Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Shell

Verdalskalk jest pierwszym użytkownikiem w Norwegii 64-tonowego zestawu z elektryczną ciężarówką Scania

Największy czynny kamieniołom wapienia w północnej Europie, znany jako Tromsdalen, znajduje się w dolinie na wysokości 250 m npm i 21 km na wschód od portu Verdal. Między kamieniołomem a portem Verdalskalk transportuje się rocznie 1,5 miliona ton skał wapiennych. Operacja odbywa się na dwie zmiany od 6 rano do 11 wieczorem na 42-kilometrowej trasie w obie strony - teraz do regularnych operacji na tym odcinku zostanie wprowadzona Scania 45P tworząca zestaw o łącznej masie 64000 kg.

Verdalskalk od dłuższego czasu jeździ z oceną A według opinii kierowców. Oznacza to, że zaangażowani kierowcy jechali bardzo wydajnie i zużywali jak najmniej paliwa. Teraz, dzięki zestawom złożonym z pojazdów elektrycznych, Ketil Aksnes, kierownik operacyjny w Verdalskalk, chce pójść o krok dalej w zakresie ochrony środowiska. Mówi „Będziemy pierwszym przewoźnikiem w Norwegii, który przetestuje elektryczne ciężarówki w segmencie pojazdów ciężkich do 66 ton. Nasz cel stanowi aktywny udział w zielonej zmianie. Współpraca ze Scanią i bycie partnerem pilotażowym daje nam wyjątkową okazję, aby zacząć od tego. Jesteśmy dumni, że jako pierwsi w Norwegii posiadamy elektryczny ciężki pojazd w tym segmencie i widzimy, że trasa naszej jazdy jest doskonała pod względem regeneracji testowej”.

Scania 45P pojedzie z pełnym ładunkiem stałą trasą między kamieniołomem wapienia na szczycie Tromsdalen a portem. W drodze na dół kierowca będzie mógł naładować akumulatory regenerując energię z hamulca silnikowego. Na odcinku z powrotem z portu do kamieniołomu pojazd nie przewozi żadnego ładunku. Aksnes kontynuuje „Oddzielna stacja doładowania zostanie zainstalowana w porcie i będziemy musieli obliczać „tankowanie” trzy do czterech razy podczas dwóch zmian. Czas ładowania za każdym razem szacuje się na 15-20 minut”. John Lauvstad, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju, marketingu i brandingu w Norsk Scania, dodaje „Naprawdę doceniamy, że nad tym projektem mogliśmy współpracować z Verdalskalk. Ważne pozostaje, aby zacząć również od ciężkich pojazdów elektrycznych. Branża potrzebuje tego doświadczenia, abyśmy mogli wprowadzać więcej rozwiązań transportowych, gdy technologia będzie gotowa”. Aksnes podsumowuje zaś „Nie możemy się doczekać, a wielu naszych kierowców zgłosiło się jako„ piloci samochodów elektrycznych ”.

Planowane oddanie pojazdu do codziennej eksploatacji to koniec lutego 2023 roku.

Przeczytaj również
Popularne