W segmencie rodzinnych elektrycznych SUV-ów to aktualnie Volvo rozdaje karty. Model XC40 Recharge nie tylko bije na głowę całą konkurencję osiągami, ale również poziomem bezpieczeństwa, przy tylko minimalnie wyższych cenach.
XC40 – najmniejszy SUV w gamie Volvo – pojawił się na rynku w 2018 roku i szybko stał się najlepiej sprzedającym się modelem Volvo w Europie. Może się też pochwalić nagrodą European Car of the Year 2018. W tym roku ten kompaktowy SUV doczekał się w pełni elektrycznego wariantu noszącego dodatkową nazwę Recharge.
Elektryczne Volvo zbudowano w oparciu o platformą CMA. XC40 Recharge nie jest zmniejszoną w skali kopią większych SUV-ów szwedzkiej marki. Ma więc sporo własnego stylu, podkreślonego m.in. przez śmielej narysowane reflektory, pionową osłonę chłodnicy, oryginalny kształt słupka C z napisem Recharge i ściętą tylną szybę. Tak jak w spalinowych wariantach możemy zamówić dwukolorowe malowanie nadwozia. Od wersji spalinowych model Recharge odróżnimy przede wszystkim po zaślepionej osłonie chłodnicy malowanej w kolor nadwozia. XC40 Recharge jest jednym z szerszych i wyższych modeli w segmencie. Prześwit wersji elektrycznej jest mniejszy o 4 cm w porównaniu z modelami spalinowymi, ale ma zachowaną całkiem pokaźne jak na elektryka możliwości brodzenia – 45 cm.
We wnętrzu XC40 Recharge miejsca jest zaskakująco dużo, biorąc pod uwagę kompaktowe rozmiary zewnętrzne. Jest tu schludnie i elegancko. Materiały wykończeniowe i ich kolorystykę dobrano ze smakiem. Deskę rozdzielczą okrojono do minimum z przycisków i pokręteł. Na środkowej konsoli dominuje ustawiony pionowo 9-calowy wyświetlacz dotykowy systemu multimedialnego. To na nim możemy nie tylko śledzić wskazówki nawigacji, analizować naszą jazdę, ale też sterować systemem audio, klimatyzacją czy ustawieniami jazdy samochodu. Za kierownicą zamontowano 12,3-calowy wyświetlacz zegarów. W XC40 Recharge nowością jest system pokładowy i multimedialny oparty na Androidzie. Jest to znacznie bardziej zaawansowany system niż Android Auto, głębiej zintegrowany ze sterowaniem funkcjami auta. Asystent Google, Mapy Google i Sklep Google Play są dostępne z poziomu systemu samochodu. Model ten daje możliwość bezprzewodowego przeprowadzania aktualizacji systemu operacyjnego. Nie zapomniano o usłudze Volvo On Call, która umożliwia zdalny dostęp do samochodu zaufanym osobom poprzez aplikację w smartfonie. Aplikacja pozwala też zlokalizować pojazd, zdalnie włączyć silnik i ogrzewanie, sprawdzić zasięg i parametry pojazdu. Oprócz bagażnika o dość przeciętnej pojemności 414 l producent oferuje dodatkowy schowek pod przednią klapą, który pomieści więcej szpargałów niż tylko kable do ładowania.
XC40 Recharge wyposażony jest w napęd na cztery koła. Na każdą z osi przekazywanych jest po 204 KM i 330 Nm momentu obrotowego. To zdecydowanie więcej niż oferują konkurenci. Na przykład Mercedes-Benz EQA łącznie dostarcza zaledwie 190 KM i ma napęd na jedną oś. Rzeczywiście, osiągi Volvo są piorunujące na tle rywali (0–100 km/h w 4,9 s), wymagając od kierowcy uwagi oraz umiarkowania, by nie ulec możliwościom tego samochodu. Uwagę zwraca większa niż zazwyczaj prędkość maksymalna – 180 km/h. Większość konkurentów oferuje prędkość 160 km/h. SUV Volvo prowadzi się bardzo stabilnie dzięki idealnemu rozłożeniu masy między osiami, wystarczająco komfortowo, choć przydałaby się minimalnie lepsza precyzja układu kierowniczego.
