Obliczenie TCO (Total Cost of Ownership) czyli całkowitych kosztów użytkowania pojazdu jest ważnym zadaniem fleet managerów. Spadek wartości pojazdu w czasie odgrywa w tym kluczową rolę. W porównaniu z samochodami osobowymi, przy wyznaczaniu wartości rezydualnych samochodów ciężarowych jest znacznie trudniejsze. Wartość pojazdu jest ściśle związana z trudno przewidywalnymi oraz zmiennymi czynnikami: koniunkturą w gospodarce, zmianami w opłatach za przejazd drogami, zależnymi od wysokości normy Euro, oraz dostępnością pojazdów używanych. EurotaxGlass's Polska zaprezentował program prognozujący przyszłą wartość samochodów ciężarowych z uwzględnieniem podstawowych czynników wpływających na nią. W obecnej fazie system obsługuje ciągniki siodłowe przeznaczone do transportu międzynarodowego. Tylko w w tym sektorze udało się znaleźć reguły, decydujące o zachowaniu wartości w przypadku zmian wysokości opłat związanych z normą Euro. Rynki pojazdów dystrybucyjnych oraz budowlanych ustabilizują się po wprowadzeniu elektronicznego systemu poboru opłat w Polsce (1 lipca b.r.). Dostępny od maja program TruckForecast zawiera pełną bazę danych ciągników siodłowych do transportu międzynarodowego znajdujących się w aktualnej ofercie największych importerów. Na razie są to pojazdy z silnikami Euro 5, wersje Euro 6 będą sukcesywnie uzupełniane wraz z ich pojawianiem się na rynku. Oprócz tego oprogramowanie zawiera szereg specyficznych korekt, które dzięki wiedzy fleet managera mogą dostosować ostateczną wartość do przewidywanej sytuacji rynkowej. Opracowane zostały dwa modele zachowania się wartości po wprowadzeniu nowej normy Euro do systemu opłat drogowych. Data zmian w systemie myta nie jest znana, w związku z czym można ją indywidualnie skonfigurować. W ostatecznej wartości można także uwzględnić zakładany przebieg, z odpowiednią korektą, jeśli odbiega od standardowego. Czytelny wykres pomaga oszacować wpływ zastosowanych korekt. Ostateczna wartość rezydualna jest podawana kwotowo w Euro i w złotówkach (jeśli podany zostanie przyszły kurs Euro/PLN). Na wartość procentową można przejść po wprowadzenia rzeczywistej ceny zakupu pojazdu. Program oferuje dostęp do notowań zakupu oraz sprzedaży (wartości rynkowych). Wyznaczane prognozy dla różnych marek i modeli można między sobą porównywać w celu dokładnej analizy. Program charakteryzuje się przemyślanym algorytmem działania, prostotą obsługi oraz podaje realne i bezpieczne dla właściciela wyniki.