejskim, gdzie statystyki są bardzo podobne, nawet powyżej 90%. Nie jest to jednak jednoznaczne z warunkami, jakie zapewniają im pracodawcy czy ze stanem infrastruktury. Infrastruktura drogowa oraz okołodrogowa, w tym parkingi, to największe bolączki kierowców w Europie. Kierowcy podkreślają coraz częściej niebezpieczeństwo i stres z tym związany – mówi Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Poland & EE, Webfleet.
Wśród czynników decydujących o niezadowoleniu z pracy, na piątej pozycji znalazło się niebezpieczeństwo. Znaczący wpływ na wzrost poziomu bezpieczeństwa mają nowoczesne technologie, w tym systemy telematyczne, które również zwiększają komfort jazdy kierowców oraz zmniejszają ich stres. Przeważająca większość respondentów, 7 na 10 kierowców, wykorzystuje już nowoczesne technologie.
Największą popularnością cieszy się profesjonalna nawigacja dla ciężarówek – 57%. Wśród najczęściej wybieranych rozwiązań znalazły się także monitorowanie GPS i lokalizacja pojazdu – 45%, informatory live o utrudnieniach na trasie – 37%, a także wideorejestratory i kamery samochodowe – 34%. Ponadto coraz częściej kierowcy korzystają z asystenta eco-drivingu – 26%. W 2022 roku mniej niż 1 na 10 wskazań stanowiły terminale dla kierowców, a w 2023 r. udział ten wzrósł do 22%.
Narzędzia technologiczne w postaci telematyki i systemów do zarządzania flotą oferują duże wsparcie i cieszy fakt, że stopień ich wykorzystania rośnie z roku na rok. Profesjonalna nawigacja w pojazdach ciężarowych zaczyna być już standardem, a informatory live oraz wideorejestratory stają się coraz bardziej popularne – mówi Dariusz Terlecki, Regional Director Poland & EE, Webfleet.
W celu zminimalizowania stresu kierowców firmy mogą rozszerzać narzędzia o rozwiązania, które usprawnią planowanie pracy jak systemy optymalizujące trasy, aplikacje mobilne do obsługi zleceń i procesowania dokumentacji transportowej czy też dokładnego szacowania ETA (estymowanego czasu przybycia).
Wśród nowoczesnych rozwiązań, które poprawiają poziom bezpieczeństwa, warto wdrożyć kamery z wbudowaną sztuczną inteligencją, które identyfikują niebezpieczne sytuacje drogowe i ostrzegają kierowcę. Warto wykorzystywać także zaawansowane systemy monitoringu ciśnienia i stanu opon – TPMS.
Obecnie na rynku można znaleźć narzędzia, które przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa kierowców. Jako lider w dziedzinie telematyki oferujemy szereg takich rozwiązań, które również pozwalają na lepszą organizację i ułatwienie pracy oraz komfortu, zadowolenia kierowców.Wśród nich znajduje się kamera samochodowa z wbudowaną sztuczną inteligencją – Webfleet Video, aplikacja do zarządzania zamówieniami i komunikacji – Webfleet Work App, system monitorowania ciśnienia w oponach – Webfleet TPMS i wiele innych. Technologia cały czas się rozwija i możemy się spodziewać, że coraz więcej tego typu narzędzi i rozwiązań będzie znajdować się w kabinie kierowcy – dodaje Dariusz Terlecki.