Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Konkurs

Polska premiera Fiata 500X

Przyjemne dla oka kształty, praktyczne nadwozie oraz dobre właściwości jezdne to jedne z wielu zalet debiutującego na rynku polskim Fiata 500X. Widać wyraźnie, że włoscy konstruktorzy mocno przyłożyli się do dopracowania tej konstrukcji, dzięki czemu jest to obecnie jeden z najciekawszych produktów motoryzacyjnych Made in Italy.
Segment SUV-ów i crossoverów w 2004 roku miał zaledwie 2,7% udziału w całym polskim rynku. Dziesięć lat później udział ten wynosił już 22,4%. To drugi najważniejszy obecnie segment rynku po samochodach klasy średniej-niższej. Podobna tendencja miała też miejsce w Europie Zachodniej. Nic dziwnego, że każdy duży koncern motoryzacyjny stara się mieć co najmniej kilka samochodów tego typu w ofercie. Koncern FCA (Fiat Chrysler Automobiles) w ostatnich miesiącach wprowadził aż dwie takie nowości - Jeepa Renegade oraz debiutującego właśnie na rynku polskim Fiata 500X.


Nowość Fiata nawiązuje stylistycznie do bestsellera włoskiej marki, czyli pięćsetki. Model 500X jest oferowany w jednej z dwóch stylizacji nadwozia: City Look i Off-Road Look. Druga z nich jest standardem począwszy od czwartej wersji wyposażenia Cross (ceny od 83 400 zł). Jako jedyny model w segmencie B Fiat jest oferowany z jednym z trzech rodzajów napędu. Wariant City Look jest dostępny wyłącznie z napędem na przednią oś, a Road Look z napędem 4x2 Traction + lub na cztery koła.
Kształty deski rozdzielczej nowego Fiata również budzą skojarzenia z miejską pięćsetką, m.in. dzięki tworzywowym listwom na desce w kolorze nadwozia, naszyciom na fotelach oraz okrągłym zagłówkom.
Włosi oferują swojego crossovera z silnikami benzynowymi 1.6 E-Torq o mocy 110 KM lub 1.4 Multiair o mocy 140 KM. W ofercie znajdują się również diesle MultiJet: 1.6/120 KM oraz 2.0/140 KM.
Najtańszy crossover Fiata 1.6 E-Torq Pop kosztuje 59 900 zł, jednak z racji zbyt skromnego jak na obecne standardy wyposażenia służy on wyłącznie jako marketingowy wabik. Zdecydowanie lepiej prezentuje się wersja Pop Star (ceny od 64 900 zł), w której to wyposażeniu mamy już klimatyzację manualną, światła przeciwmgielne, możliwość sterowania radiem z kierownicy, selektor trybu jazdy, radio z bluetooth z ekranem dotykowym, port USB czy felgi aluminiowe. Konkurenci żądają za swoje konstrukcje podobnych pieniędzy. Fiat góruje nad częścią z nich możliwością zamówienia wersji z napędem na cztery koła. Niestety jest on dostępny wyłącznie z drogim, 2-litrowym dieslem (ceny od 93 400 zł). Ciekawe wnioski płyną z zestawienia cenników Fiata 500X z bliźniaczym konstrukcyjnie Jeepem Renegade, powstającym zresztą w tej samej fabryce w Melfi. Koncern FCA (Fiat Chrysler Automobiles) zdecydował się nie wyraźne rozróżnienie cenowe między tymi modelami. I tak w Polsce odpowiednik Fiata w ofercie Jeepa w zakresie wersji silnikowej i wyposażenia jest 10 tys. zł droższy. Cena topowej wersji Fiata 500X, ze 140-konnym dieslem i 9-biegową skrzynią automatyczną, wynosi 105 600 zł. Topowa Mazda CX-3 ze 105-konnym dieslem pod maską, z automatem i napędem 4x4 kosztuje 104 400 zł.
Od maja ruszył program FCA Fleet Services w salonach Fiata, w których można dokonać wynajmu samochodów tej marki. W tej usłudze miesięczny czynsz za Fiata 500X wynajętego na cztery lata będzie kosztował od 1291 zł brutto. Działaniami operacyjnymi w tym projekcie zajmuje się ALD Automotive.

DSC_0666
Już obecnie Fiatowi 500X udało się w Europie uszczknąć 4,2% rynku (stan na koniec marca br.) w segmencie małych crossoverów, a bliźniaczemu Jeepowi Renegade 4,4%. Zainteresowanie włoskim pojazdem jest tak duże, że wydłużył się czas oczekiwania na nowy pojazd, który w tym momencie sięga 4-6 miesięcy zależnie od wersji.
Więcej informacji o nowości Fiata znajdziecie Państwo w majowym numerze miesięcznika Fleet.

PD

Przeczytaj również
Popularne