Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

DĄBROWA GÓRNICZA - KIERUNEK INWESTYCJE. INWESTYCJE AUTOMOTIVE - KIERUNEK DĄBROWA GÓRNICZA.

6 listopada w Pałacu Kultury Zagłębia odbyła się konferencja „Dąbrowa Górnicza – kierunek inwestycje. Inwestycje automotive – kierunek Dąbrowa Górnicza". Marek Zuber, ekonomista i analityk rynków finansowych, przekonywał że perspektywy dla rozwoju branży motoryzacyjnej na globalnych rynkach w najbliższych latach są bardzo dobre.

Sprzedaż samochodów rośnie między innymi w krajach rozwijających się. Polska może i powinna skorzystać na tym boomie, mówił Zuber. O ile na razie nie możemy liczyć w Polsce na inwestycje z czysto polskim kapitałem, w kraju działa już szereg zakładów produkcyjnych firm zagranicznych z branży automotive. Uczestnicy konferencji podkreślali, że jeśli chodzi o jakość produkcji, polskie fabryki należą do najlepszych na świecie.

- Polska jest dobrym krajem do lokowania produkcji - mówił Stefan Moisa, członek zarządu w General Motors Manufacturing Poland. Paneliści zwracali uwagę na fakt, że ze względu na obecny kryzys na Ukrainie zagraniczne firmy raczej nie przeniosą produkcji dalej na wschód w najbliższej przyszłości, jak wcześniej sądzono.
- Zyskaliśmy kilka lat, musimy to wykorzystać - mówił Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Strefy Ekonomicznej. Uczestnicy konferencji przekonywali również, że kryzys na Ukrainie stwarza szansę polskim firmom wejścia na tamtejszy rynek automotive w miejsce firm rosyjskich.

Podczas konferencji dyskutowano nad tym, co Polska może zrobić, by zwiększać swoją przewagę konkurencyjną na globalnym rynku automotive. Podkreślano, że same niskie koszty pracy już nie wystarczają i że konieczne są inwestycje w innowację i szkolenie wykwalifikowanych pracowników. Potrzebny jest nowy model szkolenia zawodowego oraz większa liczba ośrodków badawczo-rozwojowych. Pewnym problemem jest tutaj fakt, że duże koncerny motoryzacyjne często prowadzą już swoje własne badania poza granicami Polski, mówił Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

W Dąbrowie Górniczej działa już kilku producentów z branży motoryzacyjnej. W dniu konferencji nastąpiło oficjalne otwarcie terenu inwestycyjnego Tucznawa, który jest kluczową pozycją w ofercie inwestycyjnej Dąbrowy Górniczej i może pomóc ściągnąć do miasta kolejnych inwestorów z sektora automotive. Podczas Konferencji odbyło się uroczyste podpisanie umowy o współpracę między Klastrem Silesia Automotive a jednostkami naukowymi, uczelniami wyższymi i podmiotami prowadzącymi prace badawczo-rozwojowe na rzecz przedsiębiorstw w motoryzacji. Luk Palmen, menadżer Klastra przyznał, że współpraca przedsiębiorców z ośrodkami naukowymi jest kluczowa dla rozwoju nie tylko sektora automotive, ale też polskiej gospodarki.

- Tucznawa to prawie 260 hektarów gruntu, objętych miejscowym planem zagospodarowania i kompleksowo przygotowanych pod względem infrastrukturalnym, z których znaczna część znajduje się w granicach Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej - mówiła Agata Zając z firmy JLL - Jest to lokalizacja idealnie skrojona dla sektora automotive - przekonywała Zając. W obrębie terenu inwestycyjnego Tucznawa powstać mogą przede wszystkim zakłady przemysłowe i obiekty usługowe. Co istotne z punktu widzenia potencjalnych inwestorów, teren ten jest oddalony od osiedli mieszkaniowych, co eliminuje ryzyko protestów.

- Dąbrowa Górnicza to dziś miasto, w którym mieszka około 120 tysięcy udzi i funkcjonuje około 12000 przedsiębiorców. Nasze główne atuty to potężny kapitał ludzki, dobry dojazd, infrastruktura i obecność Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej - podkreślił prezydent miasta Zbigniew Podraza.

Gospodarzami konferencji „Dąbrowa Górnicza – kierunek inwestycje. Inwestycje automotive – kierunek Dąbrowa Górnicza" były miasto Dąbrowa Górnicza oraz Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Partnerem organizacyjnym spotkania była firma Bluevine Consulting.

Konferencja odbyła się pod Patronatem Honorowym Wicemarszałka Województwa Śląskiego, Kazimierza Karolczaka, Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., a także Japan External Trade Organization Jetro. Patronatami merytorycznymi byli: Polska Iza Motoryzacyjna, AutomotiveSuppliers.pl; Niemiecka Iza Przemysłowo – Handlowa oraz platforma „Silesia Automotive". Patronat medialny nad wydarzeniem objęły magazyny: Fleet, Strefa oraz Poland Today.

Źródło: Bluevine.pl 

Przeczytaj również
Popularne