Oferowanie modelu XC40 Recharge tylko w najmocniejszej wersji, z napędem na cztery koła, śrubuje jego cenę w porównaniu z konkurencją, ale nie aż tak, jak moglibyśmy się spodziewać. Cennik startuje od niecałych 250 tys. zł, czyli ok. 50 tys. drożej niż w przypadku modelu EQA. Dzięki akumulatorom trakcyjnym o pojemności 75 kWh netto realny zasięg Volvo sięga ok. 400 km. Akumulator można naładować do 80% pojemności w około 40 minut, korzystając z szybkiej ładowarki CCS.
Najmniejszy SUV Volvo nie odstaje od swoich większych kuzynów w zakresie bezpieczeństwa. W każdym egzemplarzu jest montowany seryjnie pakiet City Safety, który wykrywa na drodze inne obiekty, pojazdy, pieszych i zwierzęta, inicjując w odpowiednim momencie hamowanie. Volvo chwali się, że może uniknąć wypadku do różnicy prędkości 65 km/h z danym obiektem na drodze. Standardem w XC40 jest też system automatycznego hamowania na lewoskrętach oraz układ utrzymania pasa ruchu. Gdy kierowca zawaha się z decyzją, systemy samochodu potrafią przejąć częściową kontrolę nad autem i zmienić tor jazdy w celu uniknięcia zderzenia. Kierowca jest jednak priorytetem i gdy podejmie odmienny manewr, niż zaplanował, system ten ostatni się dostosuje. W wyższych wersjach znajdziemy także system Pilot Assist, umożliwiający półautonomiczną jazdę drogami szybkiego ruchu do prędkości 130 km/h.
Systemy Volvo mogą wpłynąć na wzrost bezpieczeństwa także innych uczestników ruchu. Gdy wykryją one szybko zbliżający się pojazd z tyłu, tylne światła XC40 Recharge zaczynają intensywnie mrugać, aby ostrzec kierowcę pojazdu za nami. Gdy system uzna, że zderzenie jest nieuniknione, puszczają hamulce, a pasażerowie Volvo są mocno dociskani do foteli. XC40 Recharge powstaje w belgijskiej fabryce w Ghent.
Volvo XC40 Recharge |
|
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm |
4425/1863/1647/2702 |
Średnica zawracania między kraweznikami w m |
11,4 |
Prześwit w cm |
17,6 |
Pojemność bagażnika w l |
414/1290 |
Masa własna/dopuszczalna w kg |
2038/2650 |
Moc silnika w kW (maks. moment obrotowy) |
300 (660) |
Pojemność akumulatorów w kWh netto/brutto |
75/78 |
Zasięg w km wg WLTP |
400 |
Zasięg w km wg EVDB |
335 |
Zużycie energii na 100 km wg EVDB w kWh |
22,4 |
Czas ładowania w godz. |
|
Ładowanie z gniazdka 230V 10A |
38 godz. 30 min. |
Ładowarka o mocy 3,7 kW 16A |
24 godz. |
Ładowarka o mocy 7,4 kW 230 V 32A |
12 godz. |
Ładowarka o mocy 22 kW 32 A |
8 godz. 15 min. |
Szybka ładowarka CCS o mocy 50 kW (10-80%) |
74 min. |
Szybka ładowarka CCS o mocy 100 kW (10-80%) |
41 min. |
Maksymalna szybkość ładowania DC w kW |
150 |
Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h |
4,9 |
Prędkość maksymalna w km/h |
180 |
Wartość RV po 3 l i przebiegu 60 tys. km wg Info-Ekspert |
|
Cennik w zł brutto |
249 900 |
Kto testował: Przeysław Dobrosławski
Co: Volvo XC40 P8 Recharge
Gdzie: Warszawa
Kiedy: 16.04.2021
Ile: 100 km
Znakomite osiągi, wysoki poziom bezpieczeństwa, komfort jazdy, przytulne wnętrze, elegancki wygląd, akceptowalny poziom cen, biorąc pod uwagę osiągi, wyposażenie oraz ceny konkurencji.
Na tańsze i słabsze warianty musimy jeszcze trochę poczekać.