Ford chce wprowadzić w 2021 roku w pełni autonomiczne samochody przeznaczone do wspólnych przejazdów; firma inwestuje w nowe, wyspecjalizowane przedsiębiorstwa i podwaja liczbę pracowników w Dolinie Krzemowej.
W związku z tym Ford inwestuje w cztery firmy start-up lub rozpoczyna z nimi współpracę nad rozwojem samochodów autonomicznych, a także podwaja liczbę pracowników w Dolinie Krzemowej i powiększa oddział w Palo Alto.
„Kolejna dekada zapisze się na kartach historii pod znakiem samochodów autonomicznych, które będą miały duży wpływ na losy społeczeństwa, podobnie jak to miało miejsce 100 lat temu w momencie stworzenia przez Forda ruchomej linii montażowej,” powiedział Mark Fields, prezes Forda i dyrektor zarządzający. „Chcemy wprowadzić do eksploatacji samochody autonomiczne, które zapewnią bezpieczeństwo milionom ludzi na całym świecie i pomogą rozwiązać problemy społeczne i środowiskowe, służąc wszystkim klientom, a nie tylko tym, których stać na samochody luksusowe.”
Wprowadzenie na rynek samochodów autonomicznych do 2021 roku to część planu Ford Smart Mobility, mającego na celu objęcie przez Forda wiodącej pozycji na rynku pod kątem innowacji z zakresu łączności, mobilności, satysfakcji klientów oraz przetwarzania i analizy zbiorów danych.
Lider w zakresie opracowywania samochodów autonomicznych
Ford pracuje nad w pełni autonomicznymi samochodami już od ponad 10 lat, a pierwszym pojazdem Forda tego typu wprowadzonym na rynek będzie konstrukcja bez elementów sterowania, jak kierownica czy pedały, opisana przez stowarzyszenie SAE International, jako czwarty poziom automatyzacji. Taki samochód będzie produkowany masowo i przeznaczony do wykorzystania w zakresie usług związanych z mobilnością, jak wspólne przejazdy (ride sharing) czy transport pasażerski (ride hailing).
„Ford może poszczycić się ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w opracowywaniu i testowaniu w pełni autonomicznych pojazdów,” powiedział Raj Nair, dyrektor ds. technicznych Forda oraz wiceprezes wykonawczy, Global Product Development. „Mamy strategiczną przewagę nad konkurencją, ponieważ potrafimy połączyć technikę teledetekcji z zaawansowanymi rozwiązaniami inżynieryjnymi, co pozwala zbudować samochody o wysokiej jakości. Tego właśnie trzeba, aby zaoferować samochody autonomiczne milionom ludzi na całym świecie.”
W tym roku Ford ogłosił plany potrojenia floty w pełni autonomicznych pojazdów testowych do 30 modeli Fusion Hybrid, które będą testowane na drogach i torach testowych w Kalifornii, Arizonie i Michigan. W ten sposób Ford będzie dysponował największą flotą samochodów autonomicznych spośród wszystkich producentów. Co więcej, Ford planuje potroić swoją flotę po raz kolejny w przyszłym roku.
Ford, jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej przeprowadził testy swoich samochodów w Mcity - symulującym warunki miejskie placu testowym zlokalizowanym przy Uniwersytecie Michigan; jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej zademonstrował możliwości samochodu autonomicznego w zimowych warunkach na terenie pokrytym śniegiem i jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej przetestował swoje samochody autonomiczne nocą w całkowitej ciemności w ramach programu rozwojowego czujników LiDAR.
W celu wprowadzenia do eksploatacji samochodów autonomicznych w 2021 roku Ford poinformował o czterech kluczowych projektach, które pozwolą przyspieszyć badania w zakresie zaawansowanych algorytmów, mapowania 3D, czujników LiDAR, radarów oraz kamer:
Rozwój w Dolinie Krzemowej
Ford rozszerza swoją obecność w Dolinie Krzemowej, tworząc dedykowany kampus w Palo Alto. Dodanie dwóch nowych budynków do znajdującego się tam centrum badań i innowacji Research and Innovation Center i stworzenie nowego kampusu pozwoli firmie rozszerzyć swoją działalność w tym regionie oraz podwoić do roku 2017 zespół pracujący nad nowymi inicjatywami w Palo Alto.
„Nasza obecność w Dolnie Krzemowej ma ogromne znaczenie w przyspieszeniu prac badawczo-rozwojowych z zakresu programu Ford Smart Mobility,” powiedział Ken Washington, wiceprezes, Ford Research and Advanced Engineering. „Naszym celem było zostanie członkiem społeczności. Dziś współpracujemy aktywnie z ponad 40 firmami typu start-up i zacieśniamy więzi z wieloma inkubatorami, dzięki czemu możemy przyspieszyć rozwój naszych zaawansowanych rozwiązań technicznych i usług.”
Od czasu otwarcia nowego centrum badań i innowacji Ford Research and Innovation Center w Palo Alto w styczniu 2015 roku, obiekt ten stał się jednym z największych centrów badawczych należących do producenta aut w tym regionie. Dziś zespół z Palo Alto liczy ponad 130 badaczy, inżynierów i naukowców, którzy przyczyniają się do zintegrowania Forda z ekosystemem Doliny Krzemowej.
Wielodyscyplinarny oddział badań i innowacji Research and Innovation Center w Palo Alto to najnowsze z blisko dwunastu należących do Forda globalnych centrów ds. badań, innowacji, technologii informacyjnych i inżynierii. Rozszerzony kampus Palo Alto zostanie otwarty w połowie 2017 roku.